Digitooper logo
Bilhandlare

Marknadsföringstips för bilhandlare i krisens spår

2020 är året då 90% av Sveriges bilhandlare önskar att de tagit sina digitala marknadsföring på större allvar. Under åren som varit har många lutat sig tillbaka bekvämt och låtit märkena sköta den här biten. Följden har blivit att många märken idag har ganska utvecklade digitala lösningar för bilköp medans återförsäljarna som är den superlokala utposten dit konsumenten har en relation, mer eller mindre helt sitter i knät på märket de representerar.

I det här blogginlägget berättar vi om hur du som återförsäljare av bilar borde agera för att bli digital i din marknadsföring och varför.

Dags att bli aktiv i digitala kanaler

Många bilhandlare har (precis som många företagare i många branscher) gjort stora investeringar i sin webb. Man jobbar också en del, mer eller mindre plikttroget med att göra inlägg på sociala medier. Men få har tagit steget från att vara närvarande digitalt till att bli aktiva.

Bäst metod för att jobba aktivt med digital marknadsföring

På Digitrooper är vi förespråkare av Inbound Marketing som är en marknadsföringsmetod som passar sig väl för kapitalvaror som exempelvis bilar, eller andra varor och tjänster med högt köpengagemang.

Läs mer om vad Inbound Marketing är här.

I korthet bygger metoden på att sätta ordet ”hjälpa” framförallt annat. Det kräver ett nytt förhållningssätt från dig, dina marknadsförare och dina säljare. Exempelvis är inte en annons med vara/pris ett sätt att hjälpa. Inbound bygger på flera olika aktiviteter där lockande och givande innehåll på din webbsida är en av dem. På det sättet kommer du bli vald av din blivande kunder – inte tvärtom.

Argument för att satsa online som bilhandlare

Det uppenbara argumentet är att människors beteenden förändras fortare än någonsin i krisens spår – som exempel så har skolans digitala arbetssätt förändrats mer de senaste 5 veckorna än det gjort de senaste 5 åren. Här följer några andra argument som gäller både nu och lång tid framöver:

  • Enligt Ids.Agency kan kostnaden för att förvärva en kund minska från 15.000 kr till 1.500 kr.
  • Med fokuset att hjälpa kunden, istället för att sälja till kunden, kommer lojaliteten till dig som återförsäljare av bilar att öka. Människor är inte lojala mot varumärken, de är lojala till upplevelsen.
  • Kunder idag blir mer och mer vana med köpupplevelser online. Förväntar sig det.
  • I krisens spår väntar många med bilköpet tills de känner sig säkra. Ett bra flöde online i kombination med hemkörning av en desinficerad bil gör att kunde slipper vänta.
  • Du får avkastning på webbplatsen som du redan har investerat i.

Enkla tips & trix i krisens spår

På Digitrooper är vi inga fans av att göra ”quick-fixar” av problem som kräver ett gediget och långsiktigt arbete. Men i en kris krävs det action först och eftertanke sen. Så därför kommer här några lågt hängande äpplen som du kan agera på direkt:

  • Annonsera med Google Ads om du inte redan gör det (glöm inte att köpa ditt eget företagsnamn)
  • Erbjud att komma med bilen till kunden
  • Skaffa en chat till hemsidan och Facebook
  • Erbjud visningar av bil/bilar med säljare via videochat
  • Påminn om möjligheten att bygga bilar online – Bygg bilen med kunden i ett videomöte
Läs om vårt långsiktiga samarbete med Norrbil.