Digitooper logo

Digitala trender 2023

Digitala trender 2023

2022 börjar närma sig sitt slut och snart har ännu ett år passerat. För de som redan nu vill börja blicka framåt så är det bara att läsa vidare för vi tänkte kika lite närmre på 2023s kommande digitala trender.

Den röda tråden i 2023s digitala trender stavas: Äkta och genuint

Man längtar numera efter äkthet och vill se genuin och transparent kommunikation med sina användare och kunder.

Bland många företag som fightas om kundernas uppmärksamhet så är det inte det lättaste att sticka ut. Att då vara just personlig och genuin kan vara receptet för att ni ska skilja er från mängden. Va mer personlig, bjud tex på behind the scenes-material från kontoret eller lagret. Sträva efter att publicera mer ofiltrerat material för att få kunder/användare att lära känna just ER.

Tommy spanar in digitala trender
Behind the scenes från kontoret, det ordnar vi. Vi på Digitrooper tänker utanför boxen!

Digital trend 1: Ett mer filterlöst innehåll

En ständig och säkert inte alls överraskande spaning är den digitaliseringen som tar över och underlättar en allt större del vårt vardagsliv.

Tydligt att trenden går mot ett mer avslappnat kommunikationssätt

Troligtvis är det detta som påverkar hur tonaliteten mellan företag och kunder är i nuläget. Man går helt klart mot ett mycket mer avslappnat flöde och en mer vardaglig kommunikation till sina kunder, speciellt i sociala medier. I stället för det klassiska kommunikationssättet att: företag talar till sina kunder som en grupp eller publik så vill man nu personalisera och skapa kommunicerande och engagerande innehåll som känns riktat just till läsaren.

Den röda tråden med denna avslappnade approach gäller också för bilder och video i some. Att bilderna känns äkta, mindre tillrättalagda, inte redigerade och inte professionellt tagna med den allra senaste kameran är viktigt för att få ditt flöde att uppfattas mer genuint.

Digitrooper hakar snabbt på nya trender. Äkta och mindre tillrättalagda bilder sa du? Det är så vi jobbar

De digitala trenderna påverkas av att fler handlar online

Pandemin gjorde att de som tidigare aldrig handlat online eller använt sociala medier började vistas mer där. Skillnaden mellan att besöka en butik i verkliga livet och att besöka en e-handel kan vara just den personliga servicen och kontakten. Detta påverkar troligtvis också det nya, avslappnade sättet som företag kommunicerar med sina kunder på. Det ska vara som att tala med ett butiksbiträde när du besöker deras sociala medier.

Endast 4 av 10 följer olika varumärken eller företag i sociala medier – gör dina kanaler personliga och värda att följa

Myllret av fakenews gör att vi söker äkthet

Något vi ser mer av är rekommendationer eller recensioner av produkter. Ingen är vid det här laget obekant med begreppet fake news och man blir mer medveten om hur viktigt det är att faktiskt faktachecka saker, inte bara i nyhetsvärden.

Att kunna ta del av en recension eller ett omdöme från någon som tidigare har köpt en vara/tjänst blir ett kvitto på att veta att andra uppskattat och varit nöjda med varan, vilket skapar trygghet för dig som köpare. Därför ser vi trenden med att företag mer än någonsin lyfter fram recensioner och omdömen för deras tjänster och produkter.

digitala trender-spaning
Recensioner och omdömen kan vara en trygghet för dig som kund. Men självklart ska man vara källkritisk och ibland behöver man göra egna undersökningar för att hitta helt rätt.

2. Användarvänligheten toppar listorna för digitala trender

Användarvänlighet har alltid varit viktigt men nu för tiden kan den vara avgörande. För ett par år sedan var kraven från användare inte lika höga som nu. Det finns en helt annan medvetenhet bland användarna och konkurrensen är hård. Erbjuder ett liknande företag en mer användarvänlig webb eller app, så tar det bara några sekunder för användaren att byta till denna.

UX-copy för de icke erfarna internetanvändarna

Att fler ”ovana” internetanvändare har börjat vistas mer online sedan pandemin ställer också andra krav på UX-copy. Användarupplevelsen och kundresan behöver vara ännu tydligare för att de, inte lika erfarna besökarna, ändå lätt och smidigt ska kunna navigera sig framåt och förstå vilket deras nästa steg är för att ta sig dit de vill.

3. Scrolly-telling är 2023s nya UX-trend

Tack vare att vår brist på tålamod krävs mer än bara en lång, kompakt text för att hålla oss fokuserade. På så sätt har scrollytelling kommit till. Vi behöver mer action än bara en lång text!

Berätta din story på ett mer engagerande sätt med scrolly-telling

Scrollytelling är det nya sättet att berätta en story på. Ordet är en mix av storytelling och scrolling och innebär att man som läsare får ta del av en story inte bara i textformat. Det visuella och engagerande sättet att berätta på ökar chanserna markant för att din läsare/användare kommer att ta sig igenom hela din text utan att tröttna.

Scrollytelling går ut på att berätta din story på ett dynamiskt sätt. Där du kombinerar foton och text med videos och animationer i en kombination som tillsammans skapar ett engagerande flöde för dina besökare. Besökaren upptäcker innehållet allt eftersom de scrollar, då visuellt och rörligt material dyker upp.

Vi pratar om nudging
En story med grafiska och interaktiva inslag gör din läsare mer investerad i innehållet och gör den lockad att scrolla vidare för att se vad som dyker upp näst. (Och ja, Tommy är den längsta Digitroopern vilket ibland kan medföra foto-svårigheter)

4. De egenägda kanalerna toppar 2023s digitala trender

Trenden pekar mot att vi under 2023 kommer att lägga mer fokus på våra egenägda kanaler.

IOS14-uppdateringen försvårar det en aning för oss marknadsförare som vill nå ut med anpassad kommunikation. Detta på grund av att privatpersoner numer har en möjlighet att neka just den typen av marknadsföring i olika kanaler. Denna möjlighet är tillsatt i samband med de ständigt tillkommande regler kring vår integritet online. Vilket det såklart ska värnas om, men som sagt kan detta betyda att vi som marknadsförare kan få svårare att nå fram.

Remarketing

Uppdateringen kan göra det svårare att använda sig av så kallad remarketing. Som tex de påminnelser som kan komma när du lämnat en produkt i varukorgen på en webbshop. Detta är remarketing och det är denna som försvåras tack vare uppdateringen som vi nämnde ovan.

Så nej, du bör inte lägga annonseringen i sociala medier på hyllan MEN!
Det är i dina egenägda kanaler som du verkligen kan leda din målgrupp rätt genom kundresan med målet att nå konvertering. Så inför 2023 är ett tips att lägga extra krut på tex din webb och att optimera din SEO.

Nu ser vi fram emot 2023!