GA4

Vad är GA4?

GA4 2023






Google Analytics är ett fantastiskt verktyg för att mäta hur din webbsida levererar, varifrån dina besökare kommer och hur de använder din sida. Men alla bra verktyg behöver uppdateras, och så även Google Analytics. Från och med 2023 kommer Google sakta men säkert fasa ut Google Analytics till förmån för deras uppdaterade analysverktyg GA4. Vi ska gå genom fördelarna med det nya GA4, för att ge dig all info du behöver inför övergången.

GA4 ersätter Google Analytics från 1 juli 2023

Fram till den 1 juli 2023 kan du använda Analytics, men därefter övergår all rapportering till GA4. Därför finns det anledning för dig att börja använda GA4 redan nu, så att du säkert får med dig allting in i det nya systemet. Övergången till GA4 är inte bara en vanlig övergång, utan kommer kräva ett nytt synsätt på rapportering och statistik. Medan Analytics är byggt kring sessioner är GA4 byggd på events och parametrar. Allting räknas som events, till och med en sidvisning är ett event.

Behöver du hjälp med att få en engagerande, säljande webb? Läs mer här och hör av dig!

GA4

Gör övergången till GA4 innan 1 juli 2022!

För att du ska kunna analysera din sidstatistik årsvis måste du lägga upp en GA4-egendom senast 1 juli 2022, så att du nästa år när Google Analytics försvinner kan jämföra statistik från detta år med statistik från 1 juli 2023 och framåt.

Vilka är fördelarna med GA4?

GA4 är en modern, uppdaterad version av Google Analytics byggd på parametrar som är anpassad till framtida behov som inte Google Analytics skulle kunna hantera.

G4A analyserar alla plattformar på samma ställe

En av fördelarna med det nya verktyget är att du kan lägga in flera egendomar som webb, appar osv. I och med att du kan kombinera rapportering från appar och webbsidor får du en väldigt bra överblick som inte Google Analytics har möjlighet att erbjuda.

Se statistik för unika användare på samtliga plattformar

Med GA4 kan du se alla unika besökare – oavsett plattform. Det är inte möjligt med något annat Google Analyticsverktyg.

Ger möjlighet att skapa avancerade analyser

Med hjälp av GA4 kan du skapa avancerade analyser och rapportering, som tidigare enbart var möjligt att göra genom Goolge 360-verktyget.

Inga begränsningar för mängden data

Verktyget ger möjlighet att hantera massiva mängder data, utan begränsningar.

Automatisk tracking av händelser

Med hjälp av GA4 kan du automatiskt tracka händelser som till exempel scrollning, klick, sidvisningar och filnedladdningar utan att du behöver installera mer kod eller installera fler taggar på sidan.

Felsökning med hjälp av Debugging-verktyget

I GA4 finns ett tillägg som ger dig möjlighet att felsöka sidan under de senaste 30 minuterna.

GA4 mäter kundresan över alla plattformar

Med hjälp av verktygen kan du få en bättre förståelse för kundresan över plattformar och på så sätt hela tiden förbättra och utveckla användarvänligheten i alla plattformar. Du får exakt data över hur många användare som kommer in via vilken plattform och hur de avslutar sin kundresa. Verktyget ger även möjlighet att få tydligare och bättre insikt i kampanjeffektivitet, då du kan se vilka kampanjer och vilka kampanjplattformar som genererar mest.

Ett nytt, mer exakt sätt att mäta engagemang

I det nya verktyget är inte Bounce rate längre en relevant parameter. Däremot mäter GA4 engagement rate, vilket bygger på hur aktivt en användare använt sidan under minst 10 sekunder. Engagement rate mätas inte i sidvisningar, vilket gör att du även kan mäta hur engagerad kunden är även mellan olika plattformar (webb och app).

Har du funderat på att börja marknadsföra dig på Google Ads? Läs mer här och hör av dig till oss!

Gör övergången till GA4 så snart som möjligt

Det finns alltså många tydliga fördelar och förbättringar i detta verktyg och därför rekommenderar vi att du går över till GA4 så snart som möjligt. Först och främst för att inte missa möjligheten att jämföra data från och med 1 juli 2023. Men även för att lära dig om möjligheterna och få en bättre inblick i din data och lära dig mer om hur dina kunder använder dina plattformar. Med hjälp av GA4 kan du förbättra och utveckla kundresan och få en bättre insikt i hur din webb och dina övriga plattformar egentligen fungerar.