Ingen cykelhjälm i världen hade hållit för den här resan
Fyra år har gått sedan Digitrooper såg dagens ljus. En tid som för oss, andra företagare och alla där utöver har varit komplex och annorlunda. Pandemin liksom måste nämnas för att sammanfatta åren som Digitrooper har funnits.
Hur allt började har vi skrivit en separat artikel om som du kan läsa här. Så det fördjupar vi oss inte i nu.
Once upon a time
Digitrooper startade på pappret 1 januari 2019. I verkligheten några dagar senare. Bolaget hade tidigare endast jobbat med bostäder och platser och nu hade vi bestämt oss för att bredda verksamheten. Den första kund som vågade ge oss sitt förtroende var Norrbil i Norrtälje – en återförsäljare av VW, Audi och Skoda. Sven Losell heter vd:n och har stannat som kund sedan dess. Norrbils första faktura är skickad 11 dagar innan WHO deklarerade att vi hade en pandemi i världen.
För oss ledde det till att maj 2019 blev väldigt tillbakalutad. Varken mail eller telefon gav från sig något livstecken. I juni började det plinga i mailkorgen igen och historien fortsätter.
Trotsade alla råd om säljstrategi
Symptomatiskt för tiden är att den 5 juni 2019 gick vi in i ett sponsoravtal med Fine Padel här i Norrtälje. Hysterin kring detta fenomen var total. Men redan nu tre och ett halvt år senare har Björn Gustavsson och Erik Haag gjort komedi av det som skedde då i alla padelhallar runt om i Sverige.
Under ett par år hade vi svårt att formulera vad Digitroopers kärnverksamhet var och hur vi bäst skulle paketera den. Vi uppfann till och med något slags antisälj när vi fick frågan om vad vi egentligen sysslade med på dagarna. Men att jobba med den säljstrategin är knappast ett råd som entreprenörer brukar dela eller skolor lär ut.
Jakten på Digitroopers kärnverksamhet fortsatte
Ett partnerskap med CRM-giganten HubSpot inleddes med en extrem utbildningskavalkad och ganska tunga investeringar för ett litet tvåmannabolag. Lärorikt för oss, men det visade sig att våra kunder varken efterfrågade tjänsten eller såg dess värde. Det är ändå värt att nämna eftersom den filosofi som vi fick lära oss (Inbound) till stor del lever kvar i hur vi jobbar än idag.
Långsamt trillade polletten ner hos oss och vi insåg både att vi i många fall agerade som en slags extern marknadsavdelning och att vi var riktigt bra på att göra det. Digitrooper är engagerade, flexibla och ambitiösa i allt vi gör. Det uppskattar våra kunder och plötsligt hade vi hittat vår kärnverksamhet.
Efter en säljpresentation för Dialect Roslagen får vi förfrågan om att sälja en mindre del av bolaget till Marcus Wallgren (som idag driver Dialect Stockholm/Roslagen samt är styrelseledamot i Dialect Sverige). Vi accepterar erbjudandet och i och med detta behövde vi växa upp en del. Prognoser och rapporter behövde tas fram då det plötsligt var någon mer än vi själva som ställde kraven.
Fler Digitroopers utökade våra superkrafter
Att vi hade funnit oss själva märktes också på orderingången och vi ville vidare. Utvecklas. Den första anställningen sker 1 januari 2020 i SoMe-experten Louise Kryler, som närmast kom från hotell- och konferenskomplexet Marholmen. Det tvingar oss tillbaka till ett ”riktigt” kontor från att ha kört hemmakontor i drygt ett år.
Varför bryta ett vinnande koncept?
I mars 2022 har vi skaffat ett riktigt kontor (nåja, ett radhus är kanske inte ett superriktigt kontor), blivit tre Digitroopers och högtrycket fortsätter. Jakten på mer förstärkning inleds igen och under sommaren rekryteras Digitroopers andra Louise. En ödmjuk content writer från skönhetsbranschen förstärker oss ytterligare.
Spännande tjänster att erbjuda våra kunder
Som företagare får vi emellanåt halvmärkliga förfrågningar. I november 2022 får Anna en förfrågan om att ta ett möte med ett företag som heter Brightbid. Det mötet leder till att Digitooper blir först i Sverige med att sälja deras Google Ads-lösning som optimerar med AI. Här någonstans övergår historieberättandet till en trendspaning och det har vi skrivit om här.
Vi (Tommy) behåller cykelhjälmen på för framtiden
Känslan inför att man ska sammanfatta fyra år av ens yrkesliv är att det har gått väldigt fort. Och det gör det ju – varje vecka levererar vi mängder av inlägg, bloggartiklar, annonser, möten och diverse annat, så veckorna går fort. Nu går Digitrooper in i nästa världskris (eller lämnar – vilket det är återstår att se) i och med krig och energikris. Men med en tjock orderbok är det svårt att se att vi skulle behöva rulla några tummar under våren. Men som man brukar säga om framtiden: Det enda man kan vara säker på är att det inte blir som man tror!