Hur blev Digitrooper Digitrooper?
Digitrooper – idag en fullservicebyrå för marknadsföring – startades år 2019 av Anna Nöjd och Tommy Kårlin. Man kan ju fråga sig hur denna märkliga duo (en bestämd finlandssvensk språkfascist och en lång rospigg med reklambyrådrömmar) kom att starta ett bolag tillsammans.
När man tittar tillbaka faller det sig som en rätt stor slump att deras vägar möttes.
Anna läste statsvetenskap vid universitetet men inledde sin karriär i Åbo som projektledare för en rad kulturevenemang. Tommy, i sin tur, har alltid haft siktet inställt på byrålivet. Han läste marknadsföring redan i gymnasiet och efter en rätt brokig resa från Forex via Slitz till vd för Byggcentralen startade han i sin egen marknadsföringsbyrå, Lilla Brogatan.
En som aldrig skulle starta företag
”Med tiden blev fokuset i mitt arbete mer och mer inriktat på marknadsföring via webb, sociala medier och tryckt media. Då svalnade intresset till statskunskap rätt fort. Sen flyttade vi till Sverige 2015.
Det öppnade nya dörrar och gjorde att jag blev involverad i olika affärsnätverk och startade mitt ett eget bolag. Jag som aldrig skulle starta företag!”
– Anna
Allt blir lätt när teamet är rätt
Under tiden hann Tommy tröttna på att jobba ensam och tog en anställning på bolaget Property People, som arbetade med marknadsanalyser och marknadsföring av bostadsprojekt och stadsutvecklingsprojekt.
Av en händelse träffades Anna och Tommy och insåg att de jobbade med rätt liknande saker, hade rätt liknande intressen och dessutom kom rätt bra överens. När en tjänst på Property People plötsligt blev ledig ringde Tommy därför till Anna. Det blev början till ett väldigt roligt och trivsamt samarbete.
”Efter att vi hade jobbat ihop i drygt ett år fick vi frågan om att köpa ut en del av verksamheten. Det var ingen självklarhet, men att vi kunde göra det tillsammans gjorde att det kändes roligt. Det där med att driva bolag ensamma var vi ju båda trötta på.”
– Tommy
”Jo, och vi bestämde tidigt att vi ville börja från ruta ett och bredda verksamheten för att bli en fullservicebyrå för marknadsföring.”
– Anna
Det blev startskottet för Digitrooper.
”Don’t be a party pooper – be a Digitrooper”
En marknadsföringsbyrå som bygger på engagemang, kundfokus och delaktighet.
Tommy och Anna har hela tiden drivit Digitrooper med tron på att ”vi är bättre tillsammans”. De berättar (i mun på varandra som vanligt) att när de sammanför sina olika kompetenser och kvalitéer blir de bättre och kan leverera lösningar som är rätt för kunderna. Under hela tiden som de har samarbetat har kundrelationen
”Vi vill bygga personliga, långsiktiga kundrelationer och hela tiden utvecklas tillsammans med våra uppdrag.”
Anna
”Lite lustigt egentligen med tanke på hur sällan vi har kundevent. Men å andra sidan så handlar inte kundrelationer om att åka folkrace med kunderna för oss. Vi vill vara mer genuina.”
Tommy
Så är även tanken när Digitrooper nu anställer och växer. Engagemang, kundfokus och delaktighet är viktigt för att leverera så bra resultat som möjligt. Vi anställer människor som tillför egenskaper och kunskaper till teamet. Men det handlar även minst lika mycket om att våra anställda ska trivas hos oss och vilja utvecklas och växa tillsammans med oss.
Med våra anställda blir även vi bättre – framför allt på att berätta vad vi gör
”Det som är roligt nu är också att varje person vi anställer hjälper oss att utvecklas och bli bättre. Både på det vi gör och på att förklara vad det är vi jobbar med, vilket vi är de första att erkänna att vi varit väldigt usla på fram tills nu.”
Anna
– Sälj är kanske inte vår paradgren, konstaterar Tommy.
Superstolta, men ganska dåliga på att skryta
Det märks på både Anna och Tommy att de är väldigt stolta över vad Digitrooper har blivit. Idag är företaget inhyst i ett mysigt kontor vid den vackra å-promenaden i Norrtälje.
– Klart vi är stolta. Inte minst för det team av härliga personer som kommer till jobbet varje dag för att hänga med oss. Eller ja, vi hoppas ju att det är åtminstone delvis därför de kommer hit, säger Tommy.
– Vi är väldigt glada och hedrade för den resa vi gör just nu. Men vi måste också få säga att vi ser ett större syfte som handlar om att utvecklas tillsammans för att skapa maximal kundnytta.
Det låter fånigt, men det är viktigt för oss, konstaterar Anna.
Digitroopers resa är förmodligen i sin linda och det blir intressant att följa vad som händer i det lilla radhuset vid ån i Norrtälje – en bra bit från den bultande reklambyråpulsen på Stureplan.
Nyfiken på att veta mer om oss?
Behöver du hjälp med marknadsföringen eller vill du kanske rentav jobba hos oss?
Skicka ett mail så hör vi av oss så fort vi kan!
tommy@digitrooper.se
anna@digitrooper.se