Insikter

Insikter

Marknadsföring

Svenskarna och internet 2025 – Så möter du kundernas nya digitala beteenden

Varje år väntar marknadsförare, entreprenörer och digitala strateger med spänning på Internetstiftelsens stora rapport. Och varje år är den lika mastig. Hundratals sidor med statistik, trender och beteenden. Men oroa dig inte. Vi har gjort grovjobbet och plockat ut guldkornen ur Svenskarna och internet 2025. Här får du de insikter som faktiskt spelar roll för

Läs mer »
Digitrooper

Letar ni reklambyrå i Leksand?

Känns det som att vi redan är överallt digitalt? Det stämmer. Men du vet väl att Digitrooper också finns på plats i Leksand? Om inte, då vet du det nu! Vi finns mitt bland Siljans glittrande vatten, doften av nybakat bröd som tuttul, tjockbulla och knäckebröd, och dessutom den där känslan av att alla känner

Läs mer »
Nostalgi för 80-talister
Branding

Nostalgi som varumärkesstrategi

Koppla upp till känslan När tiderna blir osäkra, vare sig det handlar om ekonomiska nedgångar eller samhällelig oro, söker människor något bekant. Något som ger trygghet. Under sådana perioder kan nostalgi bli ett kraftfullt verktyg inom marknadsföring. Forskning visar att nostalgi inte bara väcker positiva känslor, utan även påverkar konsumtionsbeteenden och stärker varumärkeslojalitet.  Routledge et

Läs mer »
Sociala kanaler
Content

Är Facebook fortfarande relevant?

Facebook har länge varit den självklara spelplanen för företag i sociala medier. Plattformen var tidigt bäst på att samla människor, bygga communities och driva trafik. Men på senare år hör vi allt oftare frågan: Är Facebook fortfarande relevant? Det korta svaret är: ja.Men inte för alla, och inte på samma sätt som förr. Facebooks förändrade

Läs mer »
Så använder vi AI för mer kundnytta
AI

Så jobbar vi smartare med ChatGPT

Mer kundnytta på kortare tid Så hjälper ChatGPT oss att jobba smartare som team AI har på kort tid gått från att vara ett kul experiment till att bli en viktig del av hur vi jobbar på Digitrooper. Med ChatGPT-5 har vi fått ett verktyg som gör så mycket mer än skriver texter. ChatGPT kan

Läs mer »
Webb

Webbdesign och konvertering, så får du en webbplats som presterar

Design som leder till handling Webbdesign och konvertering hänger ihop. Designen är inte bara yta, tvärtom, det är en strategi för att guida, engagera och få besökare att agera. När designen är genomtänkt skapas trygghet, struktur och flyt, och som ett resultat ökar chansen till konvertering. Webbdesign som påverkar första intrycket Första intrycket sker snabbt,

Läs mer »
sociala medier
Content

Från räckvidd till relevans: Hellre rätt följare, än flest följare

Vi jagar ständigt siffror i sociala medier – visningar, likes, delningar – och därför är det lätt att glömma den viktigaste frågan: Vad hände sen? Vi vet att något syntes. Kanske för jättemånga. Men gjorde det skillnad? Nådde vi rätt personer, och brydde de sig ens? Det är här relevans äntrar scenen. Inte i de

Läs mer »
Oatly kan brand love. En oatly tetra på ett svart balkongbord. Person håller i en skål med mjölk och jordgubbar solsken.
Branding

Brand love genom design: 5 psykologiska triggers som skapar älskade varumärken 

Visst sitter du inne på minst ett varumärke du inte bara gillar, utan faktiskt älskar? Ett varumärke du återkommer till, och gärna rekommenderar. För att något med deras design, känsla och kommunikation bara klickar. Vi kan med största sannolikhet lova att varumärket arbetar med design som känns – och som triggar psykologiska lojalitetsmekanismer.  Varför vissa

Läs mer »
Psykologiska triggers
Annonsering

Mer effekt med psykologiska triggers och kreativ höjd

Det är lätt att fastna i siffror när man pratar annonsering: budget, räckvidd, CPC, CTR. Och visst, siffror spelar roll.Men vi glömmer ibland att annonser är till för människor – inte algoritmer. Därför handlar det inte alltid om att annonsera mer utan om att annonsera smartare, för att få mer effekt av din marknadsföring. Genom

Läs mer »
Content

Content på sociala medier 2025

Halva 2025 har redan rasslat förbi, och sociala medier har (som vanligt) inte legat på latsidan. Det har snackats AI, pushats ut korta klipp snabbare än du hinner säga “scrollstopp” och producerats mer innehåll än någon hinner konsumera. Resultatet? Ett virrvarr av trender, filter, Reels och rapporter. Men trots allt detta, kvarstår den eviga frågan:

Läs mer »