Ska du bygga ny webb? Vi har några goda råd på vägen
1. PRIORITET
Prioritera webben. En bra webb ska prioriteras och jobbas med hela tiden. Steg ett i att lyckas är därför att verkligen låta hemsidan få den kärlek den behöver. Inte bara då du bygger den, utan hela tiden.
2. SÄKERHET
Se till att du har en säker hemsida. Minska risken för digitala hot och gör upplevelsen bättre för dina besökare. SSL-certifikat är givetvis ett måste.
3. SYFTE
Tänk genom webbsidans syfte. Är syftet att sälja mer produkter eller tjänster eller är det kanske rentav främst ett verktyg för employer branding eller för att väcka tankar. Det är först då syftet är tydligt som du kan fastställa vilken din målgrupp är.
4. MÅLGRUPPER
Personas och målgrupper. En webbsida ska inte byggas utifrån hur ni internt tänker eller tycker. Den måste utgå från kundernas behov och önskemål.
5. KONSEKVENT DESIGN
Bygg en snygg webb. Designen är det första dina besökare möter och därför viktigt för att de ska fortsätta kolla runt. Det visuella uttrycket ska vara genomgående för alla undersidor så att det skapar igenkänning.
6. FÄRG OCH FORM
Jobba med tydliga typsnitt som är lika stora över hela webbsidan, se till att kontraster mellan text och bakgrund är bra för bättre läsbarhet.
7. RESPONSIVITET
Mobilvänlighet och responsivitet. Mobilen sitter fastklistrad i handen på de flesta av oss. Därför finns det längre inga ursäkter för icke mobilanpassade webbar.
8. SNABBHET
Långsam laddningstid och sidor som laggar ger besökarna gråa hår. Se därför till att sidan är lätt och laddar snabbt.
9. NAVIGERING
Tänk på navigeringen. En webbsida ska vara lättnavigerad och strukturerad på ett logiskt sätt. Dina besökare ska förstå var på webbplatsen de befinner sig och hur de kommer tillbaka eller vidare från sidan.
10. KONVERTERING
Vad vill du att besökaren ska göra på sidan? Uppmana till handling på ett tydligt sätt och styr mot hemsidans övergripande syfte.
11. TYDLIGHET
Även om längre texter kan hjälpa SEO kan du försöka skriva kort och undvika upprepningar. Detta blir allt viktigare då människor läser i mobilen.
12. BILD OCH FILM
Använd bild och film för att visualisera budskapen.
13. LUFTIGHET
ftersom många scrollar på mobilen är det bra om det finns luft mellan blocken på sidan för att skapa ett lätt och luftigt intryck.
14. INDEXERING
En ny url eller webbsida indexeras inte automatiskt när du trycker på publicera. Se därför till att varje relevant sida på din webbsida är indexerad.
15. SEO
Sökordsoptimera webbsidan, låt göra en sökordsanalys och ta reda på vad dina besökare egentligen är ute efter.
16. HANTERA FEL
Se till att 404-sidor är informativa och att du inte tappar besökaren pga en fellänkning.
17. SMARTA FORMULÄR
Se till att dina formulär är enkla att första och lätta att fylla i. Det ska vara superlätt att skicka in en förfrågan.
18. UPPDATERINGAR
Många webbyråer bygger webbsidor med begränsade rättigheter för beställaren. Om du själv är intresserad av att jobba med innehållet eller vill ta hjälp av en marknadsföringsbyrå för att göra det – se till att du får tillräckliga rättigheter för att göra det.
19. UNDERHÅLL DIN WEBB
Uppdatera texter och bilder, skriv blogginlägg och nyheter.
20. LÄNKA TILL SIDAN
Länka till webben från allt innehåll du gör i övriga kanaler. I slutändan vill du att kunden ska spendera så mycket tid som möjligt i dina ägda kanaler. Det vill säga på webben.
Är det dags att bygga om webben?
Vi är experter på innehåll och hjälper dig bygga upp en innehållsstrategi.
Kontakta oss så berättar vi mer!
anna@digitrooper.se
070 946 9875