Digitooper logo

Öka försäljningen med nyhetsbrev

Nyhetsbrev / e-postmarknadsföring är ett mycket populärt sätt att skapa och vårda kundrelationer. När en person väljer att dela sin e-postadress med dig och ditt företag så är det en inbjudan att fortsätta kommunikationen på ett personligt plan. Här delar vi med oss av våra erfarenheter av nyhetsbrev, innehåll för nyhetsbrev och vad som kan vara bra att tänka på för att få in nya prenumeranter.

Nyhetsbrev i marknadsmixen

Viktigare än någonsin med ägda kanaler

Innan vi går in på hur:et så vill vi ta upp en sak som är bra att reflektera över. Vilka kanaler äger vi som företag? Det har varit stormigt i många sociala kanaler senaste tiden med kanaler som plötsligt slutat fungera och justeringar på plattformar som gör det sämre för företag. Det gör att vikten av att äga sina viktigaste kanaler blir allt större. Så om du ska investera tid i att bygga en kanal stark för framtiden kan det vara klokt att satsa på en egenägd kanal som nyhetsbrev, i din marknadsmix.

Erbjudande nyhetsbrev Digitrooper

Ju fler nyhetsbrev som dyker upp där ute i cyberrymden, ju viktigare är det att vi vet vad vi håller på med och anpassar vårt innehåll efter våra intressenter. Proaktivitet blir viktigare för att våra läsare ska känna sig förstådda.

Locka (och behåll!) nya prenumeranter

Ett vanligt sätt för att få nya prenumeranter är att ge t.ex. 20% rabatt på nästa beställning. Det är effektivt men passar långt ifrån alla företag. Ett annat sätt kan vara att dela med sig av kunskap; ”Registrera dig och få våra 5 bästa tips för hur du lyckas med din marknadsföring 2023”. Så skulle vår egna inkastare kunna se ut. Det kallas lead-magnets och det enda syftet är att samla in mycket mejladresser – på gott och ont. Det kan leda till förvirring och ovilja om personen inte förstår att det sen kommer nyhetsbrev kontinuerligt. Hitta ett sätt som passar ditt företag!

Tips! Berätta vad personen kan förvänta sig av dina nyhetsbrev så är chansen större att dina prenumeranter är kvalitativa och stannar kvar så länge du uppfyller det.

Innehåll i nyhetsbrev

Ett bra sätt att komma igång med innehåll för nyhetsbrev är att gå igenom sin egna inkorg. Vilka nyhetsbrev har du valt att öppna och vilka ligger kvar olästa? När du går igenom din egna inkorg så tänk på vilken relation du har till företaget vars nyhetsbrev du valt att öppna. Vilket ämne och vilken preheader (texten under ämnet) har nyhetsbrevet som du öppnade? Vad triggade dig att öppna nyhetsbrevet? Insikterna kan du använda dig av i din egna strategi för att lyckas bättre med nyhetsbrev.

Är erbjudanden bra i nyhetsbrev? Svaret kan vara ja och nej. Om det är ett tillräckligt bra erbjudande så upplevs det oftast positivt och inte för säljande. Men är erbjudandet snålt så kan det bli motsatt effekt. Då är vi snabba på att radera mejlet och avprenumerera för all framtid.

Nyhetsbrev kan ses som en direkt säljkanal som samtidigt ska hjälpa dig att bygga relation, tillit och köplust. Dela därför med dig frikostigt av;

  • Exklusiva erbjudanden (rakt in i målgruppen som tack för att de prenumererar)
  • Kvalitativa tips som hjälper kunden (bygger relation och varumärke)
  • Branschnyheter (målgruppen slipper leta nyheter på egen hand)
  • Recensioner och framgångar (kan stärka kunden i sitt beslut)
  • Bakom kulisserna (bygger relation och varumärke)

Fundera också över vad du själv skulle uppskatta att få i inkorgen från dina favoritföretag. Testa att ta fram ett riktigt bra erbjudande som exklusivt går ut till enbart dina prenumeranter.

Lägg tid på din ämnesrad – den avgör om ditt mejl öppnas eller går till papperskorgen.

Vi har inte mycket tid på oss att imponera i ett nyhetsbrev så keep it short and simple! En fördjupning kan du bjuda på till den som vill klicka sig vidare till din webb. Bjud på din kunskap i en sammanfattad version i ditt nyhetsbrev, då är sannolikheten större att hen öppnar ditt mejl nästa gång också.

Tips! En riktlinje som gäller generellt över webb och nyhetsbrev är att en 14-åring ska förstå det du skriver. Har du en 14-åring hemma? Toppen! Då kan hen få i uppdrag att läsa ditt nyhetsbrev innan det går ut. Annars får du göra ditt bästa för att helt enkelt dra ner nivån på texten i ditt nyhetsbrev för att få det lättläst.

Målgrupper och segment för nyhetsbrev

Idag fullkomligt sprutar det av nyhetsbrev i inkorgen och det gör att vi tappar intresset snabbt om ett nyhetsbrev är allt för brett. Därför är det viktigare än någonsin att segmentera dina prenumeranter så snävt det går för att behålla läsare.

Håll koll på din målgrupp och ”lyssna” aktivt på dess intressen som kan matchas med din verksamhet. Utgå från vad din målgrupp vill läsa, se, lära sig och höra – utgå inte från vad du som företagare vill berätta. Den tiden är förbi!

Röd tråd som följer nyhetsbrevet

När du väljer vilket nyhetsbrevsverktyg du ska skicka dina nyhetsbrev från så är det klokt att välja ett verktyg som är drag’n’drop. Idag är de flesta verktygen för nyhetsbrev enkla att arbeta med och det är viktigt för att det ska bli gjort och snyggt. Designen får gärna följa din grafiska manual så att det går i linje med din resterande marknadsföring.

Tips! Vill du skicka läsaren vidare till din hemsida från nyhetsbrevet? Använd gärna samma bild och färg på webb och i nyhetsbrevet för att besökaren ska känna igen sig.

Nyhetsbrev Digitrooper

Lägg upp en plan för nyhetsbrev 

Låt ditt nyhetsbrev bli en förlängd arm – planera det utifrån vad dina kunder önskar från dig. Om du inte har den insikten så är en bra idé att först göra en enkel kundundersökning där du ställer frågor till en väl utvald kundgrupp. På så sätt får du svart på vitt OM de önskar nyhetsbrev från ditt företag och VAD de önskar för innehåll. Sen kan du göra din plan som gärna får innehålla datum, tid, en första tanke på vilket innehåll du vill ha med och till vilket segment du vill skicka nyhetsbrevet.

När det är dags för dig att skapa nyhetsbrevet så vet du redan vad som ska skapas och då är det mycket enklare att få det gjort. Dessutom kan du i planen också lägga in siffror på hur t.ex. öppningsfrekvensen var, då kan du se om den dagen och tiden du valde att skicka på var bra eller dålig. På så sätt testar du dig fram tills du hittat när din målgrupp är som mest aktiv.

Email-marketing

Vill du stärka dina kundrelationer med hjälp av nyhetsbrev? Kontakta oss så hjälper vi dig gärna!

Vi kan stötta ditt företag med analys & strategi för nyhetsbrev eller för hela din marknadsmix, vi skapar copy & content ofta SEO-anpassat och vi kan lägga upp en bra plan för hur du kan bygga relationer med dina prenumeranter. Vill du istället ha hjälp med en helhetslösning? Då erbjuder vi tjänsten Marknadsansvarig.

Välkommen till oss på Digitrooper!