I och med dagens snabbt föränderliga marknad är det viktigare än någonsin att se till att sticka ut från mängden. Men det räcker heller inte att “bara” sticka ut, det är också viktigt att göra det på ett meningsfullt sätt. Hur uppnår du då detta? Ett kraftfullt verktyg du kan använda dig av är storytelling.
Storytelling – så sticker du ut från mängden
Hur många gånger har du hört en berättelse som fångat din uppmärksamhet och berört dig på ett sätt som är svårt att glömma? Ganska många ellerhur? Berättelser har en tendens att engagera, inspirera och påverka våra innersta känslor på ett helt annat plan. Det är därför storytelling är ett otroligt kraftfullt verktyg att ta till inom marknadsföring. Genom berättelser kan du som företagare skapa en stark varumärkesidentitet och även bygga relationer med dina kunder på ett mer meningsfullt sätt. Nedan kommer vi ta en närmare titt på vad storytelling faktiskt är och varför det är smart att använda sig av.
Hur allt började
Så vad är egentligen storytelling? För att gå till botten med det måste vi förflytta oss till mer eller mindre tidernas begynnelse. Jo, så är det faktiskt. Eftersom det grundar sig i gammalt hederligt historieberättande.
Historieberättande kom långt innan det skrivna ordet och var ett sätt att komma ihåg viktiga händelser. Historier har ärvts ner i generationer och genom mun till mun färdats flera varv runt jordklotet. Om ursprungshistorien är samma idag som från början? Troligtvis inte. Men det är också det som är en del av charmen med historier.
Det finns några som påstår att alla människor har ett djupt rotat behov av att bli underhållna – vilket vi är benägna att hålla med om. Hur trevligt är det inte att få en god historia levererad? Det sägs ju faktiskt att ett gott skratt förlänger livet. Det är säkerligen debatterbart, men vi håller med om att det bidrar gott till den övergripande hälsan i alla fall.
Storytelling i marknadsföring
Idag är storytelling en vanlig teknik att använda sig av inom marknadsföring. Dessutom är det ett otroligt hjälpmedel att ta till för att engagera och framför allt inspirera både befintliga och potentiella kunder.
Varför storytelling är effektivt
Det lättaste sättet att förstå varför storytelling är effektivt inom marknadsföring gör vi genom att ta en närmare titt på hur vi fungerar som människor. De flesta älskar att berätta eller lyssna på historier. Om vi får höra en bra historia kommer våra hjärnor att aktivera sig på ett sätt som gör att vi minns historien bättre. Dessutom känner vi oss mer engagerade och uppmärksamma på vad som faktiskt sägs.
Om detta används rätt kommer det bidra till att skapa en djupare relation till dina kunder. Chansen är också större att du kommer få mer lojala kunder, eftersom de flesta blir mer trogna något de gillar eller känner en samhörighet med.
Tips på hur företag kan använda sig av storytelling
- Skapa en berättelse om ditt varumärke. Istället för att fokusera så mycket på vilka produkter eller tjänster ditt företag förmedlar är det bättre att skapa en historia som lyfts fram. Genom att lägga fokus på syfte, värderingar och historia hjälper du kunden att knyta an till ditt företag på en helt annan nivå.
- Kundberättelser. Genom att låta dina kunder berätta sin egna historia om företaget vinner du ofta nya. Dessutom ger det många gånger en större trovärdighet, eftersom kunderna inte har någon egen vinst i det. Vilket ofta bidrar till att nya kunder strömmar till. Buzz marketing i sin renaste form.
- Skapa en egen karaktär eller en hjälte. Genom att skapa en persona som kunder relaterar till kan du lättare bygga en historia kring denna karaktär. Folk gillar att sätta ett ansikte på saker och ting. Det skapar mer personlighet.
Fånga in dina kunder med en god historia
För att sammanfatta handlar det alltså om att skapa en bra historia som etsar sig fast hos mottagaren. Det bidrar till att dina kunder till större utsträckning lättare identifierar sig med ditt företag och vad ni står för. Vilket i sin tur skapar en större benägenhet till att köpa det just du säljer framför kanske din närmsta konkurrent.
En bra historia fångar inte bara mottagaren, utan den kommer med största sannolikhet också berättas vidare. Dessutom leder det ofta till att ditt varumärke kännas mer levande och du skapar större varumärkeskännedom på detta sätt. Så vad väntar du på? Hem och fundera på den där riktigt bra historian nu och vinn sedan nya lojala kunder!