Digitooper logo
Social media manager

Till dig som letar sociala medier-ansvarig

Sociala medier-ansvarig




Här om dagen snubblade vi över kanske årets viktigaste artikel. ”Sluta anställa Sociala Medier-ansvariga”. En artikel skriven av Emma Blom för Resumé. Emma Blom driver byrån Social Industries och har givetvis ett eget incitament i att företag hellre ska låta en byrå sköta jobbet. Men problematiken går mycket djupare än så.

Därför är en sociala medier-ansvarig dömd att misslyckas

Det låter som ett lätt jobb att sköta kanske – hur svårt kan det vara att skriva ihop några inlägg här och där och att få lite engagemang, fler följare och att bestämma vilka kanaler företaget ska synas i. Kanske någon annons här och där och så se till att konverteringen fungerar som den ska och att vi har med oss alla kundsegment, och att…

Ja, hur svårt kan det vara? Faktum är att det är supersvårt. Personen du söker måste, precis som Emma Blom betonar, kunna allting från strategi till innehåll, analys och uppföljning. Dessutom ska personen ifråga ta hand om allt som kommer in via sociala plattformar, frågor, kritik, ”you name it” och därtill vara ansvarig för all försäljning via digitala kanaler. Ofta utan någon stöttning från resten av organisationen.

Social media manager

För att lyckas krävs ett team av kompetenta personer

Finns det ens sådana människor? Som rakt av kan allt detta. Har du någonsin träffat någon sådan? Risken om du tar in en person i en sådan uppgift är att du har skyhöga förväntningar och personen aldrig kommer kunna leverera enligt önskemål. Då kommer även den anställda att ogilla sitt jobb och knappast stanna i organisationen hemskt länge. Det är bäddat för misslyckande, helt enkelt. Det räcker inte med en person för att göra allt detta – det måste finnas ett team och stöttning i eller utanför organisationen.

För sociala medier behövs en strategi som hela organisationen kan skriva under, ett målmedvetet arbete där alla i organisationen vet hur de kan bidra för att hjälpa de som jobbar med marknadsföringen med bra innehåll. Personen med ansvar för de sociala kanalerna måste förstå data, analys och kunna använda sig av denna.

Här kan du läsa mer om fördelarna med att anlita en marknadsansvarig.

Social medier-ansvarig

Sociala medier måste finnas med i den övergripande strategin

Att anställa en person för denna roll är, enligt mig, ett något förlegat sätt att se på sociala medier. Sociala medier ska ses som en kanal av många, precis som Emma Blom poängterar. Och därför måste strategin för sociala kanaler finnas med i de övergripande strategierna. Och det måste finnas flera som hjälps åt för att få till ett bra flöde med bra innehåll som dessutom genererar resultat i form av pengar och affärer. För att lyckas i sociala medier behöver flera personer jobba för att nå målen. Du kan inte ställa krav på en person att ha så många bollar i luften. Det finns ingen som någonsin kommer uppnå dina förväntningar. Det räcker inte heller med att bara finnas där, du måste ha en strategi, en plan, annonsera, analysera och hela tiden göra bra innehåll som jobbar mot era affärsmål. Du ställer knappast orimliga krav på försäljningschefen eller på IT-ansvarig. Varför ska kraven på de som har hand om sociala medier då vara orimliga?

Men hur ska du göra då?

Som vi ser det kan du gott och väl anställa en person som ska sköta dessa frågor. Men det finns ingen möjlighet att personen kommer kunna allting och det bör du veta. Låt personen jobba med de frågor den kan hantera, se till att andra i organisationen stöttar och att alla förstår vikten av att lyckas med innehåll och sociala medier. Är inte paid social något någon i organisationen jobbat med – ta hjälp med de bitarna. Är strategiarbetet svårt, medan förverkligande fungerar – ta in någon som kan hjälpa med strategin. Alla bitar går att lösa. Men pusslet är större och kräver att flera hjälps åt. Att lyckas med sociala medier är ett hästjobb. Inget du gör i en handvändning.

Behöver du hjälp eller har frågor om hur ni ska gå tillväga? Hör av dig så berättar vi mer!

Läs den klockrena originalartikeln i Resumé här.