Content is king – innehållsmarknadsföring och vikten av webbens innehåll
Spelar innehållet på webbsidan verkligen någon roll? Räcker det inte med att man har en webb?
När vi behöver köpa en tjänst eller produkt – såväl privat som på jobbet – vänder vi ofta oss till en sökmotor för att hitta information. Inför ett första köp av en dyrare tjänst eller produkt lägger man ofta ganska mycket tid på research. Man skriver in olika sökfraser för att få en omfattande bild av tjänsten eller produkten och vill gärna jämföra olika webbsidor innan man fattar beslut. Ibland vill man till och med se och röra produkten fysiskt innan man bestämmer sig, även om man kanske i slutändan handlar den via webben.
Innehållet är a och o på webben
Idag är de flesta medvetna om detta och därför har många företag en fungerande webbsida. Men att enbart bygga en webb räcker dessvärre inte till för att garantera att kunderna hittar till dig. En webbyrå kan hjälpa dig lägga upp allt det som sidan tekniskt måste prestera för att fungera optimalt, men utan innehåll har du ingen nytta av din nya webb.
Det är innehållet som gör att kunder hittar till din sida i sökningar, att den konverterar och att du kan samla in leads och skapa de bästa möjligheterna för affärer.
Därför är innehållet på din webb det viktigaste
Innehållet är orsaken till att nya kunder hittar till din webbsida. Visst, det finns säkert en del som bara söker på ditt företagsnamn och kommer fram. Men de vet ju redan att du finns. För att nå ut till nya potentiella kunder behöver du ha relevant, engagerande innehåll på sidan.
Bra innehåll hjälper dina kunder
Och det handlar inte nödvändigtvis om att skriva långa romaner om dina tjänster och produkter, utan snarare om att tänka som kunden. Vad för slags information kan hjälpa dina kunder och intressenter att komma närmare ett beslut? Vad kan du göra för att engagera och intressera dina nuvarande och potentiella kunder? En sökordsanalys som visar sökbeteenden kan hjälpa dig få information om detta.
Innehåll anpassat till sökmotorer och sökbeteenden
Allt som du skriver på din webbsida måste du anpassa för sökmotorer och för sökbeteenden. Det finns både tekniska och rent textmässiga förutsättningar som du måste uppfylla. Sidorna ska byggas upp på ett visst sätt med olika typer av rubriker, permalänkar ska vara relevanta för sidinnehållet. Sidans titel ska vara en viss längd och varje sida bör innehålla en metabeskrivning som hjälper sökmotorerna indexera innehållet osv. Utöver det ska meningarna skrivas i aktiv form, meningsuppbyggnaden ska vara tydlig. Dessutom ska meningarna vara rätt korta och texten rent generellt lättförståelig. En bra text är tydlig, beskrivande och bör även vara tillräckligt lång.
Skapa innehåll som ger dina kunder och potentiella kunder nytta
Generellt kan det vara bra att skriva texter som kan ge dina användare någon form av nytta. Det de har mest nytta av kanske inte är en utförlig beskrivning av alla varianter av din tjänst utan kanske en text om hur man bäst köper, om vad man ska tänka på inför köp osv. Guider, beskrivningar och innehåll som kan vara till nytta för potentiella kunder är ett bra sätt att jobba upp långsiktigt innehåll till din webbsida. Innehåll som kan generera trafik i lång tid framöver.
Innehållsmarknadsföring skapar värde och nytta för din målgrupp
När företag inser att innehållet faktiskt är avgörande för hur webbsidan presterar blir livet lite lättare. Det är möjligt att lägga upp en strategi för vilken typ av innehåll som ska prioriteras och en plan för hur detta sedan ska kommuniceras. Innehållsstrategin visar vilken typ av innehåll dina användare vill ha och vad dina potentiella kunder söker på. Genom att jobba med den typen av innehåll kan du öka mängden trafik till sidan och öka antalet leads och konverteringar. Med andra ord kan du utan att egentligen sälja börja sälja mer. Utöver att den här typen av tänk ger din webbsida bättre innehåll får du in fler intressenter till sidan. Vilket i sin tur ger dig möjlighet att med hjälp av återmarknadsföring interagera med personer som du inte tidigare nådde.
Innehåll och content hjälper bygga varumärke
Innehållsmarknadsföring hjälper dig bygga en trovärdig, intressant och konverterande webbsida. Utöver det hjälper innehållet dig bygga förtroende för ditt företag. När du delar med dig av din expertis och kompetens inom ditt område hjälper du kunder – gratis. Och det bygger trovärdighet. En webbsida som svarar på kundens frågor på ett hjälpsamt sätt stärker således varumärket. Och visst köper man hellre sina produkter och tjänster från ett företag man får en bra känsla av? Företag som förklarar och hjälper kunden i beslutsprocessen.
Så står du, som många andra, inför att bygga en ny eller göra om en befintlig webbsida, glöm inte bort innehållet! Låt någon som verkligen kan göra en analys av din befintliga webbsida, av hur den presterar idag och av vilken typ av innehåll du borde satsa på.
Har du frågor om innehåll kontakta gärna oss så berättar vi mer!
info@digitrooper.se – 070 946 98 75
Läs även om 20 viktiga saker du ska tänka på när du ska bygga en webb