Hur ofta ska du publicera inlägg i dina sociala kanaler?
Den eviga frågan som alla som har hand om företagets sociala kanaler jämt och ständigt ställer sig. Lyckligtvis finns det (om än till viss del diffusa) svar på detta.
HubSpot är ett fantastiskt verktyg och en av de enorma fördelarna är att de sitter på en stor mängd data om digital marknadsföring. I en studie under en vecka i juni 2019 analyserades över 10.000 olika HubSpotanvändares konton. Totalt ingick 15.000 LinkedIninlägg (på företagssidor), 25.000 Facebookinlägg och 60.000 twitterinlägg.
Hur ofta ska man publicera i sociala kanaler?
Svaren beror långt på plattformen och på varje plattforms eget ekosystem. På en kronologisk plattform som Twitter är det ju fler inlägg, desto mer synlighet som gäller. Medan andra plattformar som Facebook styrs mer av kvaliteten på inlägget. Där kan synligheten även ta skada av för frekvent publicering.
Hur ofta ska du posta inlägg i dina sociala kanaler? Så ofta publicerar de flesta företag i sina sociala kanaler. Bild: HubSpot.
Så ofta publicerar företag i sina sociala kanaler
De flesta företag publicerar innehåll 3-5 gånger per vecka. Nedan ska vi gå genom varje kanal skilt för sig så ni får kolla vad som gäller för de olika kanalerna.
Visste du att vi är experter på sociala medier?
När är bästa tiden att publicera inlägg på Facebook?
De flesta inlägg på Facebook klarar sig inte superbra, det är enbart en liten mängd inlägg som flyger direkt. Synligheten är generellt något bättre tidigt på morgonen och sent på kvällen. Men eftersom det är färre inlägg dessa mer udda tider kanske man inte riktigt kan lita på att synligheten för den skull skulle vara bättre då. Vad ska en dra för slutsatser av det? Fokusera mer på innehållet än på tiden som inlägget publiceras, då statistiken inte känns så tillförlitlig.
Här kan du läsa mer om hur du ordnar en tävling på Facebook.
Vilken dag är bäst för Facebookinlägg?
Här visar statistiken att det inte finns en viss dag som är bättre än övriga. Generellt är de ganska lika. Och bra innehåll flyger oavsett vilken dag det publiceras. Förutom att fredag och lördag ses som dagar då engagemanget minskar en aning. Så om en ska välja någon specifik dag skulle det kanske vara söndag.
Hur ofta ska du publicera innehåll på Facebook?
För sidor med 100 följare får inläggen generellt ett klick och efter tio inlägg bara ett halvt klick och därefter går det nedåt. Därför är det optimalt att publicera mellan två och fem inlägg per vecka på Facebook.
Facebook lyfter fram fräscht innehåll och vill att användarna ska se fler än ett företag i sitt flöde. Om du då publicerar mer än ett inlägg per dag kan dina inlägg kannibalisera på varandra. MEN. Om du alltid får fler än fem kommentarer på alla inlägg, lönar det sig att publicera fler än så. Nyckeln med denna plattform är engagemang.
Meeen… orkaaa! Varför ska man alls finnas på Facebook? Givetvis finns det flera skäl till varför du ska fortsätta med din Facebook-sida.
1. Din aktivitet på Facebook visar åt kunder att du är aktiv och verksam
Många potentiella kunder letar upp företag via deras Facebookkanal och om de inte är aktiva där, väljer de lätt att gå till en konkurrent vars kanal är mer aktiv.
2. Det är lättare att bli viral på Facebook
Även om det är lätt att försvinna i vimlet på Facebook, är det även den ”lättaste” kanalen att slå genom i. Här finns mest potential för att bli viral. I studien som HubSpot gjorde fick en kanal över 8.0000 likes på en vecka, medan motsvarande på LinkedIn och Twitter var 1.000 och 7.000. Kan du bli viral på Facebook kan du dessutom med samma innehåll bli viral i andra sociala kanaler.
3. Det finns ingenstans du får lika hög ROI på dina sociala annonser som du får på Facebook.
Det gäller speciellt för dig som använder dig av någon form av retargeting. Det finns alltså ingen kanal där du får lika mycket tillbaka på din investering som du får via Facebook. Kom ihåg detta!
PS. Näst mest ROI får du via Instagram, men som ni ser är hoppet mellan Facebook och Instagram är stort. Bild: HubSpot.
När är bästa tiden för att publicera på LinkedIn?
För LinkedIn är det kontorstid som gäller. Efter kl. 17 på kvällen faller engagemanget. Dock är det även här innehållet som är det viktiga, inte vilken tid på dagen du lägger ut innehållet.
Vilken dag är bäst för att göra inlägg på LinkedIn?
Bästa dagarna på Linkan är tisdag, onsdag, torsdag och fredag. Lördag, söndag och måndag tenderar inte riktigt generera på samma sätt. Speciellt bra verkar tisdag och onsdag vara.
Hur ofta ska man publicera inlägg på LinkedIn?
Enligt studien är det optimala två till fem inlägg per vecka. Om du publicerar fler än ett inlägg per dag finns det risk för kannibalism, och det vill du ju givetvis undvika. I originalartikeln kan du även läsa om bästa tider att publicera på Twitter.
När är den bästa tiden att publicera på Instagram?
På Instagram är den bästa tiden för inlägg enligt studier mellan kl. 14 och 15. Den bästa dagen är torsdag och då inte bara runt kl. 15 utan även tidigt på morgonen, innan lunch och vid middagstid. Vilken dag och tid beror även på vilken bransch du är i, om du jobbar B2B eller om du jobbar med B2C osv. Mer om detta här.
Här kan du läsa mer om att annonsera på Instagram.
Hur ofta ska man publicera inlägg på Instagram?
För Instagrams del gäller samma sak som för övriga kanaler. Ett inlägg per dag funkar bra och ger möjlighet till en förbättring i synlighet på 3,39 %. Ju fler inlägg, desto mindre synlighet får varje enskilt inlägg. Men däremot blir den totala synligheten större.
Detta är lite svårt att förklara och läses bättre från en graf. Ni hittar mer info här.
Behöver du hjälp med en strategi för sociala medier?
Kanske behöver du hjälp med kanalval och att skapa innehåll. Hör av dig så hjälper vi till!
Lästips
https://blog.hubspot.com/marketing/how-frequently-should-i-publish-on-social-media
https://blog.hubspot.com/marketing/instagram-best-time-post
https://www.hubspot.com/state-of-marketing/social-media-trends
https://blog.dashhudson.com/how-often-should-you-post-on-instagram/