Digitooper logo

Ordna en tävling på Facebook – så här gör du rätt!

Facebook tävling - så gör du det enligt regelboken

Det här med att ordna en tävling på Facebook är inte helt lätt. Så gott som varje dag ser en exempel på tävlingar som inte följer Facebooks policies vad gäller tävlingar och uppmaningar. I början av 2018 skärptes reglerna i flödet, eftersom folk upplevde sig spammade av alla uppmaningar till att tagga kompisar och dela inlägg. Om du vill arrangera en tävling föreslår vi därför att du läser genom detta inlägg för att säkert göra rätt. Om du är osäker – hör av dig så hjälper vi!

Detta måste finnas med i en tävling på Facebook:

  1. Tid – när börjar tävlingen och när slutar tävlingen.
  2. Det måste framkomma att vinnaren utses av en jury, inte via slumpmässigt urval, då blir det frågan om lotteri.
  3. Det ska tydligt framkomma när vinnaren presenteras.
  4. När vinnaren presenteras ska det finnas en motivering med varför just den personen vann.
  5. Det måste tydligt framkomma att Facebook inte är delaktig i tävlingen.
  6. Specifikation om var vinsten ska upphämtas, frakt etc bör framkomma. Ifall vinstskatt förekommer bör detta också framkomma, tillsammans med länk till lämplig sida på Skatteverkets eller motsvarande myndighets webbsida.
  7. Har du regler vad gäller ålder, området etc på deltagarna bör även detta framkomma. Vid behov kan du länka till mer utförliga regler på annan sida.
  8. Alla som deltar bör ha en fullständig version av Facebook.

Detta får inte finnas med i en tävling på Facebook:

  1. Du får inte kräva att personerna ska dela ditt inlägg, begära att taggar en vän, enbart att de gillar inlägget och din sida, och/eller kommenterar inlägget.
  2. Vinnaren får inte lottas fram – då tillämpas nämligen lagar för tävlingar och lotteri. Läs mer om spel- och lotteriregler hos Lotteriinspektionen.
  3. En alldeles för lätt tävlingsfråga kan tolkas som lotteri, så tänk på att ställa en fråga som inte är för simpel.

Tävlingar på Facebook – ett bra sätt att öka synlighet

Trots de rätt snäva reglerna kan tävlingar på Facebook vara ett bra sätt att öka synligheten för din sida och ditt varumärke. Gör det inte för komplicerat, så ska det nog gå. Tänk genom upplägget så att det säkert blir rätt, så kommer det gå bra.

Här kan du hitta Facebooks anvisningar för tävlingar.

Varför en tävling på Facebook eller Instagram?

Kom ihåg att ställa dig den grundläggande frågan – Vad är syftet med din tävling? Många gånger överskattar vi mottagarens intresse för varumärket och tror att vi bygger både lojalitet och till och med köp, med hjälp av en gilla-dela-tagga-tävling. I själva verket finns det problematiska perspektiv utöver att en bryter mot lagen i värsta fall. Några fallgropar för det kan vara att ditt varumärkes uppfattas:

  • Påträngande eller ovälkommet
  • Snålt
  • Irrelevant

Som vanligt så är det bästa sättet att undvika de här problemen att skapa och dela innehåll som mottagaren har nytta av, uppfattar som intressant eller underhållande. Det är sällan vad du själv vill eller tror att det ska vara.

 

Vill du lära dig mer om att skapa bra innehåll – Läs denna artikel.

Är det dags att se över innehållet på er webb? 

Vi är experter och hjälper dig bygga upp en innehållsstrategi.

Kontakta oss så berättar vi mer!

anna@digitrooper.se
070 946 9875

Bygga om webben