Kan du ibland komma på dig själv med att tänka: “Om det bara fanns någon som kände till vårt varumärke utan och innan. Någon som har vårt språk, vår tonalitet och våra värderingar i ryggmärgen. Tänk om den personen dessutom skulle vilja berätta om detta digitalt!?”
Då behöver du inte fundera en sekund till. Du har svaret på frågan – på andra sidan fikabordet, på kontorsstolen bredvid dig eller ståendes vid kaffemaskinen. Med andra ord, jag pratar såklart om dina medarbetare och employee advocacy!
Att ta tillvara på detta och låta sina anställda agera varumärkesambassadörer ger fantastiska möjligheter att stärka ert varumärke och öka synligheten digitalt. Faktum är att detta under de senaste åren har blivit en självklar del av marknadsstrategin för många företag – och det kallas employee advocacy.
Genom detta tillvägagångssätt kan företag öka sin räckvidd betydligt, stärka sitt varumärke och bygga förtroende på det mest autentiska och trovärdiga sättet – genom sina egna anställda.
Vad är Employee advocacy?
Employee Advocacy innebär att man uppmuntrar medarbetare att dela jobbrelaterat innehåll, till sina egna nätverk, i sina egna kanaler. Främst på sociala medier. När detta sker, blir medarbetarna per automatik ambassadörer för ert varumärke. Vilket innebär att ni som företag får ökad kännedom på ett mycket trovärdigt sätt.
Visste du att?
Studier visar att innehåll som delas av anställda genererar betydligt mer engagemang än innehåll som delas direkt av företagskonton.
Stärk ert varumärke med medarbetare som varumärkesambassadörer
Vi kikar lite närmre på vad som faktiskt kan ske om man lägger till employee advocacy i sin marknadsstrategi. När medarbetare aktivt delar innehåll om företaget skapas ovärderliga möjligheter till:
- Ökad räckvidd och synlighet – Att gå från att endast nå följarna på företagssidan till att i stället nå varje anställds unika nätverk ger otroliga möjligheter.
- Autencitet och trovärdighet – Vi bombarderas med reklam varje dag, och vi har lärt oss att ignorera det mesta. Men när någon vi känner delar något, litar vi mer på det. Genom att låta medarbetarna dela företagets budskap skapar ni ett innehåll som känns genuint och engagerande.
- Engagerade och lojala medarbetare – Genom att erbjuda möjligheten att bli ambassadörer visar företaget att de värdesätter sina anställdas röster och insikter.
Så gynnar employee advocacy ert varumärket
Att ha medarbetare som varumärkesambassadörer förbättrar inte bara ert varumärkes trovärdighet. Dessutom kan det skapa en starkare koppling mellan er och era kunder.
Samtidigt som varumärkets trovärdighet ökar, stärker du också ert employer brand – det vill säga synen på ert företag ur ett arbetssökandeperspektiv.
Genom att arbeta med employee advocacy kan ni bygga bilden av ert företag som en attraktiv arbetsplats – på ett autentiskt och trovärdigt sätt. Som en följd av detta kan ni dessutom locka till er nya talanger som vill vara med och stärka ert team.
Mer om det kan du läsa i vår artikel om employer branding.
Kom igång!
Relevant innehåll
Första steget för att medarbetarna ens ska känna sig inspirerade att dela jobbrelaterat innehåll är att skapa relevant innehåll. Därför bör du fokusera på att ta fram material som känns meningsfullt, engagerande, roligt – eller som på andra sätt inspirerar dina medarbetare.
Stötta och inspirera
För att underlätta processen kan du erbjuda dina medarbetare enkla riktlinjer och visa konkreta exempel. Tänk på att alla kanske inte ens vet hur man delar saker online. Genom att utbilda och visa rent praktiskt hjälper du de medarbetare som känner sig osäkra att våga ta steget – och känna sig trygga.
Det ska vara enkelt
För att sänka tröskeln ytterligare bör du prioritera plattformar där det är enkelt och smidigt att dela innehåll, eller använda verktyg som gör processen bekymmersfri.
Belöna engagemanget
När ni väl är igång, se till att främja dina medarbetares engagemang genom att uppmärksamma och belöna det. Detta bidrar till att motivera dem att fortsätta sitt ambassadörskap över tid.
Inplementera employee advocacy-program i er marknadsstrategi
I arbetet med att bygga sitt varumärke har idag flertalet framgångsrika företag implementerat ett employee advocacy-program. Framförallt inom tech- och konsultbranscherna har vissa företag team inriktade för att hjälpa medarbetarna att dela innehåll. Genom en tydlig strategi kombinerat med rätt verktyg och stöd, kan företag göra det både enkelt och givande för sina anställda att bidra i varumärkesarbetet.
Utnyttja en kraftfull resurs – era medarbetare
Employee advocacy kan vara en mycket effektiv del i strategin för att stärka ert varumärke. Genom att ge de anställda verktyg och stöd för att dela företagets berättelse kan man skapa ett äkta, trovärdigt varumärke. Employee advocacy är ett strategiskt sätt att utnyttja en kraftfull resurs. Sina medarbetare. Kom igång idag!
Kom igång med employee advocacy
Boka ett kostnadsfritt möte med oss idag så hjälper vi dig och dina anställda att komma igång!

