Oatly kan brand love. En oatly tetra på ett svart balkongbord. Person håller i en skål med mjölk och jordgubbar solsken.

Brand love genom design: 5 psykologiska triggers som skapar älskade varumärken 

Visst sitter du inne på minst ett varumärke du inte bara gillar, utan faktiskt älskar? Ett varumärke du återkommer till, och gärna rekommenderar. För att något med deras design, känsla och kommunikation bara klickar. Vi kan med största sannolikhet lova att varumärket arbetar med design som känns – och som triggar psykologiska lojalitetsmekanismer. 

Varför vissa varumärken inte bara uppskattas, utan älskas på riktigt 

Varumärken som älskas, grundas i en brand love hos sina trogna och återkommande kunder. Eftersom brand love är inte en känsla som uppstår över en natt. Det är resultatet av upprepade, positiva upplevelser som tillsammans bygger en emotionell relation mellan ert varumärke och er lojala kund. 

Och just därför spelar design en nyckelroll i varje steg – från första blick till upprepade köp, bokningar eller besök hos just er.

5 psykologiska triggers som skapar brand love och hur du designar för dem 

1. Identifikation

Älskade varumärken har något som kunden känner igen sig i. Genom tonalitet, bildval och design känner mottagaren att: “De är som jag. De förstår mig.” Därför är det viktigt att designen speglar målgruppens verklighet – både visuellt och känslomässigt.

💡 Designtips! Så bygger du känslan: ”De förstår mig” 
  • Använd målgruppsnära storytelling för att skapa igenkänning på djupet
  • Skapa igenkänning genom miljöer, människor, språk och uttryck
  • Lyft era värderingar visuellt, inte bara i text, utan också i färgval och formspråk

2. Bekräftelse

Äkta brand love uppstår när designen bekräftar kundens känsla av tillhörighet, smak eller världsbild. Då känner kunden: ”Jag har hamnat rätt.”
Dessutom skapar den typen av design ofta en starkare emotionell koppling eftersom den känns personlig.

💡 Designtips! Så bygger du känslan: ”Jag har hamnat rätt”
  • Skapa trygga microinteraktioner, det kan vara t.ex. animationer, copy eller ljud 
  • Undvik generisk design. Skapa i stället en visuell värld som specifikt tilltalar din målgrupp, och som de vill känna sig hemma i.
  • Signalera subtil exklusivitet eller inkluderande värme, beroende på varumärkets roll 

3. Kontinuitet

Kunder älskar det de känner igen. En del av brand love byggs på känslan ”Det här känns bekant”. Kunder älskar också det som utvecklas långsamt, så länge kärnan hela tiden är närvarande. 

💡 Designtips! Så bygger du känslan: ”Det här känns bekant”.
  • Bygg en visuell strategi/mall: sätt t.ex. färger, ton, former
  • Utveckla designen försiktigt och stegvis vid behov utifrån insikter och samlad data 
  • Återanvänd designelement som knappar, ikoner och menyer i alla kanaler. Det bygger igenkänning och trygghet hos kunden 

4. Tillit

Emotionell lojalitet är bevisat starkare än funktionell. Men den kräver att vi först etablerar ett starkt förtroende. Och design som känns professionell, genomtänkt och mänsklig bygger just det och en känsla hos kunden att: “Här vet jag vet vad jag får”. 

💡 Designtips! Så bygger du känslan: “Här vet jag vet vad jag får” 
  • Tänk på hierarki: vad ska kunden alltid kunna förutse vid första anblick på er design? 
  • Använd mikrocopy och designflöden för att skapa “små vinster” och för att kunden alltid ska känna sig tryggt guidad genom hela upplevelsen 
  • Designa för tillgänglighet – det visar omtanke 

5. Belöning

Många varumärken lägger all kraft på att locka nya kunder. Men glöm inte att upplevelsen efter köpet ofta är det som ligger till grunden för att brand love ska uppstå. 

💡 Designtips! Så bygger du känslan: “Jag trivs att vara kund här” 
  • Skapa designade “tack-upplevelser” efter köp eller interaktion 
  • Gör kundresan till en belönande upplevelse, inte bara en konvertering 
  •  

Vill du ha hjälp att skapa lägga upp en strategi eller skapa design som känns?

Svenska varumärken som lyckats designa sig till sina kunders hjärtan 

För att tydliggöra vad stegen som vi pratat om faktiskt kan skapa i praktiken och i affärsnytta så har jag kikat lite närmre på några svenska företag som lyckats bygga stark brand love. Genom design som känns! 
 

Här är några som sticker ut:

 

Oatly

De talar till sina kunder genom handskrivet typsnitt, lite rebellisk ton och lekfulla visuella inslag. Oatly besitter en designröst som känns personlig, modig och som att du pratar med en vän. Det gör att kunder inte bara köper produkten, de känner att de tar ställning (vilket de också gör!).

Kvinna iklädd orange stikad tröja stårmot stenvägg, i bröstfickan på hennes hängelbyxor har hon en blå tetra med Oatly med ett sugrör i. Bilden utstrålar brand love.
Ensemlen från ICA-reklamerna står uppradad framför en fruktdisk i en klassik ICA-butik iklädda sina vita skjortor med röd ICA-logga på bröstet. Brand love bygger bla på igenkännin och allt på bilden känns bekant.
ICA

Genom igenkänning, humor, tillgänglighet och en konsekvent grafisk profil (från skyltar till butiksljud) har ICA lyckats bli ett emotionellt ankare i många svenskars vardag. Jag menar, alla känner igen sig i en ICA-butik!?

Polarn O. Pyret 

Klädföretaget som arbetar konsekvent med sin färgpalett och de klassiska ränderna bygger emotionell lojalitet hos föräldrar också genom tillgänglig UX och ett tydligt, tryggt och värdebaserat bildspråk. 

Barn iklädda polarn o pyrets kläder med de klassiska ränderna. Glada, med luvor på och i färgstarka turkosa och rosa sets.

Brand love är känslan som startar med en välarbetad strategi 

När du designar med insikt i kundens psykologi, bygger du något mer än ett varumärke. Du bygger tillhörighet, lojalitet, och i bästa fall: brand love 🫶🏻

Och som vi vet: Kunder som älskar dig stannar längre, hjälper dig med gratis marknadsföring (mun till mun) och de kostar mindre att underhålla än att skaffa nya. 

Vill du skapa ett varumärke som människor faktiskt älskar? 

På Digitrooper skapar vi designer som ska kännas för att du ska bygga långsiktiga kundrelationer. 
 

Hör av dig idag så pratar vi gärna mer!