SEO-analys som ökar din potential

Att jobba med att analysera din SEO (Sökordsmarknadsföring på svenska) är det viktigaste för att ditt företag ska bli hittad på Google.

Läs om SEO Testa din webbplats

Nå högre placering med SEO-analys

Google är utan konkurrens den plats de flesta av oss går till för så fort vi vill veta något mer om någonting. Och framförallt när vi vill köpa något. Med andra ord är det helt uppenbart att du måste göra vad du kan för att få bästa möjliga synlighet hos Google.

Extremt många problem eller behov löser vi idag genom att börja på Google.

Så många som 89% av B2B-köpare vänder sig till Google för att lösa sina problem.

Men eftersom du är här och läser den här texten som handlar om sökordsoptimering får vi anta att du redan har fått grepp om det här. Nu vill du nå bättre resultat.

Läs vidare om SEO eller klicka för att komma direkt till innehållet
Dela gärna den här sidan!

VAD ÄR SEO?

Förr fanns det flera olika metoder för att bli hittad på rätt sökord hos Google och andra sökmotorer. Ett vanligt knep var att skriva in alla sökord en ville ranka på med vit text mot vit botten. Sen var saken klar.

Så enkelt är det inte längre. Men en viktig beståndsdel av göra din optimering rätt är fortfarande sökorden:

1. SÖKORD

När du ska avgöra vilka sökord du ska ranka på är det vettigt att välja sökord med hög sökvolym och låg konkurrens. Sedan behöver du välja short-tail sökord (ex. ”SEO”), long-tail sökord (ex. “Jag behöver hjälp med SEO”) och lokala sökord (ex. SEO-konsult i Norrtälje). Sökorden och variationerna ska sedan jobbas in dina texter på ett naturligt sätt. Tänk också på att rubriker, URL:er och bildernas alt-texter måste följa temat.

2. INNEHÅLL

Innehållet är det absolut viktigaste på din hemsida, oavsett om vi ser det ur dina besökares perspektiv (vilket du bör göra) eller Googles perspektiv.

Nyckeln är att skapa mycket innehåll med hög kvalitet. Tänk utifrån dina kunder. Vad skulle de ha nytta av lära sig mer om? Men det kan också vara innehåll som är intressant för dina målgrupper (eller personas) av något annat skäl. Sträva efter att engagera, vara relevant och ”delningsbar”.

Innehållet kan bestå av:

  • Webbsidor
  • Blogginlägg
  • Videos
  • Poddar
  • Infografik
  • White papers eller E-böcker
  • Offline SEO

3. OFFLINE SEO

Offline SEO är kanske det knepigaste vad det gäller att optimera sökord. Här är du nämligen beroende av andra.

Det vitala i den här delen av SEO-optimering handlar om att lyckas få andra att länka till dig. Men glöm länkfarmarna som funkade förr i tiden. Google kommer att ranka länkarna som går till din sida och länkar med dålig kvalitet kan faktiskt vara skadligt för din SEO.

Kom ihåg att du kan ladda ner vårt white paper om sökordsoptimering.

Våra tjänster inom SEO

SEO-analys
SEO-optimering
Rapportering

 3 nycklar för SEO som fungerar

Teknisk SEO

För att du ska kunna njuta av din webbplats som en fullfjädrad leadsmaskin (eller vilket syfte du nu har), är det viktigt att webbplatsen fungerar på ett så optimerat sätt som möjligt. I Googles perspektiv så handlar det framförallt om laddningstider. I Sverige har vi tillgång till ett fantastiskt mobilnät och väl utbyggd fiber. Men i många andra länder är det inte så. Därför anser Google att laddningstiden på din sida är väldigt viktig.

Andra saker som också styr hur Google rankar din sida, ut ett tekniskt perspektiv, är döda länkar, duplicerat innehåll eller avsaknaden av filen robots.txt. Den sistnämnda hjälper Google att förstå vilka sidor den ska indexera eller inte.

Innehåll

Rätt sökord

För att göra innehåll (content) som blir uppskattat gäller det att använda sig av rätt sökord för din målgrupp (eller personas). Gör sökordsanalysen grundligt och se till att få in det i ryggmärgen. Börja alltid med sökordsanalysen. Försök vara nischad och använd sökord med låg konkurrens.

Utnyttja sökorden

Utnyttja sökorden fullt ut. Exempel:

Tomatsoppa, 329 000 resultat

Krämig tomatsoppa recept, 56 000 resultat

Med andra ord – Ju längre sökord är (longtail), ju lägre är förmodligen konkurrensen. Med andra ord är sannolikheten för att du ska ranka högt, högre på ett sökord som är longtail än ett som är shorttail.

Längden på texter

Att skriva längre texter har fördel ur ett optimeringsperspektiv. Generellt sett anses över 1200 ord en lång text. Bland annat SEM Rush har tagit fram statistik kring det här .

Länkar

Länkar

Till en början… Se till att dina url:er ser enkla ut och på sätt blir lättare att komma ihåg.

Jämför de här

  • digitrooper.se/tjanster/webb/seo
  • digitrooper.se/seo

När du väl har producerat och skapat riktigt bra innehåll så finns alla möjligheter för att höra av dig till andra och be dem länka till ditt innehåll.

Ett exempel på hur man kan göra det är exempelvis genom att maila till företag som nämns i din text. Ett annat är tagga de när du marknadsför din artikel i sociala medier.

Det är också en god idé att bevaka hur och var ditt företagsnamn nämns på andra sidor. Dels kan du fånga upp kritik. Men du kan också på det sättet få reda på när andra har refererat till ditt innehåll utan att länka. Be trevligt om en länk och du har förbättrat din ranking i en handvändning.

Kom ihåg att du kan ladda ner vårt white paper om sökordsoptimering.

Så funkar Googles ranking

Många gånger är irritationen påtaglig. Men även om vi ibland tvivlar så har Google Sök ett enda syfte. Att leverera det mest relevanta svaret eller informationen utifrån din sökning.

Google väger relevansen för din sökning eller ämne mot innehållet på webbsidor.

Google antar också att ju mer populär en sida (eller dylikt) är destu mer värdefullt är innehållet för läsare. Det innebär att Google avgör sidans auktoritet.

Google tittar på cirka 900 faktorer för avgöra hur en sida ska rankas. Hur rankningen funkar exakt är det ingen som vet förutom Google själva. Men några faktorer har blivit tydliga. Därför har du stort värde av att jobba med att analysera din sökordsoptimering och försöka förbättra din ranking.

Skulle du verkligen vilja fördjupa dig i alla rankingfaktorer så är det inte alldeles alldeles enkelt eftersom Google är hemliga kring det här. Men den brittiska SEO-experten Matthew Woodward har sammanställt en hyggligt lång lista utifrån rykten, uttalanden, experiment med mera. Du hittar listan här.

Lokal SEO

Google har numera förstått att om du googlar ”pizzeria” så är det fullständigt ointressant för dig att få de förslag på sidor från diverse olika platser. Oavsett hur bra sökordsoptimerade de är. Du vill ju bara ha numret till den lokala pizzerian.

Så många som 97% googlar efter butiker eller specifika adresser. 12% gör det varje dag.

Men även vad det gäller Lokal SEO är sökorden viktiga. Men de allra viktigaste är naturligtvis:

  • Namn (Bolagsnamn)
  • Adress
  • Telefonnummer

Auktoriteten hos lokal sökordsoptimering styrs mer på recensioner eller citat (som refererar till ex. butiken) utöver länkarna som vi skrev om tidigare.

En annan viktig beståndsdel i Lokal SEO är Google My Business som du måste hålla ordning och koll på.

Det finns naturligtvis en mängd andra saker att jobba med utöver detta. Men det här är de viktigaste åtgärderna för att säkerställa din Lokala SEO.

Här kan du lära dig mer om SEO-analys

Du kan också lära dig mer genom företag som förvisso säljer verktyg för SEO-analys. Men de vet definitivt vad de pratar om.

Vill du få en fri konsultation direkt? Fyll i formuläret så återkommer vi inom kort.

Testa din webbplats SEO!

Som du nu vet så finns det en mängd aspekter att titta på för att påbörja resan mot Googles #1. Men teknisk SEO är viktigt och här kan du testa den med hjälp av vår samarbetspartner Semrush.

Testa din webbplats