Svenskarna och internet 2025 – Så möter du kundernas nya digitala beteenden

Varje år väntar marknadsförare, entreprenörer och digitala strateger med spänning på Internetstiftelsens stora rapport. Och varje år är den lika mastig. Hundratals sidor med statistik, trender och beteenden.

Men oroa dig inte. Vi har gjort grovjobbet och plockat ut guldkornen ur Svenskarna och internet 2025. Här får du de insikter som faktiskt spelar roll för dig som företagare och marknadsförare – oavsett om du driver butik i en småstad, erbjuder tjänster lokalt eller bygger ditt varumärke digitalt.

Kort sagt: här får du en snabbguide till hur du möter dina kunders nya digitala vanor och beteenden.

Alla svenskar är online – men inte på samma sätt

93 procent av svenskarna använder internet varje dag. För dig betyder det att digital synlighet inte är en fråga om OM – utan om HUR. Men: olika generationer använder internet på olika sätt. Äldre dras mot praktiska e-tjänster som Kivra och Bank-ID, medan unga använder AI, TikTok och Snapchat som en självklar del av vardagen.

Som företagare behöver du förstå var din målgrupp faktiskt är och möta dem där – inte bara vara “närvarande på internet”. Lägg ditt fokus på att möta kunderna på rätt sätt, i rätt kanal och med rätt typ av innehåll.

1. AI – går från hype till att flytta in i vardagen mer permanent

Fyra av tio svenskar använder AI-verktyg idag. ChatGPT är störst, följt av Copilot. Användningen är allra vanligast bland 00-talister, där tre av fyra använder AI. De beteenden kring AI som är viktiga att känna till, är att idag:

  • Ställer många frågor till AI istället för att googla.

  • Har var femte AI-användare ställt hälsofrågor – från symptom till kostråd.

  • Används AI i arbetslivet för att sammanfatta rapporter, skriva texter, generera bilder och skapa presentationer.

Vad betyder det för dig som företagare?

  1. Kundernas sökbeteende förändras. Dina kunder kan hitta information om dina tjänster genom AI istället för sökmotorer. SEO behöver därför kompletteras med en AI-strategi, eller som vissa säger: AIO.

  2. AI kan frigöra tid i ditt eget arbete. Du kan själv använda AI för att spara tid. AI kan hjälpa dig att skapa innehåll, analysera data eller utveckla nya idéer.

  3. Kunderna förväntar sig snabba, skräddarsydda svar och de får det ofta av AI. Din utmaning blir att skapa innehåll och erbjudanden som håller måttet även i en AI-driven värld.

Visste du att? 

Det är inte bara unga som använder AI. Även bland 60-70-åringar har 1 av 5 testat ChatGPT eller liknande verktyg.

2. Sociala medier – alla är där, men inte på samma plats

96 procent av internetanvändarna i Sverige använder sociala medier. Men de väljer olika plattformar beroende på ålder:

  • Facebook håller sig fortsatt stark bland 35+, men tappar bland yngre. Läs mer om Facebook och dess relevans som kanal här!

  • Instagram lockar en bred målgrupp, men särskilt de i åldern 20–40 år.

  • TikTok är 00-talisternas främsta kanal för både underhållning och nyheter.

  • YouTube har störst total räckvidd och fungerar för både inspiration och kunskap.

  • Snapchat är viktigast för de allra yngsta.

  • LinkedIn fortsätter växa bland 30–60-åringar inom karriär och B2B.

  • WhatsApp börjar ta över samtal och gruppkommunikation från Messenger och sms.

Vill du läsa mer om detta beteende? Vi har samlat flera av våra insikter om varför detta sker här!

Vad betyder det för dig som företagare?

  1. Olika generationer finns i olika kanaler. Därför måste din strategi anpassas efter målgruppen. Vill du nå många, behöver du synas i flera kanaler. Och glöm inte att samma innehåll inte fungerar överallt – reels på Instagram kräver en annan vinkel än shorts på YouTube.

  2. För många företag är dock slutsatsen enkel: välj bort breddspridningen och fokusera på de kanaler där just din målgrupp är aktiv. Men vi vet såklart att det ibland kan vara svårt att veta vilka sociala medier som just ditt företag bör eller ska finnas på. Därför har vi gjort en guide som kan hjälpa dig på traven om du behöver hjälp att välja rätt kanaler här!

Visste du att? 

Var fjärde svensk har köpt en produkt direkt via sociala medier och bland 00-talister är siffran nästan dubbelt så hög.

3. Bluffannonser – ökar vikten av att bygga förtroende online

Hela 6 av 10 svenskar har sett en bluffannons på sociala medier det senaste året. Var tredje svensk har dessutom avstått från att köpa en produkt för att de misstänkt att det rört sig om en bluffannons. Vanligast är det bland 70-talister, där nästan hälften undvikit köp.

Facebook är den plattform där flest säger sig ha sett bluffannonser, följt av Instagram. Exempel är falska webbshoppar, bluffannonser som utger sig för att vara kända nyhetsmedier och lockar med clickbait eller falska rabatter.

Vad betyder det för dig som företagare?

  1. Annonsbedrägerier online ökar. Det skapar osäkerhet bland kunder och ställer högre krav på dig som företagare. Transparens, tydlig avsändare och långsiktigt varumärkesbyggande blir dina nycklar till framgång.

  2. Förtroende blir en ännu hårdare valuta online. Visa därför alltid vem du är bakom annonsen, använd konsekvent grafisk profil och logotyp och styr annonsering via etablerade plattformar snarare än okända nätverk.

Visste du att? 

Trots omfattningen anmäler de flesta inte bluffannonser. Det beror på att många upplever att det är meningslöst eller för tidskrävande.

4. Digitala tjänster – sätter ribban för kundupplevelsen

Mobilt Bank-ID används nu av 95 procent av svenskarna. Det är i princip standard för alla digitala interaktioner – från att betala räkningar till att logga in på vården. Kivra har vuxit till att bli den helt dominerande digitala brevlådan med 7 av 10 användare, medan statliga Min myndighetspost backar och bara används av knappt 1 av 10.

När det gäller vårdens e-tjänster tycker nära 4 av 10 svenskar att de underlättar bokning av läkarbesök – särskilt yngre som uppskattar att slippa telefonköer och kunna se alla lediga tider. Samtidigt upplever drygt var tionde svensk att systemen snarare försvårar bokningen, framför allt äldre som tycker tekniken känns osäker eller för krånglig.

Vad betyder det för dig som företagare?

  1. De digitala tjänsterna sätter ribban för kundernas förväntningar: allt ska vara enkelt, snabbt och tillgängligt digitalt.

  2. Kunderna förväntar sig samma smidighet i kontakt med ditt företag som de får i banken och vården. Om du erbjuder enkla flöden för betalning, bokning och kommunikation stärker du förtroendet direkt.

  3. Om du inte erbjuder enkla digitala lösningar riskerar du att upplevas som omodern och om din bokning, betalning eller kommunikation känns för krånglig? Då väljer kunderna någon annan.

Visste du att? 

Bland de som inte använder digitala brevlådor som Kivra är det vanligaste skälet att de tycker det känns onödigt, inte att det är svårt.

5. Nya beteenden – passiva användare, aktiva konsumenter

Endast 45 procent av svenskarna gör egna inlägg på sociala medier. Resten konsumerar innehåll genom att scrolla och titta, men utan att posta själva. Men även de påverkas starkt av vad de ser.

På vissa plattformar är aktivitet nästan obefintlig. På X/Twitter är det bara 1 procent som regelbundet postar. Samtidigt är Instagram, Be Real och Snapchat de plattformar där störst andel användare faktiskt postar eget innehåll.

Vad betyder det för dig som företagare?

  1. Även de som aldrig gillar, delar eller kommenterar är en del av din målgrupp. Ditt innehåll kan påverka dem även om de ger dig tystnad tillbaka. Därför är även de tysta följarna viktiga.

  2. Ditt innehåll behöver inte bara vara engagerande för de mest aktiva, utan också bygga förtroende och relation med alla. Även de som “bara tittar”.

Visste du att? 

Kvinnor födda på 00-talet är de mest aktiva på sociala medier. 69 procent gör egna inlägg, medan bara 41 procent av män i samma generation postar något själva.

Sammanfattning – viktiga takeaways

  • Svenskarna är online varje dag – men beteendet skiljer sig åt mellan generationerna.

  • AI är vardag – både för kunder och företag.

  • Sociala medier är självklara – men målgruppen styr kanalvalet.

  • Kunderna förväntar sig smidiga digitala lösningar i alla led.

  • Bluffannonser gör förtroende ännu viktigare.

  • Passiva användare påverkas också – skapa innehåll som bygger relation, inte bara engagemang.

Vill du veta mer om hur vi arbetar med ChatGPT? Läs mer här!

Vill du ha hjälp?

Vill du veta hur du kan omsätta insikterna från Svenskarna och internet 2025 i din marknadsföring? På Digitrooper hjälper vi företag att välja rätt kanaler, arbeta smart med AI och skapa innehåll som bygger förtroende.

Boka ett samtal med oss, så hjälper vi dig att möta dina kunders nya digitala beteenden!