Optimera dina användares helhetsupplevelse med bra UX-copy

Bra UX-copy optimerar användarupplevelsen

Dags att snacka UX-copy

UX-copy är de där korta texterna som hjälper användaren att ta sig framåt och att hitta rätt på din site eller app. UX är en förkortning av User Experience och används för att beskriva en användares helhetsupplevelse av en digital tjänst eller produkt.

UX-designers är ett yrke som har funnits sedan tidigare men det är inte alls ovanligt att man numer även önskar ha en UX-skribent i sitt team. UX-skribentens primära uppgift blir då att skapa korta och tilltalande textformuleringar som kallas UX-copy eller mikrocopy. Vi tänkte djupdyka i ämnet och dela med oss av våra främsta UX-copytips!

Det här är UX-copy

UX-copy är de där orden eller fraserna som du oftast inte ens tänker på finns där. De kan bland annat dyka upp på CTA-knappar, i felmeddelanden eller i ett formulär. Det är oftast först när en micro-copy är dåligt skriven som du reagerar på den eftersom ux-copyns huvuduppgift är att göra det lätt för användaren att: Förstå, ta sig fram och hitta rätt.

UX-copy handlar inte enbart om de där tydliga och smart formulerade orden utan det handlar även om hur copyn ser ut. I UX-copy behöver vi tänka till kring saker som tex: vart på sidan vi ska placera den, hur ska den se ut rent visuellt och vad som ska finnas runt omkring den.

Såhär kan en CTA-knapp se ut

Är det verkligen så viktigt med bra UX-copy?

Det korta svaret är: Ja!

Det längre svaret är: En bra ux-copy gör att produkten blir lätt för användaren att använda och förstå. Föreställ dig att du köpt en termos, givetvis med huvuduppgift att hålla ditt kaffe varmt. Skulle den inte göra sitt jobb skulle du troligtvis sluta använda den. Nej tack till kallt kaffe!

Samma sak gäller vid användning av digitala tjänster, använder du dig av en app eller ett system där det inte är tydligt hur du ska använda den så kommer syftet av användandet att gå förlorat och du har ingen anledning att fortsätta att använda produkten. Troligtvis kommer du att byta ut den mot en produkt som är mer lättanvänd och uppfyller det önskade syftet.

En tydlig och bra ux-copy kan dessutom leda till minskade ärenden till din supportavdelning. Som en hjälp att bygga ditt varumärke och att öka din försäljning.

Att jobba med ux-copy ger dessutom ökad användarvänlighet för de med nedsatt syn. Eftersom Google älskar hög användarvänlighet påverkar detta din ranking.

Ute efter fler tips på hur du kan öka din synlighet och få fler besök på dina kanaler?

Ta en titt på vår artikel: Höj antalet besök

Att tänka på när du jobbar med din UX-copy

Tydlighet

Endast några få sekunder har du på dig att fånga läsarens sökande blick. Som du säkert förstår är det därför alltid prio att mikrocopyn är tydlig.

Det är därför inte dumt att, i de fall som det passar, använda sig av begrepp som vi är vana att se och som leder till att vi agerar efter det invanda beteendet. (Tex som ”logga in”).

Enkel text

Inom mikrocopy kan man med fördel leva efter mottot ”less is more”. Ju färre ord vi använder desto lättare är det för användaren att snabbt uppfatta budskapet. Framförallt när texten läses via en telefon, vilket det oftast görs nu för tiden.

Så ett mål med din ux-copy ska alltid vara att hålla det kort, men givetvis utan att tydligheten blir svajig. Så: Tydligheten är A och O!

Talande text

Sociala medier har bidragit till hur vi idag skriver och formulerar oss på internet. Språket är ofta mer konverserande och liknar mer hur vi pratar med varandra i det verkliga livet.

Inget undantag för mikrocopyn utan även här använder man med fördel ett konverserande språk.

Se på det som att du pratar med användaren istället för att du informerar. Se ett exempel från vår egen site nedan:

Några exempel på hur du konverserar istället för att informera:

  • Kommunicera direkt med användaren – ”Hitta din kaffetermos” och inte ”Kaffetermosar hittas här”
  • Aktiva meningar – “Ladda ned guiden” snarare än “Guiden laddas ned här”
  • Tala klarspråk – Prova att skriva ner exakt det du vill ha i din copy, ord för ord. Fungerar det? Ofta krånglar vi till det för mycket, skippa det och håll det simpelt.

UX-copyn är guiden och butiksbiträdet

En bra tanke att ha i bakhuvudet när du ska skriva din UX-copy är att den ska fungera som en guide eller ett butiksbiträde. En person som hjälper kunden att ta sig fram och hitta rätt.

Att avgöra vilken information som är viktig för kunden att få vs. att inte få, samt i vilken ordning som kunden ska motta informationen för att användaren smidigt och snabbt ska nå sitt mål med besöket.

UX-copy ska skrivas för människor som inte läser

Din UX-copy ska nå:

  • Folk som kan läsa men scrollar fort
  • De som använder sig av röststyrning
  • Människor med nedsatt syn som använder textuppläsning

De som använder sig av textuppläsning kan, för att få en överblick över ditt innehåll, välja att enbart få höra rubrikerna och länkarna upplästa. Att tänka så ger verkligen insikten om hur viktig mikrocopyn är. Tänk att få höra ”Klicka här” upprepat flera gånger på raken, det ger ju ingen vidare insikt om vad dina texter innehåller. Då är de bättre att döpa länkar och knappar till något mer förklarande. 

Låt ditt varumärkes tonalitet synas i UX-copyn

Forskning har påvisat att vi förhåller oss till en dator på samma sätt som vi gör till en människa. Bemöts vi positivt så speglar vi det och tvärtom. Därför är det viktigt att tänka över sin tonalitet i de små orden och korta fraserna. Hur vill du att läsaren ska uppfatta tonen i din kommunikation?

Riktigt bra copy som också hänger ihop med varumärkets tonalitet kan göra stor skillnad för användarens helhetsupplevelse och kan vara avgörande för vilken känsla användaren har med sig efter att ha kommit i kontakt med ditt innehåll eller din produkt.

Ett exempel på ett företag som låtit sitt varumärke och sin tonalitet tydligt genomsyra även sin UX-writing är Oatly som nedan gör en kul twist på förfrågan om att godkänna cookies.

Exempel på bra UX-copy av Oatly

Hoppas vi kunnat inspirera dig till att jobba smart med din UX-copy! Vi på Digitrooper finns här om du skulle vilja ha hjälp och stöttning med optimering av dina digitala kanaler.

Intresserad av att veta vilka fördelar som finns med att anställa en extern marknadsförare? Vi har samlat svaren i ett inlägg.

Lämna ett svar

Din e-postadress publiceras inte.