Digitooper logo

Pinterest – den sociala plattformen som flyger lite under radarn

Har du koll på Pinterest och varför du ska synas där?

Idag finns det en djungel av sociala medie-plattformar. Vilka är egentligen viktiga att synas på som företag? Det beror på flera olika aspekter – bland annat så som målgrupp, bransch, mål och budskap. En plattform som gärna flyger lite under radarn för många, är Pinterest. Därför ska vi idag djupdyka i fördelarna kring att synas på just denna plattform.

mobil med pinterest

Den visuella plattformen

När det kommer till sociala medier brukar man tala om Instagram och Pinterest som de två främsta visuella plattformarna. Instagram fokuserar till stor del på delning av foton och videos från din vardag. Medan Pinterest till lite större utsträckning är en plattform för upptäckt och inspiration.

Här är Pinterest en guldgruva för företag som vill nå ut till sina målgrupper på ett kreativt och engagerande sätt. Är du ett företag som har produkter eller tjänster som kan presenteras visuellt, är Pinterest perfekt för just dig. Genom att använda dig av inspirerande bilder kan du lätt fånga uppmärksamheten hos dina potentiella kunder.

Hur funkar egentligen Pinterest?

Kort och gott är det en social plattform där användare kan ladda upp, organisera och dela sina bilder på så kallade digitala anslagstavlor (pinboards). Du kan skapa dina egna tavlor eller välja att följa andras. Eller helt enkelt bara scrolla runt bland bilder.

När du skapar ett konto kan du välja att skapa egna anslagstavlor. På dessa anslagstavlor kan du organisera och spara dina pins. Pinsen är bilder som kan vara dina egna eller som du har sparat ner från andra användare. Du kan själv välja vilken av dina anslagstavlor du ska pinna dem på.

Utöver att samla inspiration har Pinterest även en shoppingfunktion som gör det möjligt för användarna att upptäcka och sedan köpa produkterna direkt på plattformen. Detta fungerar endast då företag har kopplat sin pin direkt till en produkt.

shoppa på pinterest

Nå rätt målgrupp

Med sina 400 miljoner aktiva användare finns det god chans att nå sin rätta målgrupp. Utöver en stor andel aktiva användare, är det även en målgrupp som söker inspiration och är köpbenägna. Det är en av de aspekter som skiljer Pinterest från andra sociala kanaler – att användarna här till stor del har en avsikt att handla. Detta ger dig som företag en stor fördel, då du lätt kan nå användare i olika skeden av sin köpresa.

Produktupptäckt och ökad webbtrafik

En stor del användarna är aktiva på plattformen för att leta efter produkter och idéer. Därför är det ett smidigt sätt att underlätta produktupptäckt för ditt företag. Vilket i sin tur är ett smidigt sätt att generera trafik direkt till din webb. Här fungerar Pinterest lite som en trafikgenerator. När en användare klickar på en av dina pins kommer de omdirigeras direkt till din webbplats, vilket i sin tur skapar möjlighet till konvertering. Ett mycket smidigt sätt att omvandla besökare till kunder.

Pinterest som sökmotor

Idag är det fler och fler sociala plattformar som börjar användas som sökmotorer. Pinterest är inget undantag. För väldigt många användare fungerar det som en visuell sökmotor. Många söker inspiration och idéer inom allt från mode till heminredning och resor. Just därför är det viktigt att använda relevanta sökord och hashtags i dina pins, då de kan rankas ur en SEO-synpunkt. Ännu ett sätt att förbättra din synlighet och locka en bredare målgrupp till ditt varumärke.

Pinterest har även en väldigt bra sökfunktion som låter användarna söka efter specifika produkter eller idéer med hjälp av nyckelord och fraser. Det finns även ett filter att ta till, för att än mer kunna förfina sin sökning och få de resultat som man är ute efter.

seo på pinterest

En kraftfull plattform för marknadsföring

Sammanfattningsvis kan man säga att Pinterest är en otroligt kraftfull plattform för dig och ditt företag ur en ren marknadsföringssynpunkt. Har du visuellt tilltalande produkter bör du använda dig av Pinterest som en del av din marknadsföringsstrategi.

Behöver du hjälp att synas med ditt företag på Pinterest? Kontakta oss så hjälper vi dig!