Digitooper logo
förstoringsglas

Social Search

Vi har sagt det tidigare och vi säger det igen: i dagens digitala era är det viktigt att vara på tårna. Det räcker inte att endast vara närvarande på alla olika sociala medieplattformar, du måste vara på hugget och se till att du når ut genom bruset. I detta blogginlägg kommer vi titta närmare på just Social Search och hur du på bästa sätt drar nytta av det.

Maximera din synlighet med hjälp av Social Search

Sociala Medier har genom åren blivit en integrerad del av våra liv och har kommit att styra mångt och mycket. Även våra sökvanor har förändrats i och med sociala medier. Idag är det för många vanligt att vända sig till just sociala medier för att söka efter information, istället för Google.

Vad är Social Search?

Social Search syftar till användarnas förmåga att själva söka efter innehåll och information direkt på sociala medieplattformarna. Det kan handla om allt från att hitta inlägg, grupper, events, användare m.m. Social Search skiljer sig från den traditionella sökmotoroptimeringen (SEO), då fokuset ligger på innehåll och användare på sociala medier istället för innehållet på webbsidor.

Varför är det viktigt för dig som företag?

Idag är det miljarder människor världen över som använder sociala medier regelbundet på en daglig basis. Vilket i sin tur innebär att du har möjlighet att nå en enorm publik om du optimerar din synlighet för Social Search. Om du ser till att synas i sociala sökresultat har du möjlighet att nå helt nya målgrupper och därmed öka din online-närvaro.

förstoringsglas, social search

Enligt den senaste statistiken använder ca 60% av världens befolkning sociala medier i snitt 2,5h om dagen. 40% av generation Z (personer födda mellan 1995-2012) söker på TikTok eller Instagram framför Google. Facebook har över två miljarder sökningar dagligen. 83% av Instagrams användare påstår att de hittar nya produkter och tjänster via plattformen. Sist men inte minst är YouTube den största sökmotorn efter Google.

Det talar sitt tydliga språk. Social Search är ett tåg du inte bör låta passera. Hoppa på det nu, annars kommer du ångra dig.

Hur optimerar du för Social Search?

Algoritmerna skiljer sig lite för de olika plattformarna, men övergripande kan man säga att detta är några enkla tips att ta till för alla sina sociala medier:

  • Nyckelord och -fraser i din profiltext
  • Nyckelord i innehållet du publicerar
  • Bilder som reflekterar nyckelorden
  • Video (det får generellt bättre engagemang och räckvidd)
  • Relevanta hashtags (främst på Instagram & TikTok)
  • Alt. text till bilder
  • Adress i din profil

Indexering

Varför är det viktigt att du gör detta? Jo, på grund av indexeringen. Alla sociala medie plattformar indexerar allt. Detta görs just för att användarna lättare ska hitta just det som de söker efter.

Vi tar Facebook som ett exempel. Lägger du upp ett inlägg med en bild på en hund, kommer allt från hunden till färgen på kopplet att indexeras. Även sådant som storleken på sakerna på bilden till vilken färgsättning (ton/filter) som används kommer att indexeras.

Tittar vi närmre på videoklipp kommer allt från musik och tal till hur du rör dig i videon att indexeras. Kanske låter det lite galet, men allt detta görs för att användaren ska få en så bra upplevelse som möjligt.

Med detta sagt handlar det alltså om att tänka ytterligare några varv gällande hur du ska lyckas med Social Search fullt ut.

Gör Social Search en del av din strategi för sociala medier

I och med vårt ändrade sökbeteende växer Social Search dagligen och det blir viktigare och viktigare att optimera för det i sina kanaler. Om du inte gör det kommer du missa en stor målgrupp ur ett rent kundperspektiv. Samtidigt som risken finns att du blir osynlig i dina kanaler.

Användaren dvs, din potentiella kund, vill hitta mer personligt relevanta resultat och därför dra nytta av sina sociala nätverk för att få dessa rekommendationer från personer de litar på. Med det sagt är det viktigt att du ser till att vara aktiv på dina plattformar, dela innehåll som är relevant och interagera med din målgrupp.

Om du verkligen integrerar Social Search som en del av din sociala medier-strategi kommer du kunna nå ut till en bredare publik och bygga starka relationer med din målgrupp. Detta i sin tur leder ofta till goda och varaktiga affärsresultat. Våga därför att experimentera med olika strategier och hitta det som du märker tilltalar din målgrupp bäst.