Digitooper logo

Contentkalender med innehåll som ger resultat

Nytt år, ny contentkalender!

Då var det redan 2023 och god tid att börja planera innehållet på er webb och era sociala medier för det kommande året. Känns det tufft och lider ni av idétorka? Läs vidare och ta del av vår guide för skapandet av en contentplanering full med engagerande och resultatinriktat innehåll.

Contentkalender och contentstrategi

Men är det verkligen så viktigt att ha en strategi för sitt innehåll, räcker det inte bara med att vi finns på socialamedier och har en webb?

Jo, vill man ha resultat av sina socialamedier så är grunden mål, strategi, planering och uppföljning! Har du en strategi och planering så ökar chanserna avsevärt för att det innehåll som du sedan publicerar på din webb, eller i socialamedier blir relevant, engagerande, sker kontinuerligt, har hög kvalitét och ger resultat!

Att planera innehåll på måfå och för en vecka i taget innebär oftast att man tvingas brådska fram innehåll vilket leder till det motsatta av vad vi nämnde ovan. Så att ha en tydlig strategi och plan att luta sig tillbaka mot är A och O för att få bra payoff för arbetet du lägger ner på ditt innehåll.

content

Såhär skapar du din contentplanering

Vi går igenom de tre första och mest grundläggande stegen för att skapa en relevant contentplanering.

Samla data

Gå tillbaka i ert eget innehåll. Gör en analys och se vad olika typer av innehåll har bidragit. Stirra dig inte blind på antal likes, visningar och delningar utan att se om innehållet faktiskt skapat den typ av leads som ni önskat?

Utöver dina egna kanaler så är det en god idé att samla data via en omvärldsanalys. Vad postar företag i samma bransch om?

Sätt en strategi

Din contentplanering bör alltid utgå från din contentstrategi. Vad vill vi uppnå med vårt innehåll och hur ska vi göra det?

Gör en analys, se över vad ni  och konkurrenter rankar på idag och vid ni borde ranka på? Låt strategin och contentkalendern även sträcka sig genom innehållet och blogginläggen på er webb.

I vilka kanaler publicerar vi respektive innehåll och med vilken tonalitet?

Skapa en contentkalender

Utifrån er strategi är det nu dags att skapa en contentkalender. Kalendern skapas med fördel i ett program eller dokument där den är lättöverskådlig, flexibel och möter ditt teams behov för att arbetet ska gå så smidigt som möjligt. Här finns flera olika alternativ att välja, allt ifrån ett excelark till en trelloboard eller olika typer av gratis/betal-appar.

Utformning

Kalendern skapas för att göra det möjligt för dig och ditt team att ha kontroll och överblick över arbetet och vetskap om vad som kommer att krävas i form av personal, insatser och resurser.

Contentkalendern anpassas givetvis efter just ditt team men nedan räknar vi upp några hörnpelare som borde finnas med i er planering:

Kanal – Vart ska innehållet publiceras?

Beskrivning – Berätta kort om idén!

Buyerpersona – Vem riktar sig innehållet till?

Ämne – Inom vilket strategiområde faller innehållet?

Syfte –Vad vill vi att innehållet ska resultera i?

Call to action – Vad vill vi att mottagaren ska göra?

Ansvarig – Vem äger uppgiften?

Publiceringsdatum – När innehållet ska gå live!

Kom igång med ditt contentskapande

Svårt att komma igång med innehållet i din contentkalender? Börja enkelt med det självklara som man faktiskt kan se framför sig. Detta kan vara tex produkt- eller tjänstelanseringar, erbjudanden, högtider, eller speciella dagar för företaget.

Se bakåt och runt om er för att skapa framåt

Som vi nämnde tidigare: ta en titt bakåt och runt om dig! Vad har fungerat bra tidigare och vad fungerar bra för andra? Ha den datan i bakhuvudet och följ er strategi för skapandet framåt.

Att contentkalendern är satt innebär inte att du ska slänga upp fötterna på bordet!

Var alltid flexibel i din kommunikation. Bara för att kalendern är satt för några månader framåt så är den inte huggen i sten utan se den snarare som en grundplanering. Dyker det upp en trend, händelse eller nyhet som har god potential så vill ni såklart hoppa på den och göra det bästa utav den för att skapa engagerande innehåll kopplat till er verksamhet.

Värdet av flexibilitet i din contentplanering

Känner du tex igen IKEAs humorfyllda svar när Baleciaga släppte en väska som var misstänkt lik IKEAS klassiska bärkasse. Men som ni förstår, till ett mycket högre pris.

När en sån här smörpass dyker upp gäller det att komma till skott snabbt. Alltså att vara flexibel och kunna bortse från contentkalendern! Det var precis vad skaparen av denna kreativa idé var. Johan Holmgren, kreativ chef på reklambyrån Acne kontaktade sin kund IKEA och hade slutprodukten klar inom några timmar.

Det är viktigt att hänga med i debatten och agera när den är som mest relevant.”
/ Johan Holmgren

Skulle du däremot VILJA slänga upp fötterna på bordet?

Det är helt okej för oss, vi tar gärna hand om strategi, skapande och uppföljning av resultatinriktat content åt er!