Genom att anordna tävlingar på Facebook eller Instagram har du möjlighet att öka både engagemang och räckvidd för din sida och ditt varumärke. Det är ofta ett enkelt och kul sätt att nå ut med sitt budskap samtidig som du visar att du engagerar dig i dina följare. Men har du koll på alla regler och lagar gällande just tävlingar på sociala medier?
Facebook tävling – så gör du det enligt regelboken
Det här med att ordna en tävling på Facebook är inte helt lätt. Så gott som varje dag går det att se exempel på tävlingar som inte följer Facebooks policy gällande tävlingar. I början av 2018 skärptes reglerna i flödet, eftersom folk upplevde sig spammade av alla uppmaningar till att tagga kompisar och dela inlägg. Sen dess har ytterligare regleringar införts. Om du går i tankarna att arrangera en tävling föreslår vi att du läser genom detta inlägg för att säkerställa att du gör rätt. Om du är osäker – hör av dig så hjälper vi dig!
Detta måste du tänka på med tävlingar på Facebook:
- Tydliga tävlingsvillkor – när tävlingen börjar och slutar, hur vinnaren utses och när den presenteras, vad som krävs för att delta, eventuella åldersrestriktioner, vad vinsten består av etc. Detta kan med fördel listas på en extern landningssida.
- Skatteregler för Sverige, dvs. eventuell vinstskatt – gärna med en länk till Skatteverkets hemsida.
- Tydligt uttrycka att Facebook inte på något vis sponsrar eller organiserar tävlingen. Facebook är noga med att de helt ska friställas från allt ansvar.
- Specifikation om var vinsten ska upphämtas, frakt etc. bör framkomma.
- Alla som deltar måste ha en fullständig Facebookprofil – dvs. ingen fejkprofil.
Detta får inte finnas med i en tävling på Facebook:
- Du får inte ha som krav att de tävlande ska dela ditt inlägg eller tagga vänner för att kunna delta i tävlingen. Då tävlingar inte får bedrivas på personliga tidslinjer enligt Facebooks regelverk. Att de ska gilla inlägget och din sida samt kommentera är däremot okej.
Varför ska du bry dig om reglerna när ingen annan verkar göra det?
Det enkla svaret är att regler är till för att följas. Men det är också av den enkla anledningen att Facebook faktiskt kan stänga av ditt konto. Nu verkar det inte vara supervanligt, men i värsta fall kan t.ex. en konkurrent anmäla ditt inlägg för att sätta käppar i hjulet för dig. Skulle du även bryta mot Sveriges skatteregler kan det också få tråkiga konsekvenser. Därför är det viktigt att hålla sig inom ramen av vad man får och inte får göra.
Så är det faktiskt värt att ha en tävling på Instagram & Facebook?
Känns det övermäktigt nu? Gör det inte för komplicerat. Tänk igenom upplägget och se till att du följer reglerna, så kommer det gå bra.
Kom ihåg att ställa dig den grundläggande frågan – vad är syftet med din tävling? Många gånger överskattar vi mottagarens intresse för varumärket och tror att vi bygger både lojalitet och till och med köp, med hjälp av en gilla-dela-tagga-tävling. I själva verket finns det fler problematiska perspektiv utöver att du bryter mot lagen. Några fallgropar kan vara att ditt varumärkes uppfattas:
- Påträngande eller ovälkommet
- Snålt
- Irrelevant
Som vanligt är det bästa sättet att undvika de här problemen att skapa och dela innehåll som mottagaren har nytta av, uppfattar som intressant eller underhållande. Det är sällan vad du själv vill eller tror att det ska vara.
Känner du dig fortfarande osäker – kontakta oss så hjälper vi dig!
Vill du lära dig mer om att skapa bra innehåll – Läs denna artikel.