Dags att annonsera!
Att mäta kampanjframgångar i sociala medier innebär att du bedömer om en kampanj på sociala medier presterar bra eller dåligt. För att kunna avgöra det behöver du mäta och analysera olika nyckelindikatorer (KPI:er) för att få en helhetsbild av kampanjens effektivitet. Det kanske låter svårt, men det lovar vi(!) att det inte är. Det handlar främst om att sätta ett mål för kampanjen och följa upp hur kampanjen levererar på just det önskade målet.
Så, du har skapat en kampanj på sociala medier och undrar kanske direkt hur mycket kan du lyckas sälja? 100st, 1000st eller 0st? För den oerfarne känns annonseringen ofta som ett lotteri. Ibland lyckas det och ibland inte. Men i själva verket handlar det om att välja rätt målsättning i rätt tid för kundens resa. Nu går vi igenom vilka mål du kan ha med dina kampanjer och hur du mäter om dess framgångar, oavsett om du annonserar på LinkedIn, Meta eller andra sociala medier plattformar.
Kampanjmål – början på att mäta kampanjframgångar i sociala medier
Först och främst måste du alltså klargöra dina mål med kampanjen. Vad vill du uppnå? Vill du öka varumärkeskännedomen, generera leads eller öka försäljningen? Eller så vill du kanske bara få människor att kolla in din webbplats mer än de kollar på dina konkurrenters? Definiera dina mål så tydligt som möjligt för att kunna skapa en rättvis utvärdering.
Mät räckvidd när du vill uppnå varumärkeskännedom
Räckvidden i en kampanj kan jämföras med att kasta ut ett fisknät i det oändliga havet av internet. Räckvidden innebär antalet visningar, följare, gillningar, och delningar. Ju större räckvidd desto bättre, särskilt om ditt mål är att öka varumärkeskännedom.
Så när chefen frågar ”Hur gick den senaste kampanjen?” så vet du att alla andra siffror för kampanjen är ointressanta. Ni satte målet att nå så många som möjligt i ett visst geografiskt område för att stärka varumärket och då är det just räckvidden som är intressant att hålla koll på.
Mät engagemang när du vill att målgruppen ska ta ett steg längre i kundresan
Engagemang mäter hur folk interagerar med din kampanj. Det inkluderar gilla-markeringar, kommentarer, delningar, och klick på dina länkar eller knappar. Högt engagemang indikerar att din kampanj är intressant för din målgrupp och att ni på så sätt växer utanför er befintliga målgrupp. Målgruppens vänner ser engagemanget genom delningar och gillningar. Engagemang sker oftast inte som steg 1 i ett företags annonsering utan snarare över tid när målgruppen känner till företaget. Det finns undantag som t.ex. tävlingar eller riktigt bra erbjudanden.
Mät konverteringar när du vill att målgruppen ska slutföra ett köp eller en registrering/ansökan
Om din kampanj syftar till att generera konverteringar, som försäljning eller leads, så är konverteringsgraden din mest intressanta siffra att titta på. Hur många av dem som interagerade med din kampanj gick sen vidare och gjorde en önskad åtgärd som ett köp eller en registrering? Här blir det väldigt tydligt om du med hjälp av din kampanj lyckas få köp/registreringar/anmälningar eller om du behöver arbeta om kampanjen. I det här skedet bör din målgrupp redan veta en del om ditt företag för att kunna ta ett beslut om att köpa eller inte köpa. Visst kan du se räckvidd på en sådan kampanj också men sett till målet så är det irrelevant så länge kampanjen levererar konverteringar.
Kostnad, A/B tester & feedback
Kostnad per konvertering
Det går att lägga hur mycket pengar som helst på en konverteringsannons för att få önskvärda köp. Men en intressant siffra om du har en kampanj som syftar till att generera konverteringar är att se hur mycket varje konvertering faktiskt kostar. För att sen räkna bakåt och se om annonseringen är lönsam. Säljer du små saker med ett lågt värde så vill du inte att varje köp ska få kosta speciellt mycket.
Return on Investment (ROI) har du säkert hört talas om eller arbetat med i många andra sammanhang. Precis samma sak gäller annonseringen – beräkna kampanjens totala avkastning i förhållande till kostnaden. Ett positivt ROI indikerar att kampanjen är lönsam. Detta är dock lättare sagt än gjort om du kör en varumärkesbyggande kampanj då värdet är något helt annat än faktiskt pengar. Så denna fungerar absolut bäst på konverteringsannonser.
A/B-testning i annonsering på sociala medier
Det har aldrig varit enklare att genomföra A/B tester i sociala medier kampanjer. Att göra A/B-tester för att jämföra olika kampanjelement (till exempel annonstexter, bilder eller målgruppssegment) är ett vinnande koncept där du på ca 2 veckor får reda på vilken annons som triggar din målgrupp bäst! På så sätt slipper du kasta pengarna i sjön.
Feedback och kundkommentarer
Lyssna på vad dina följare och kunder har att säga. Positiv feedback är som att få en klapp på axeln, medan negativ feedback ger dig chansen att förbättra dig. Tack, internet!
Så, där har du det! Nu kan du bedöma din kampanjs prestation på sociala medier och låta den rulla in i solnedgången eller skapa en efterfest för nästa ännu mer fantastiska kampanj. Sammanfattningsvis är kampanjens mål och syfte nyckeln till att välja de KPI:er som är mest relevanta för just din specifika situation.