Digitooper logo

Vanliga contentmissar och hur du rättar till dem

Vanliga contentmissar och hur du undviker dessa

Det finns massor av superbra innehåll och content. Men det är även lätt att begå misstag då en konstant ska producera nytt, engagerande material till webbsidan. Nyligen läste vi en bra artikel om detta och vi tänkte dela med oss av de viktigaste punkterna i denna artikel. Bra innehåll ska hjälpa användaren. En bra artikel på nätet ska besvara en fråga som en potentiell kund kan tänkas ha. När personen ifråga googlar och sedan hittar din artikel, ska den verkligen få någonting ut av innehållet.

I artikeln vi läste listas 9 vanliga problem med innehåll, och vi ska försöka förklara dessa 9 ting för er.

1. Du förväntar dig omedelbara resultat

Dagens människa saknar tålamod i alla avseenden av livet, så även när det gäller innehåll och content. En bra video eller artikel räcker inte för att göra ditt varumärke viralt. Visst, ibland händer det. Men i de flesta fall behöver du jobba ihärdigt med innehållet en lång tid för att du ska höja din varumärkesprofil. Tänk mindre på att din kick-ass produktvideo kommer att välta kiosker och mer på nyttan. Fokusera på det värde du ger dina existerande och potentiella kunder genom att förse dem med nyttig, relevant information.

2. Det är svårt att ta sig genom surret

Ju större content marketing eller innehållsmarknadsföring blir, desto svåra blir det att höras i bruset. För konsumenten är detta positivt, då det idag finns det massor av bra information att ta del av vid innan köp. För dig som innehållsmarknadsförare innebär det att du måste vara ännu mer strategisk, kreativ och konsekvent för att nå ut. Försök att producera material som ingen av dina konkurrenter producerar, så att du sticker ut i mängden.

3. Du saknar en plan för innehållet

Du behöver ha en plan för att ditt innehåll ska fungera. Om tanken är att du ska sälja en produkt, men du konstant pratar om en annan, kommer ditt innehåll inte fungera som du tänkt dig. Det bästa är att lägga upp en plan tillsammans med flera nyckelpersoner i organisationen, och sedan följa denna plan för att uppnå vissa mål.

4. Att skippa innehållet

Många organisationer väljer att skippa att satsa på innehåll, av en eller annan anledning. Ofta för att de helt enkelt inte förstår sig på innehållsmarknadsföring. De flesta företag har svårt att se hur du får tillbaka de investerade pengarna och vill helt enkelt inte budgetera för att satsa på innehåll. Det lönar sig dock att börja investera i content nu. Även om dina konkurrenter kanske inte just nu är väldigt införstådda i content marketing, kommer de troligtvis snart vara det. Om några månader, kanske ett år har de sprungit förbi dig, om du inte börjar satsa på informativt, relevant innehåll som ger kundnytta. Börja satsa genom att ta in någon som kan förklara content marketing för dig, och som kan hjälpa dig förstå nyttan av det hela.

5. Du är övertygad om att allt innehåll är bra

Content is King, sägs ofta, men det är dessvärre inte så svartvitt. Allt innehåll är inte bra och allt innehåll passar inte din organisation. När du scrollar ditt Facebook- eller Instagramflöde är det rätt så lätt att se var det inte gick riktigt som det borde. Någon försöker för mycket eller lägger upp något som verkligen inte förmedlar något som gynnar kunderna eller affären. Av den anledningen finns det skäl att gå genom vilken typ av innehåll ni ska förmedla. Och dessutom vilken typ av innehåll ni har råd att förmedla. Tänk genom detta noggrant, så kan ert innehåll verkligen gynna försäljningen och varumärkesmedvetenheten.

6. ”Vem som helst kan göra det!”

Ett av de vanligaste misstagen företag begår är att de tror att vem som helst i organsationen är kapabel av att producera innehåll och inneha ansvaret för de sociala kanalerna. I många organisationer hamnar uppdraget i famnen på en praktikant eller en ung, nyanställd. Personen ifråga vet kanske ingenting om företaget och om organsationens värderingar eller affär. Hur ska en sådan person kunna förmedla innehåll som tar ert varumärke till nästa nivå? Många i organisationen kan vara delaktiga i att komma med idéer och i att dela innehållet, men det finns knappast jättemånga som klarar av att hantera det övergripande innehållsansvaret. Precis som med alla andra tjänster, finns det goda skäl att ta in en person som verkligen vet vad det hela handlar om och har erfarenhet av att producera content.

7. Välj rätt form av innehåll

Att producera innehåll handlar inte enbart om att bara skriva långa textinlägg. Här ingår även bild, film, infografik, podcasts och mycket mer. Vilket innehåll som passar bäst varierar från inlägg till inlägg, från bransch till bransch och från målgrupp till målgrupp. Nyckeln till att förstå sig på detta lilla dilemma är, återigen, att ta hjälp av någon som kan. Av någon som känner till de olika formerna av innehåll och kan välja rätt kanaler och typ av innehåll för din organisation. Dessutom handlar det ofta, i alla fall till en början, om att testa sig fram.

8. Du marknadsför inte ditt innehåll

Det räcker inte med att bara göra innehåll. Visst, ibland lyckas någon producera en enhörning, som lyfter, flyger och tar hela virala världen med storm. Men i 99,99 % av fallen behöver du jobba för att ditt innehåll ska synas. Det innebär alltså att du måste marknadsföra innehållet. Och detta innefattar allt från att sökoptimera och sökmarknadsföra inlägget till betald annonsering i sociala medier, nyhetsbrev osv. Genom att först å hela den processen kommer du långt.

9. Du försöker vara något för alla

Företag vill vara så breda som möjligt och vill att alla ska köpa deras produkter. Lösningen är ofta att bli mer specifik. Satsa på att lära känna dina målgrupper och tala direkt till dem istället för att inkludera alla potentiella köpare i hela, vida världen. Det som är relevant och intressant för en 30-åring, är inte intressant för dennes 90-åriga mormor eller 60-åriga mor och vice versa.

 

Undvik vanliga contentmissar – gör bra innehåll!

Bra innehållsmarknadsföring fungerar, våga lära dig, satsa och göra testa dig fram. Ta hjälp och budgetera för innehåll istället för att konstant åsidosätta frågan för att den är lite obekväm. Bra innehåll som engagerar gör chansen mycket större till köp i fysisk butik. Visst tror du på något lite mer om du läst om det innan, än om du bara ser det på butikshyllan?

Hör av dig så hjälper vi dig ta dig genom contentdjungeln!

Här kan du läsa hela originalartikeln.

Är det dags att se över innehållet på er webb? 

Vi är experter och hjälper dig skapa relevant innehåll – utan contentmissar!

Kontakta oss så berättar vi mer!

anna@digitrooper.se
070 946 9875

Bygga om webben