Digitooper logo
Därför bör du investera i marknadsföring just nu

Därför bör du investera i digital marknadsföring just nu

Nu är läget att investera i digital marknadsföring – här är anledningen.

Läget i världen just nu förändrar hela landskapet för oss företagare. En av konsekvenserna av det som sker är att trafiken flyttar från butiken, från mässan och från mötet ut på nätet. Mer än någonsin tidigare. Därför gäller det att ha den där digitala strategin på plats. Dina digitala insatser just nu kan vara avgörande för framtiden.

Fysiska möten och träffar flyttas till det digitala

Så gott som alla evenemang är avbokade, möten är inställda, vi träffas inte på samma sätt som tidigare. För att klara oss genom krisen behöver alla som bara kan kompensera genom att flytta allt det som går till det digitala rummet. Det kanske inte låter som den lättaste av uppgifter, men det är möjligt. För många bolag är den primära försäljningskanalen fysiska möten. Om inte verksamheten i första hand är digital kanske det inte finns välutvecklade digitala strategier och utvecklingsplaner. För sådana företag och för mindre företag som förlitat sig på mun till mun rekommendationer (s.k. buzz marketing) och sitt rykte, kan detta läge vara både chockerande och förödande.

2020 sätter fokus på det digitala

Därför är detta det optimala läget att allokera de pengar som du inte kommer att spendera på den traditionella typen av marknadsföring och evenemang till det digitala. Nu gäller det att fokusera på din digitala närvaro och se till att du finns där, både när kunderna söker efter information och att dina sociala kanaler är uppdaterade och redo att användas. 2020 är året då det blir större fokus än någonsin på sociala medier, innehållsmarknadsföring, SEO och även samarbeten med influencers.

Ladda ner vårt whitepaper om SEO här

Skifta ditt mindset från analogt till digitalt

Många företag har varit mycket snabba med att agera, att ställa om produktionen och fokusera på det som behövs nu, att ta fram nya tjänster för att kunna fortsätta sälja sina produkter och nå ut till kunderna. Men alla kanske inte har så lättsålda produkter. Och då är det viktigt att skifta sitt mindset från det traditionella till nya möjligheter i det digitala. Kanske är fysiska möten det bekväma för dig? Nu är tiden att bli bekväm med digitala möten och kundrelationer. Just nu vill ingen ses och skaka hand och det är fullt möjligt att den känslan finns kvar efter att denna kris är över. Att vi kommer se en mer långvarig beteendeförändring även efter att Coronadropparna avdunstat och försvunnit ur vår atmosfär.

investera i marknadsföring

Ta steget in i den nya digitala post-COVID-eran

När de flesta av oss jobbar hemma eller är fast på kontoret och inte längre har möjlighet att resa runt, kan kreativiteten flöda. Det finns mer tid för marknadsförare att reflektera och utveckla digitala strategier. Ett första steg att ta just nu är att kolla in att alla era digitala kanaler fungerar som de ska. Är webben uppdaterad med det senaste, är de sociala kanalerna redo att dras igång på allvar, har du någon som kan se till att allt detta funkar? Och kanske ännu viktigare – är ni redo att ta ett nytag om alla era kanaler och börja producera kvalitativt innehåll som hjälper era kunder, skapar värde och som utvecklar er affär i denna nya era?

Även om alla live evenemang är tillbaka redan i höst är det en långsiktig strategi att se över och utveckla er marknadsföring och satsa på det digitala. Det kan handla om allt från att verkligen börja följa trafiken på webben till att installera ett CRM-verktyg eller att göra en plan och strategi för era digitala kanaler eller en kombination av alla dessa. Huvudsaken är att du försöker och är proaktiv och inte stoppar huvudet i sanden. Det finns ingen större risk än att inte göra någonting alls.

Här kan du boka tid för en marknadsföringsanalys om du är osäker på vad din strategi är och borde vara

3 saker du BÖR göra för din digitala marknadsföring nu

1. Se till att din webb fungerar optimalt

Nu gäller det att kolla att webben funkar som den ska, att alla kontakta oss-knappar och alla formulär fungerar som de ska. Dessutom är det bra att nu få koll på sökordsoptimeringen (SEO) så att du säkert syns när folk söker efter dina tjänster och produkter på nätet.

ABSOLUT MÅSTE:

  • Uppdatera med senaste information
  • Kolla att alla Call to Actions, formulär och knappar fungerar som de ska
  • Kolla att det finns formulär för att samla in information
  • Installera Yoast eller liknande verktyg för SEO

REKOMMENDATION:

  • Gör upp en digital strategi för din webb och hur ni ska utveckla den
  • Gör ett SEO-arbete för att checka att du får mer organisk trafik
  • Starta ett konto på Google Ads och låt någon som kan detta göra några bra annonser så att du kan vara säker på att hittas vid sök. Här kan du läsa om hur du lägger upp ett Google Ads-konto.

2. Se till att du får koll på dina leads och besökare

Du har redan en massa trogna kunder och potentiella kunder som besöker din webb och tar reda på information om dig via din hemsida. Det gäller att ha de mest basala verktygen på plats, men för ett mer övergripande, långsiktigt arbete kan Inbound Marketing vara något att fundera på för att effektivt ta hand om de leads din webb ger och kan ge.

Ladda ner vår guide om hur du får fler och bättre leads.

ABSOLUT MÅSTE:

  • Installera Google Analytics på din sajt
  • Installera Google Sitekit

REKOMMENDATION:

  • Installera ett CRM-verktyg så du får bättre koll på vilka som är inne på din webb. Gärna ett där du kan föra samman alla kanaler för att få en helhetsbild. Vi rekommenderar HubSpot, mer info hittar du här.

3. Se över dina sociala kanaler

De flesta företag har en Facebooksida och kanske ett Instagramkonto eller en LinkedIn-sida. Nu är det dags att lägga upp den där strategin för kanalerna så att ni verkligen använder dem för affärsnytta och inte bara för feelgood. Det är även läge att börja annonsera för att nå ut till rätt kunder.

ABSOLUT MÅSTE:

REKOMMENDATION:

Osäker på var du ska börja? Vi kan hjälpa dig!

Vi hjälper dig gärna att komma igång med din digitala resa eller någon av de delarna i processen som känns jobbiga. Hör av dig.