Digitooper logo
Fördelar med Inbound Marketing

Fördelar med Inbound Marketing

Därför fungerar Inbound Marketing så bra

Bäst att börja från början. Vad är egentligen Inbound Marketing? I grund och botten handlar det om att hjälpa dina kunder och potentiella kunder genom att leverera bra, relevant innehåll som kan ge dem insikter och lösningar på deras problem. Allt som oftast handlar Inbound Marketing i grunden om ett väl genomfört SEO-arbete på din sajt, om en målmedveten strategi för innehållsmarknadsföring och om att föra ut dina budskap via sociala medier. Ett av de viktigaste elementen här är en välfungerande webbsida, som kan hantera och ta hand om den trafik som kommer till din webb.

Här kan du läsa vårt blogginlägg Kom igång med Inbound Marketing – 7 steg

Varför fungerar Inbound Marketing?

Här kommer några av orsakerna till att Inbound så gott som alltid vinner över andra typer av strategier.

  1. Du får mer trafik till din webbsida
  2. Dina besökare är redan intresserade av det du säljer
  3. Ditt innehåll fortsätter generera långt efter att du publicerat det
  4. Inbound Marketing bygger trovärdighet
  5. Du lär dig av din data
  6. Du kan göra marknadsföringen mer anpassad till mottagaren

Du får mer trafik till din webbsida

Eftersom grundstenarna i Inbound Marketing är ett bra SEO-arbete på webben i kombination med strategisk innehåll leder det arbete du gör till fler kvalificerade besök och fler kvalificerade leads in till din webbsida. Människor som söker efter just det du erbjuder kommer att hitta in på din webb. Ju mer innehåll du producerar, ju mer trafik får du. Din sajt rankar inte som helhet utan varje sida för sig, vilket gör att du har möjlighet att få relevant trafik till varje enskilt inlägg eller sida du publicerar.

Dina besökare är redan intresserade av det du säljer

Hela idén med Inbound Marketing är att du ska locka till dig människor som redan är intresserade av det du säljer. Istället för att marknadsföra dig på tv, radio och nå ut till en bred massa där kanske ingen vill använda sig av dina tjänster, når du sådana som uttryckligen söker efter det du säljer.

En stor del av Inbound Marketing handlar om att rikta ditt innehåll till dina idealkunder. Genom att hela tiden tänka på vem personen du riktar dig till kommer du alltid att nå sådana som redan är intresserade. Dessutom kan du lita på att alla de som kontaktar dig via din webb redan är bekanta med det du erbjuder, vilket gör det initiala samtalet mycket lättare för dig. Eftersom trafiken kommer in via din webb har de redan koll på tjänster, priser och erbjudanden, vilket gör att du slipper förklara detta.

Lästips: Vad är en buyer persona? Här kan du läsa mer om hur du skapar dina idealkunder.

Ditt innehåll fortsätter generera långt efter det att du publicerat det

När du en gång satt hjulen i rullning fortsätter de leverera. I SEO-sammanhang pratar man ofta om att det tar mellan 6 till 12 månader för ditt innehåll att verkligen hitta sin plats hos sökmotorerna. Den enda investeringen du behöver göra är den då du producerar innehållet. Sedan kommer din sajt att fortsätta leverera långt efter att du publicerat. Kanske får ett av dina ämnen plötsligt ett stort uppsving och genererar en massa trafik och delningar. Kanske hittar ett annat företag din artikel och vill dela dina tankar på sin webb, eller be dig blogga för dem. Sådant förbättrar din webbsidas branschauktoritet och kan ge dig fantastiska inlänkar från andra webbsidor, som förbättrar dina resultat i sökmotorernas ranking.

Inbound Marketing bygger trovärdighet

När du arbetar med Inbound Marketing bygger du sakta men säkert en trovärdighet för ditt företag. Ju bättre din webbsida blir, desto mer ses du som en föregångare och som en värdefull källa för information och tips då de behöver veta någonting om det du säljer. Med Inbound bygger du relation till dina kunder, och ger dem en orsak att återkomma till dig för mer information, konsultation och hjälp. Kunderna får känslan av att du verkligen vill hjälpa – inte bara sälja. Eftersom hela din strategi går ut på att kontinuerligt leverera värdefullt innehåll kommer besökarna att hitta tillbaka till din webbsida, och det blir mer naturligt att köpa från dig.

Du lär dig av din data

Det kanske bästa med att jobba med Inbound Marketing är att du får en massa viktigt och bra data att använda dig av för framtida kampanjer. Som vi alla vet, är det inte alltid lätt att mäta effekten av outboundkampanjer. Du kanske ser en tillfällig ökning i trafiken till din webb när du kör en kampanj med flera annonser. Men hur kan du verkligen veta vilka som kommer varifrån och vilken annons som verkligen resulterade i besöken?

När du jobbar med Inbound kan du analysera allt du gör. Genom att koppla på Google Analytics och andra verktyg till ditt CRM får kan du följa exakt hur kunderna agerat och varifrån de kommit – har de hittat dig via organisk sök, via Google Ads, via sociala kampanjer eller via en länk från en annan webbsida? Med hjälp av insikter som dessa kan du rannsaka varje kampanj, men även hitta fel och brister som du kan åtgärda i följande kampanj.

Du kan göra din marknadsföring mer anpassad till mottagaren

Eftersom en stor del av Inbound Marketing handlar om Marketing Automation är det möjligt för dig att göra personliga erbjudanden och rikta ditt innehåll till personer på exakt rätt plats i köpresan. Du kan rikta relevanta erbjudanden till rätt kunder i rätt tid.

Här kan du läsa om hur du får Fler och bättre leads med Inbound Marketing.

Det finns som du ser en hel del fantastiska fördelar med Inbound Marketing. Något av det absolut bästa för både dig och ditt varumärke är att du har möjlighet att fokusera på allt vad ditt företag erbjuder. Du behöver inte välja en tjänst eller produkt, utan du kan låta kunderna fortsätta komma till dig på basen av vad de är intresserade av. Du bara ser till att ha ett fantastiskt innehåll för varje tjänst och produkt.

Om du vill veta mer om Inbound Marketing och hur du kan använda dig av Inbound berättar vi gärna mer!

anna@digitrooper.se / tommy@digitrooper.se