Ja, vi vet att sociala medier är en riktigt brokig djungel. Och mitt i flödet ska ditt innehåll inte bara synas, det ska få folk att stanna upp, reagera och kanske till och med känna något. Så vad är det egentligen som gör att vissa inlägg flyger medan andra passerar obemärkt förbi? Och hur hänger man med i ett landskap som förändras typ varje vecka?
Vi som jobbar med content varje dag har inga magiska recept, men vi vet vilka mönster som tenderar att funka. Här kommer våra tankar kring vad som skapar engagemang på riktigt i sociala medier just nu.
Människor engageras av människor

I en värld full av perfekta bilder och generiska budskap är det ofta de enkla, ärliga inläggen som fastnar. Ett citat från en kollega, en behind-the-scenes-bild från kontoret eller ett spontant klipp med mobilen. Sånt som visar att det faktiskt är människor bakom ett varumärke. Och som andra människor kan relatera till.
"Bakom varje varumärke finns en kaffe, en kollega och en halvtrasig whiteboardpenna."
Vi ser det gång på gång: när vi skalar bort det tillrättalagda och visar mer av verkligheten, får innehållet mer engagemang. Det behöver inte vara perfekt, det viktiga är att det ska kännas.
Korta format, tydliga budskap
Tiden vi lägger på ett inlägg när vi scrollar i flödet är idag helt galet kort, ibland bara någon sekund. Därför gäller det att komma till saken snabbt. En tydlig vinkel, ett engagerande första ord eller en oväntad bild, kan räcka för att få någon att stanna upp.
Förra veckan på kontoret kom vi in på The Millennial Pause – alltså den där lilla fördröjningen innan man börjar prata i en video. Man trycker på ”record”, väntar en halv sekund, sen börjar man. Helt logiskt om man är van vid att tekniken ibland krånglar (hej alla oss som växte upp med digitalkameror och MSN). Men för Gen Z, som är vana vid att allt ska gå snabbt och sömlöst, känns det långsamt. Till och med så pass att de scrollar vidare.
Att skapa content handlar därför också om att våga kapa. Skala ner, stryka det onödiga och komma till poängen. Det gör större skillnad än vad man tror.
Humor och igenkänning trumfar mycket
Vi märker gång på gång att det ofta är de där enkla, vardagliga ögonblicken som får störst spridning. En meme som sätter fingret på hur det egentligen är att jobba med marknadsföring. En bild på ett kaosigt skrivbord sista dagen innan deadline. Eller ett klassiskt “japp, exakt så där är det ju”–ögonblick som får folk att tagga sin kollega.

"Ibland räcker det med en meme och en suck för att nå längre än ett helt kampanjmöte."
Igenkänning skapar trygghet och skapar band, och det där lilla leendet i flödet kan ibland ge mer engagemang än ett snyggt producerat kampanjinlägg. Det behöver inte vara skrattfest. Men det behöver kännas äkta.
Humor, självdistans och vardagsrealism är fortfarande några av de mest underskattade sätten att skapa närhet till följarna.
Trendspaning med en nypa salt
Det kommer nya trender varje vecka: ljudtrender, dansutmaningar, karusellformat – you name it. Att hänga med är kul, men det gäller också att kunna sålla. Alla trender är inte rätt för alla varumärken, och det är okej att stå över. Det viktiga är att känna till dem, förstå varför de funkar och ibland låna det som faktiskt går att göra något vettigt av.
Ta Ice Bucket Challenge som exempel – du vet, när folk hällde iskallt vatten över sig själva för att uppmärksamma ALS. Den exploderade sommaren 2014 och blev en av de största virala trenderna någonsin. Tio år senare har den fått nytt liv, men med en annan inriktning. Studenter i USA har startat #SpeakYourMIND Ice Bucket Challenge för att öka medvetenheten om psykisk ohälsa. Och den sprider sig snabbt igen.
Det säger något om kraften i en stark idé, och att vissa trender kan återvända i ny tappning. Men även då gäller det att använda dem med eftertanke. Det handlar inte om att haka på allt, utan om att förstå vad som engagerar just din målgrupp.
Relevans framför räckvidd
Det är lätt att jaga likes, delningar och nya följare. Men på längre sikt handlar det om att skapa en relation med rätt personer. Inlägg som väcker frågor, bjuder på kunskap, eller bara får följarna att känna sig sedda, bygger något mer än bara en siffra.
Självklart är det kul att nå ut till tusentals – men om det är fel personer spelar det inte så stor roll i slutändan. Det viktiga är att du når just din målgrupp, de som faktiskt bryr sig om vad du gör, kan bli kunder eller ambassadörer, eller bara genuint engagerade följare.
Bra content behöver inte alltid vara spektakulärt. Ibland räcker det med rätt sak i rätt ögonblick, till rätt person.
Våga testa nytt
Det finns inget universalrecept. Men vi tror på att vara nyfiken, följa med i vad som händer och samtidigt ha en stadig grund i det som faktiskt funkar. Äkta berättelser, tydliga budskap och innehåll som människor kan känna igen sig i.
Och ja – att våga testa nytt, även om det inte alltid blir viralt.