Digitooper logo
Mer effektiv SEO

Mer effektiv SEO med inbound marketing

Därför blir SEO mer effektivt med Inbound Marketing

SEO-konsulter världen över pratar om vikten av SEO och de har helt rätt. SEO är viktigt för att din sajt ska leverera organisk trafik. Eftersom det finns väldigt många företag i din bransch som redan jobbar med sin SEO kommer du att halka efter om du inte jobbar med din sajt på samma sätt. MEN. Att enbart jobba med SEO räcker inte. Du bör ha med ett Inbound Marketing-tänk i strategin för att leverera rätt typ av innehåll till rätt kund i rätt tid. Kunder lämnar sajter som inte möter deras behov, oavsett hur högt din sida rankar på Google. Låt oss förklara varför.

Därför ska du jobba både med SEO och Inbound Marketing

SEO i sig självt ökar din sajts synlighet och ser till att du rankar på de nyckelord som du valt ut för dina produkter och tjänster. Och som du vill ranka på. Om du inte alls jobbar med SEO måste du förlita dig på ditt rykte, länkar från andra sajter eller betald marknadsföring. Så ja – SEO är väldigt viktigt. Men det finns många skäl till varför det kan vara en risk att enbart förlita sig på SEO. Jag ska presentera några av dem här.

Ranking vs rätt trafik

Därför räcker det inte att ranka högst

Alla vill ligga högst i sökmotorernas sökresultat, och det kan en SEO-konsult eller SEO-byrå hjälpa dig att göra. Och visst, att ranka högt är väldigt viktigt för att kunder ska hitta till dig, men att stanna där är inte särskilt långsiktigt. SEO är superviktigt för att locka besökare till din webbsida, men besökarna är enbart värdefulla om du lyckas konvertera dem från besökare till leads och kunder. Att ranka högt är viktigt, men att få rätt trafik via sök är viktigare. Om du fokuserar mer på placering än trafik finns det risk att du tar beslut som inte gynnar dig långsiktigt. Därför fokuserar vi som Inbound Marketing byrå på att bygga hållbara trafikkällor. Det gör man genom att skapa väl genomtänkt innehåll som håller även på lång sikt och dessutom klarar av kommande algoritmförändringar.Skapar du innehåll för Google eller för kunden?

Många SEO-konsulter är riktigt duktiga på att skapa innehåll. Innehåll som Google älskar och som klarar sig bra i sökmotorerna. Men det betyder inte att just det innehållet tilltalar besökaren mest. När du arbetar med en byrå som kan sin Inbound Marketing, får du ett mer strategiskt innehåll. Här ligger fokus på att skapa innehåll som kunden kan ha nytta av och som du kan hjälpa kunden med. När detta innehåll dessutom är SEO-anpassat och skapat med alla SEO-regler i åtanke får du ett helt annat innehåll. Numera ser sökmotorerna kvalitetsinnehåll som en viktig faktor, och då räcker det inte med att enbart optimera texten. Du måste även tänka på hur du kan hjälpa och vilket värde ditt innehåll de facto ger dina besökare.

Länkar och länkbyggnad

En del av SEO handlar om att bygga länkar från relevanta sidor för att påvisa din expertis på området. Sökmotorerna använder detta för att fastställa din webbsidas auktoritet, helt enkelt. Men det är inte så svartvitt här heller. Idag fokuserar sökmotorerna mer på att leverera det mest värdefulla svaret, och det är inte enbart kopplat till värdefulla länkar. Eftersom de fortsättningsvis tittar på länkkvalitet behöver du se till att ditt innehåll är värdigt nog för att generera naturliga inboundlänkar till din sida.

Sökmarknadsföring och Pay Per Click (PPC)

När du jobbar med en SEO-agent hjälper dom dig att få en bra ranking på sidan och lovar dig på samma sätt trafik via sökkampanjer på t.ex. Google Ads. När du jobbar med en Inbound byrå är det dock viktigare att prata om PPC-kampanjer som leder till en konvertering. Dvs högkvalitativ trafik som blir leads och kunder. Inte bara trafik för trafikens skull. På så sätt kan de även generera en bra ROI (Return on Investment) på dina PPC insatser.

Lästips: Så mäter du ROI på din Inbound Marketing

Knyt samman dina sociala kanaler

Google kollar på det mesta, även på hur du klarar dig på sociala medier. En SEO-konsult brukar sällan erbjuda Social Medie-hantering som en tjänst, medan en inbound marketing byrå ser detta som en viktig del i sitt erbjudande.

Sociala medier är ett ypperligt sätt att dels få ut information om det du gör och kan, men även ett mycket bra sätt att samla in information om dina kunder och potentiella kunder.

Rätt innehåll till rätt kunder

Med hjälp av inbound marketing tar du din SEO ett steg vidare och använder den som ett av verktygen för att ta hand om dina besökare och detta gör du genom att ALLTID tänka på vilka dina personas är då du skapar innehåll. Genom att alltid tänka på mottagaren skapar du aldrig innehåll i onödan, utan alla dina insatser på webben tjänar ett vettigt syfte. Ett personas-tänk gör det möjligt att inte bara sälja, utan att sälja till rätt person.

Här kan du läsa mer om ämnet: Vad är en buyer persona?

Sammanfattningsvis:

Det räcker inte med SEO – Du måste se djupare än så

Förr kanske det fungerade att enbart fokusera på SEO och ranking. Men det är inte riktigt så vi ska jobba numera. Idag behöver du ha en helhetsuppfattning om vad du ska göra och varför, samt en strategi för allt ditt innehåll. Att enbart SEO-anpassa dina texter och skriva innehåll för Google räcker inte.

Så vad är det vi egentligen säger?

Fall inte in i SEO-träsket och optimera bara för optimerandets skull. Vänd dig till en byrå som hjälper ditt företag med en mer omfattande strategi för dina digitala insatser. En strategi som innefattar SEO men som går in på djupet och ser till att det du gör ger dig långsiktig nytta och inte bara kortsiktiga resultat, optimerade för dagens algoritmer.

Behöver du hjälp att komma igång? Hör av dig!

Lästips om SEO & Inbound

Frågor om sökordsoptimering som du helst inte vill ställa

Röststyrd SEO