Varumärkesdesign som känns, så bygger du emotionella band & lojala kunder  

Varumärkesdesign som känns, så bygger du emotionella band & lojala kunder  

Har du någon gång känt att du gillar ett varumärke direkt, utan att du egentligen kan sätta fingret på varför? Kanske beror det på färg eller varumärkesdesign som tilltalar dig. Eller så handlar det om varumärkets språk – eller känslan du fick när du såg deras annons, eller när du klickade dig runt på deras webbplats.

Oavsett vilket landar det i en diffus, men positiv, magkänsla!

Den känslan är inte en slump!

Varumärkesdesign handlar om så mycket mer än bara det visuella (och att det ska se snyggt ut!). Framför allt handlar det om att få människor att känna något – allra helst den där positiva magkänslan.

Just därför är det exakt i den känslan som stark varumärkesdesign gör sitt jobb. Förenklat uttryckt kan vi se på varumärkesdesign som en visuell och emotionell GPS som guidar mottagaren rätt.

Vad är känslobaserad varumärkesdesign och varför fungerar det? 

För att design ska bygga ett starkt varumärke behöver du tänka längre än logotyper och färger. Med andra ord, du skapar effekt först när helheten tilltalar – från hur varumärket känns, låter och ser ut, till hur det agerar.

Följaktligen är det upplevelsen och känslan som bygger förtroendet hos mottagaren – inte bara det visuella. Vill du se hur emotionell design fungerar i praktiken? Då har du kommit rätt, här kommer några exempel:

Färg
Färgvalet styr hur mottagaren uppfattar ditt budskap. Blått signalerar trygghet, medan rött förmedlar energi.

Typografi
Mjuka former i typografin skapar en inbjudande känsla. Stramare typsnitt förmedlar struktur och professionalism.

Bildspråk
Vardagliga bilder bygger närhet, medan högpolerade bilder skapar en känsla av exklusivitet.

När du kombinerar dessa element formar du brand experience – alltså helhetsupplevelsen av ditt varumärke. Och just det är avgörande för att människor ska gilla ditt varumärke. På riktigt.

Studier visar att vi i mycket högre grad fattar köpbeslut baserat på känslor än på logik. Ett starkt känslomässigt band till ett varumärke: 

  • Ökar sannolikheten för återköp
  • Förbättrar varumärkeskännedom
  • Gör kunden till ambassadör 

Därför bygger konsekvent varumärkesdesign förtroende 

Designen behöver inte bara vara fin, utan också konsekvent. Med andra ord: Ditt varumärke behöver hålla en enhetlig stil, ton och känsla – oavsett kanal. Webbplats, sociala medier, annonser, trycksaker, e-post. Till och med dina autosvar på mail ska genomsyras av er look och känsla.

När detta sker, och designen känns igen var kunden än möter dig, bidrar det till en trygg och professionell helhetsbild.

"Magi uppstår först när designen både ser snygg ut och känns rätt! Och berättar något om vilka ni är, vad ni står för och varför ni finns."

Varumärkesdesign som håller i längden

På Digitrooper har vi vid flera tillfällen sett hur varumärkesdesign kan vara nyckeln till att bygga förtroende och lojalitet. Genom att konsekvent kombinera emotionell design med strategisk tydlighet har vi hjälpt kunder att skapa relationer som faktiskt håller – och dessutom växer över tid. 

Sammanfattningsvis: Designens mål är aldrig att bara se bra ut. Tvärtom, den ska skapa en känsla, ett minne – en brand experience – som i bästa fall leder till en livslång relation mellan dig och dina kunder.

💡Lästips - Ta ditt varumärke från omtyckt till älskat.

Vill du bygga ett varumärke som känns?

På Digitrooper hjälper vi dig att skapa en varumärkesdesign som känns. Och som bygger förtroende och lojalitet hos dina kunder.