Digitooper logo
Marknadsföring på tiktok

Marknadsföring på TikTok

TikTok är kanalen där autensitet, identitet och kultur står i centrum. Reklam, innehåll med ett tydligt säljsyfte och klipp som känns för regisserade puttas ut. På TikTok handlar det mer om innehållet och att skapa ett community. Att vara transparent och att kommunicera nära sina följare. Men vad finns det då för fördelar med att marknadsföra på TikTok?

Fördelarna med att marknadsföra ditt företag på TikTok

Fyra år har gått sedan Digitrooper såg dagens ljus. En tid som för oss, andra företagare och alla där utöver har varit komplex och annorlunda. Pandemin liksom måste nämnas för att sammanfatta åren som Digitrooper har funnits.  

 Hur allt började har vi skrivit en separat artikel om som du kan läsa här. Så det fördjupar vi oss inte i nu.  

TikTok bygger på en intressestyrd algoritm

TikTok använder sig av en annan typ av algoritm än den vi är vana vid på Facebook och Instagram. Detta socialamedie använder sig av en intressebaserad algoritm där ett AI-system räknar ut vilket innehåll som intresserar dig mest. Facebook och Instagram är baserade på en relationsalgoritm, innehållet i dessa kanaler baseras då istället på vilka du är vän med och vem du följer tex.

fördelar med att marknadsföra på TikTok

Den intressebaserade algoritmen gör att det organiska innehållet har en mycket större räckvidd och möjlighet för spridning som dessutom når personer med rätt intresse.

TikTok och andra socialamedier är inte längre bara ett tidsfördriv

Tidigare har sociala medier används i syfte att enbart fördriva tid, så är inte fallet längre. Numer använder man sociala medier som ett verktyg och som en sökfunktion. Visste du att Gen Z är den första generationen där majoriteten använder sociala medier som sökfunktion framför google.

Man använder sina sociala medier för att kolla upp den där restaurangen man var sugen på att besöka eller den där produkten som man skulle vilja prova. Inga tillrättalagda matbilder eller anonyma recensioner efterfrågas. Nu vill vi ta del av konsumentens direkta åsikter, helt ofiltrerat.

Lätt att kommunicera och skapa ett community snarare än att skaffa följare

Med videoinnehåll är det lättare att ge dina kunder en mer avskalad inblick i ditt företag, tänk mer behind the scenes-material! Skapa en genuin kontakt och kommunikation med dina följare. Tiktok är portalen där vi lutar mer åt att skapa ett community än att ha följare. Bjud in communityt och låt de se det ofiltrerade. Lagret, er produktion eller personalen.

Den här typen av innehåll kan skapa en djupare och mer meningsfull kontakt med dina följare. Och det i sin tur kan leda till mer engagemang och ökad försäljning.

TikTok är inte bara för de yngre användarna längre

Till en början verkade TikTok vara en kanal för lite yngre användare. Men idag ser åldersfördelningen annorlunda ut. Numer är nära hälften av användarna yngre än 29 år och 42% är mellan 30-49 år. I och med spridningen på användarnas åldrar så har många snappat upp och förstått värdet av att synas på TikTok.

Vi växer med våra plattformar, var redo när din målgrupp börjar söka efter dig på TikTok

Svenskarna och internet visar på att vi tenderar att växa med våra plattformar, vi tar med oss plattformarna med i livet. Så om majoriteten av just din målgrupp ännu inte riktigt har hittat till TikTok så passa på att bygg ditt community organiskt. Då finns ni där när man tex fyller 20 och kanske ska köpa sin första bil.

Ökad försäljning tack vare #TikTok made me buy it

Har du någon gång varit inne på Tiktok och scrollat så tror jag inte att du har undgått #TikTok made me buy it!

TikTok skapar trender som ingen annan socialmediekanal har lyckats göra hittills. Företag kan tom märka ökad produktförsäljning som triggats av virala videor på TikTok. Haschtagen “TikTok made me buy it” har kommit att bli ett helt nytt fenomen och har över 40miljarder visningar, förr sa man: “Jag såg den på tv!” nu säger man istället att: “Jag såg den på TikTok!”

fördelar med att marknadsföra på TikTok

Högkvalitativa och effektfulla videos med enkla medel i TikTok-appen

Videoinnehåll med bra kvalitet har tidigare mestadels tillfallit Youtube. Men nu kan man med lite vana och kunskap enkelt redigera videoklippen, direkt i mobilen. Ta hjälp av lätthanterliga ljud- och bildeffekter, filter och textlager.

fördelar med att marknadsföra på TikTok

Billigare annonsering för företag på TikTok

Som Företag på TikTok har du möjlighet att, förutom att posta organiskt, även skapa annonser. Genom att ni som företag finns på TikTok så har ni en ypperlig möjlighet att skapa ett community och kommunicera nära med er målgrupp. På så sätt kan ni få ett värdefullt underlag till era annonser, som ofta är billigare att använda sig av än annonsering i andra sociala kanaler.

Analysverktyg för resultatdriven marknadsföring på TikTok

Via Tiktoks analysverktyg kan du enkelt följa resultaten av din marknadsföring och optimera din strategi. För att få tillgång till analysverktygen på Tiktok krävs att du skapat ett företagskonto.

I analysfunktionen kan du bla ta del av realtidsdata som ger dig kunskap om vilken typ av innehåll som når ut till er optimala kund. Bra insikter och en grym grund för din strategi som leder till resultatdrivet innehåll som gör skillnad för ditt företag.

Vill du ha hjälp att marknadsföra ditt företag på TikTok eller i andra sociala medier? Kontakta oss så hjälper vi dig gärna!