Vikten av innehållsmarknadsföring?

Därför är det viktigt med bra innehåll och innehållsmarknadsföring

Vi människor dras automatisk till produkter med en bra story och en engagerande berättelse. Vi fastnar för slogans – av någon anledning dras vi bara till dem.

Bra marknadsföring övertygar dig om att köpa en produkt. Eller åtminstone att överväga att köpa produkten eller komma ihåg den när du nästa gång stöter på den i ditt flöde eller på en displayskylt. Samma tanke gäller för innehållsmarknadsföring.

Det viktigaste med innehåll är att det är relevant för målgruppen, pålitligt och att du är konsekvent i ditt kommunikativa språk. Du måste alltid hålla koll på din målgrupps behov, intressen och ha-begär. Om ditt innehåll inte är värdefullt för dina mottagare, kommer de inte att titta på det. De organisationer som förstår sig på sina kunder innehar ett högre förtroende hos kunderna. Det höga förtroendet ger fler affärer.

Varför är det då viktigt med innehållsmarknadsföring?

Det bygger förtroende hos besökarna. Genom att visa på din expertis och specialkunskap inom området, bygger du på dina besökares förtroende. Dela med dig av dina framgångar och prestationer för att påvisa att du är bra på det du gör. Ju mer innehåll du skapar, desto tydligare bild får dina fans av att du verkligen vet vad du håller på med.

Varumärkesmedvetenhet. Om inte folk har en aning om vad du gör, vad är det då du egentligen håller på med? Med rätt typ av innehållsmarknadsföring ökar du trafiken till din sida. Det ökar även chanserna för att dina besökare återvänder. Det är vettigt att jobba med retargeting för att få dina besökare att återvända. Det kan även vara värt att samarbeta med en bloggare eller videobloggare. De kan testa dina produkter och få andra att hitta dig.

 

Bättre resultat, bättre försäljning

Bra innehåll förbättrar dina resultat i sökmotorer. Sidor med sammanhängande, informativt och relevant innehåll rankas högre på t.ex. Google än sidor som inte jobbar med sitt innehåll. Även om algoritmerna konstant förändras kommer Google ranka ditt innehåll högre så länge du jobbar med att alltid ha uppdaterat innehåll på din sajt.

Ett ypperligt sätt att få nya leads. Att få nya potentiella kunder är vad alla företag eftersöker. Genom nyttigt, relevant innehåll kan du garantera att även människor som inte känner till ditt företag hittar dig på webben.

Sociala medier. Om du jobbar med engagerande innehåll kommer du att kunna nå ut till en större målgrupp än du någonsin kunde ana via sociala kanaler. Det kan även skilja ditt företag från alla andra företag som jobbar i samma bransch som du gör.

Det är alltså oerhört viktigt att du sätter mer tid på att reflektera över hur du kan engagera din kunder mer och ge dem mer relevant och intressant information. 

Läs vår artikel om vanliga contentmissar här.

Har du svårt att komma igång med jobbet finns det alltid hjälp att få!

 

Hör av dig så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!

anna@digitrooper.se
070 946 9875

Bygga om webben