Vad kan din marknadsföringsbyrå göra som inte AI kan?
AI är begreppet på allas läppar och marknadsförare världen över funderar vad AI:s intåg har för betydelse för deras vardag i framtiden. Kommer AI ta över marknadsförarnas jobb? Kommer marknadsföringsbyråns kunder själva kunna lösa alla sina marknadsföringsfrågor med hjälp av AI-verktyg?
Speciellt för sk Content producers eller innehållsproducenter är detta en känslig fråga. I och med att det kanske är just en del av deras jobb som AI faktiskt kan utföra. Både snabbt och effektivt redan nu. Du behöver spendera timmar på research för att skriva en text eller spendera en dag på att hitta exakt rätt bilder till texten. Du kan bara generera dessa med hjälp av diverse AI-verktyg. Men den som tror att marknadsförarens arbete är så enkelt, förstår sig inte på värdet i innehållsproduktion.
"Marknadsföring handlar om kombinationen av våra mänskliga erfarenheter, våra känslor, sinnesstämning och framför allt timing, och där kan AI inte ersätta oss"
AI effektiviserar processer men kan än så länge inte ersätta våra viktigaste egenskaper
Om vårt arbete enbart handlade om den enkla processen att skapa innehåll – text och bild och film. Utan någon form av tankekraft eller kreativitet, skulle AI när som helst kunna ersätta var och en av oss. Men eftersom marknadsföring handlar om kombinationen av alla våra mänskliga erfarenheter, våra känslor, sinnesstämning och framför allt timing, finns det fortfarande områden där AI inte kommer kunna ersätta oss.
Även om AI kommer bli smartare och smartare och alla verktyg bättre och bättre, finns det saker som AI aldrig kommer kunna ta över. Och just de egenskaper som AI inte kan ta över, tror jag är några av de allra viktigaste egenskaperna hos en marknadsförare. Här kommer några exempel.
AI saknar emotionell intelligens
När vi tar oss an ett uppdrag hos en kund är en av de första och absolut viktigaste sakerna vi gör att förstå kunden. Det handlar om att förstå helheter, om att förstå historik, var bolaget kommer ifrån, hurdan känsla det är på kontoret, hur hierarki och strukturer ser ut och vilka ambitioner som finns. Det finns till exempel ofta en diskrepans mellan hur bolaget vill uppfattas och hur de faktiskt uppfattas. Denna typ av nyanser och känsloaspekter kan inte AI uppfatta på samma sätt som den mänskliga hjärnan.
Interaktion och nyanser som människohjärnan kan uppfatta och omvandla till text, bild och exempel, det kan inte AI göra. Dessutom saknar AI förmågan att ta ställning till svåra etiska och moraliska frågor. AI kan inte se nyanser eller etisk problematik som uppstår i realtid, utan enbart följa förprogrammerade etiska riktlinjer.
Kreativitet och idéer kommer från människan
På samma sätt kan AI inte heller vara lika kreativ som människan. AI är skapt för att tänka innanför boxen. Det AI skapar är i huvudsak baserat på sådant som redan är gjort och data som existerar. Men den riktiga kreativiteten – den fria kreativiteten, den skapar än så länge vi människor. AI har inte kapaciteten att vara lika originell som Loppan, Louise, Tommy eller en grym praktikant.
Om du ber ChatGPT skapa en fantastisk kampanj för ditt varumärke, kommer AI antagligen göra ett bra jobb. Men din kampanj kommer varken vara unik eller originell eftersom den är baserad på tidigare kampanjer och saker som redan finns. Här kan en byrå eller en marknadsperson komma med tankar och idéer som är unika just för dig och anpassade till egenskaper ditt som just företag har.
Relationsmarknadsföring - inte direkt AI
Mycket inom affärsverksamhet handlar om att bygga relation och nätverk. Som marknadsförare kan du vara ute på fältet och jobba för din egen eller en kunds räkning och via kunder eller kunders kunder få insikter om varumärket eller produkten. Insikter som kan ge en fördel i nästa kampanj eller som kan hjälpa dig utveckla varumärket. Den typen av intelligens har AI inte. Om du enbart är ute efter transaktionsmarknadsföring, vilket även är det många byråer jobbar med, kan AI säkert ersätta dig. Men är du ute efter att bygga långsiktiga relationer med kunderna kan den mänskliga faktorn vara rätt viktigt.
Etiska och kulturella nyanser är inte AI:s starka sida
Att vara människa innebär att kunna ta ställning till beslut och förstå konsekvenserna av dessa. Med hjälp av vår etiska inre kompass kan vi resonera och förstå nyanser, medan AI enbart kan förstå sådana frågor utifrån förprogrammerade riktlinjer. AI kan heller inte anpassa sig till olika samhällen och kulturer på samma sätt som människan.
Se AI som ett marknadsföringsverktyg – inte en marknadsföringsersättning
AI är ett fantastiskt verktyg för oss marknadsförare. Det gör att vi kan leverera mer på kortare tid. Absolut. Men det är viktigt att vi kommer ihåg vad som gör oss mänskliga och hur viktigt det mänskliga är, speciellt inom marknadsföring.
"Att påstå att AI ska ta över allt det vi gör är ett väldigt förenklat sätt att se på oss."
Om alla producerar innehåll i den takt som idag är möjlig, kommer världen snart vara full av generiskt innehåll. Nätet kommer vara fullt av välskrivna SEO-anpassade texter och perfekta AI genererade bilder. Men det mänskliga då? Vi kommer fortfarande vilja ha äkthet. Vad är det som gör just ditt företag unikt? Vem är det som jobbar hos er och vad är det som Pelle i kundtjänst till en så fantastisk person som alla kunder älskar? Hur kommer det sig att kunderna köper så mycket lättare av Johanna än av Lotta? Och varför kommer alltid Muhammed från kundmöten med en massa mer info om personerna i mötet än vad Milton gör?
Att påstå att AI ska ta över allt det vi gör är ett väldigt förenklat sätt att se på oss. Både som marknadsförare och som människor och individer. Så länge vi fortsätter vara kreativa, lyhörda och känslomässigt engagerade kommer ingen robot ta över spelplanen.
Saknar du mänsklighet i din marknadsföring?
Då kan du höra av dig till oss. Är det någonting vi på Digitrooper verkligen strävar efter att vara så är det just det. Mänskliga.