Digitooper logo
Annonsering / ads

Annonsera på sociala medier

Annonsera på sociala medier




Din målgrupp finns någonstans på sociala medier, enligt den statistik som Internetstiftelsens årliga rapport presenterar. Det gäller bara att hitta rätt och att inte skjuta för brett. Med hjälp av annonsering på t.ex. Facebook och Instagram kan du nå många människor som stämmer överens med den optimala köparen för ditt företag. Vi ska i det här blogginlägget ge dig insikterna du behöver för att komma vidare i din annonsering på sociala medier.

Lägg upp en plan för paid social

När du vill börja annonsera på olika sociala plattformar så behöver du en plan. Varför? För att testa dig fram vad som fungerar och vad som inte fungerar på olika plattformar. En plan gör att du kan lägga fokus(och alla pengar!) på medvetenhet under en period för att sedan ta nästa steg och på så sätt arbeta dig framåt i annonseringen. Det kan vara frestande att köra allt på en gång men det är värt att göra flera A/B-tester under uppstarten. Det hjälper dig att förstå kunderna och plattformarnas förutsättningar. Det blir lätt lite rörigt i början och då är det riktigt skönt att ha en plan för att hålla koll på vad du redan har testat. Planen kan göras direkt i excel för att inte krångla till det. Ta med kampanjens namn, mål/syfte med kampanjen, målgrupp, vilket innehåll, tidsplan och budget.

Vad är en rimlig budget för annonsering på sociala medier?

De flesta plattformarna som t.ex. LinkedIn, Instagram och Facebook (Meta) är rörande överens om att man ska gå ut hårt när det kommer till budget. Att testa sig fram, vilket är ett måste i början, kostar lite men är väl värt det. Att inte testa vad som fungerar bäst kan kosta dig dyrt i förlängningen. Med det sagt behövs det ändå ingen jättestor budget men här skiljer sig Meta och LinkedIn åt. LinkedIn kräver en större budget jämfört med konkurrenterna, en bra riktlinje är att börja med minst 180 kr om dagen i minimum 10 dagar för att kunna få ett vinnande resultat. På Facebook/Instagram skulle vi rekommendera att lägga minst 100 kr/dag i början för få tillräcklig statistik att se på för att vidare optimera annonserna. På längre sikt rekommenderar vi att ni lägger en budget baserat på vad en konvertering hos er är värd.

Varför installera en pixel / conversion API / conversion tracking?

Att installera en pixel eller conversion tracker innebär att du lägger in en kod på din hemsida. När pixeln väl ligger på din hemsida så samlar den information om alla besökare på hemsidan. Kunskap som du kan använda dig av för att skicka bättre och mer relevanta annonser. T.ex. kan du nå personer som varit på din hemsida men som inte valt att köpa. Du kan också skapa så kallade ”anpassade målgrupper” utefter vad de har gjort på din hemsida. Du kan läsa mer om Meta-pixel i Facebooks hjälpcenter. För att installera pixeln kan du ta hjälp av din webbyrå om du inte själv har tillgång till eller kan koden på din hemsida.

3-stegsraket för annonsering på sociala medier

Nu är du redo att börja annonsera! Så här kommer 3 viktiga steg som är avgörande för hur bra dina annonser kommer att prestera och kosta. Stegen gäller oavsett om du vill annonsera på Facebook, Instagram eller LinkedIn och oavsett om du vill sälja tjänster eller produkter via annonsering på sociala kanaler.

  1. Medvetenhetskampanj – Det billigaste och mest effektiva sättet att stärka ditt varumärke på sociala medier. Många hoppar över det här steget i ett försök att prestera snabbare siffror i steg nr 2 som är trafik till hemsidan, men vi menar att medvetenhetsfasen är viktig för att inte betala för mycket för fortsatta trafik- och konverteringskampanjer. I medvetenhetskampanjen berättar du för en bredare skara människor om ditt företag på ett väldigt generellt plan. Du tar med dina USPar och varför ditt företag finns och vad ni fyller för funktion kort och gott. Om du redan har en pixel på din hemsida och om du har tillräckligt mycket trafik på din webbplats så kan du skapa en anpassad målgrupp att nå ut till, en så kallad ”look-a-like målgrupp”. Det är en målgrupp som liknar dina tidigare besökare på hemsidan.
  2. Trafik- och interaktionskampanj – Driv värdefull trafik till din hemsida eller till ditt konto på den plattform som du verkar på t.ex. Facebook, Instagram eller LinkedIn. Den här målsättningen ger kunden en fördjupning av ditt företag och gör hen redo inför ett framtida köp. Här ska ni med fördel väcka intresse hos målgruppen! Målet är att de ska vilja veta mer och klicka sig vidare till informationen på er hemsida eller i er profil. Vad som är rätt för just ditt företag i det här steget vet du bäst. Därför är vårt tips att djupa i hur du värmer upp kunden ytterligare för att bygga förtroende inför nästa steg. Målgruppen i det här steget ska baseras på människor som sett eller interagerat med medvetenhetskampanjen. Men du kan också testa en helt ny målgrupp för att se hur kampanjen tas emot.
  3. Konverteringskampanj – det dyraste men kanske det mest värdefulla steget i din annonsering. Din konverteringskampanj kommer däremot bara att fungera optimalt om du värmt upp kunden väl. Har du ett pangerbjudande så kanske du kan sno åt dig en och annan köpglad kund som aldrig hört talas om ditt företag tidigare. Däremot behöver de flesta göra resan med 1. medvetenhet och 2. trafik. Det hjälper kunden i resan, det ska kännas naturligt för kunden att ta steget mot ett köp eller en kontakt. Med hjälp av pixeln får ni bra statistik på kundens konvertering och kan se vad en konvertering kostar er i annonskostnad.

Osäker på om annonsering på sociala medier är något för er?

Enligt Internetstiftelsens årliga rapport så använder så många som 96% av alla internetanvändare mellan 22-32 år sociala medier dagligen. 90-talisterna är just nu den mest aktiva målgruppen på sociala medier men långt ifrån den enda. Nedan diagram visar de olika åldrarna som använder sig av sociala medier. De gula staplarna visar hur många som använder sociala medier dagligen.

Om du redan nu vet vilken målgrupp du vill nå så vill vi tipsa om rapporten Svenskarna och Internet. Rapporten sammanställs och publiceras av Internetstiftelsen november varje år. Rapporten ger dig kunskap om sociala medier och hur svenskarna använder olika kanaler beroende på ålder och andra variabler.

Ta hjälp med annonsering / paid social

Vi hjälper företag som inte själva har tid eller möjlighet att sköta sin egna annonsering på sociala medier. Vi skapar annonser och lägger upp anpassade målgrupper över många olika kanaler, målet med annonseringen sätter vi tillsammans med er. Läs mer om tjänsten Annonsering i sociala medier och välkommen att höra av dig om du önskar hjälp med företagets annonsering på Facebook, Instagram eller LinkedIn.

Kontakta oss!