Advantage+ - kraftfullt verktyg om du siktar på en bred målgrupp!
I en ständigt föränderlig värld av digital marknadsföring lanserar Meta nu en uppdatering och utveckling av AI-verktyget Advantage+ som berör såväl annonsinnehåll som målgruppsalternativ och placeringar. Advantage+ är den senaste utvecklingen av Metas AI-satsning och syftar till att förenkla och optimera annonskampanjer på Facebook och Instagram. Men som med alla AI-verktyg så behöver du som ska använda verktyget vara väl påläst och tydlig i vad du önskar få ut av AI-hjälpen.
I det här blogginlägget har vi samlat tips när det är smart att använda sig av Advantage+ i Meta och när det kan vara klokare att använda manuella målgrupps- och annonsinställningar.
Vad innebär Advantage+ i Meta?
Advantage+ är ett AI-drivet annonsverktyg från Meta som syftar till att förenkla och optimera annonskampanjer på Facebook och Instagram. Det innebär att Meta använder sig av maskininlärning för att automatisera optimering av dina kampanjer och annonser utan att du själv behöver in och optimera. Det kan hjälpa dig till bättre resultat och avkastning på din investering (ROI) samt att du kan lägga mindre tid på annonseringen.
För dig som vill annonsera på Facebook och Instagram
Meta erbjuder idag Advantage+ för målgrupper, placeringar och optimering av annonsinnehåll. Bra verktyg för att spara tid och energi samt att det inte heller kräver samma expertis som tidigare. Däremot behöver du som annonsör styra AI-verktyget rätt. Exempelvis om du inte väljer företagets färgkoder och typsnitt i annonsoptimeringen så skapar Advantage+ sina egna varianter med egna färger och typsnitt ovanpå din fina annons.
Det betyder att det är mycket viktigt att gå igenom alla steg noggrant, när du sätter upp din annons med Advantage+, för att få det 100% anpassat efter dina önskemål.
För- och nackdelar med manuella inställningar vs Advantage+
Att använda manuella inställningar i Meta ger dig fullständig kontroll över din annonskampanj. Du bestämmer allt från målgruppsinriktning och budgivning till annonsplacering, vilket ger dig en tydlig bild av hur dina annonser visas och presterar. Denna kontroll och transparens möjliggör en finjusterad strategi och optimering för bästa resultat.
Samtidigt kan Advantage+ ge dig bättre resultat på kortare tid och den analyserar en mängd data för att utöka dina målgrupper och förbättra dina annonser, utan att du behöver lägga tid på det. Nedan ger vi dig tips för förbättrad annonsering med manuella inställningar och Advantage+.
Tips 1 - manuella inställningar för målgrupper
För att skapa målgruppen manuellt behöver du välja att aktivt klicka på ”Byt till ursprungliga målgruppsalternativ” när du är inne i annonsverktyget (se bild nedan). Det är lätt att missa det och utan att veta om det gå med Advantage+.
Nackdelen med manuella målgruppsinställningar är att det kräver tid och expertis att skapa och hantera dessa kampanjer. För annonsörer med begränsade resurser eller komplexa kampanjer kan Advantage+ därför vara ett bra alternativ. Advantage+ hjälper dig att på ett enkelt sätt effektivisera din annonsering sett till såväl målgrupp som budgivning och annonsinnehåll.
Tips 2 - Advantage+ för målgrupper
Vill du vill använda Advantage+ målgrupp är det viktigt att använda dig av inställningarna i ”Målgruppskontroller”. Det ger dig möjlighet att trots AI-tekniken styra t.ex. geografiska områden som du vill vända dig mot. När den här tekniken lanserades för en tid sedan så fick vi mycket felannonseringar över vårt avlånga land. Det stadiet är vi förbi och det kan nu undvikas med hjälp av målgruppskontroll där du får svara på frågan ”Vad är målet med att nå personer i städerna?”.
Nedan ser du hur Advantage+ för målgrupper ser ut, den är numera standard som målgruppsalternativ i Meta så det är lätt att skapa men också väldigt lätt att missa att det kan bli fel geografiskt om vi inte styr AI-tekniken rätt från början.
Advantage+ - innehåll
När du bygger en annons i Meta så kan du välja att använda Advantage+ innehåll, då optimeras dina bilder och videos automatiskt för att din målgrupp ska interagera med din annons. Beroende på vilka annonsformat eller placeringar du väljer, kan olika förbättringar av innehållet göras. För mer exakt information läs mer om Advantage+-innehåll hos Meta.
Tips 3 - justera typsnitt och färger
Meta väljer alla optimeringar av annonsinnehåll åt dig, det är förvalt idag och du får då alla Advantage+ rekommendationer för bättre räckvidd av ditt innehåll. Men du behöver själv gå in och justera typsnitt och färg för ditt företag om du önskar denna optimering. Annars kommer dina annonser ha konstiga färgfält och märkliga typsnitt ovanpå din valda bild.
Advantage+ placeringar
Meta Advantage+-placeringar är numera standard för dina annonser för att effektivt utnyttja din budget och maximera din annons synlighet. Med Advantage+-placeringar kan din annons visas på alla tillgängliga platser på Facebook, Messenger, Instagram och Meta Audience Network.
Genom Advantage+ placeringar ökar du möjligheten att nå en bredare publik. Desto fler platser din annons syns på, desto större möjlighet att nå din målgrupp.
Ibland kan det däremot vara värt att välja manuella placeringar istället, till exempel när du vill välja att utesluta en viss placering som en del av din strategi. Du kanske endast vill synas på Instagram i din annonsering och då bör du inte använda verktyget Advantage+-placeringar. Eftersom Advantage+ placeringar fokuserar din budget på en kombination av placeringar som sannolikt ger dig bäst helhetsresultat.
Mäta framgångar i betald annonsering på Meta
Att mäta kampanjframgångar i sociala medier innebär att du bedömer om en kampanj på sociala medier presterar bra eller dåligt. För att kunna avgöra det behöver du mäta och analysera olika nyckelindikatorer (KPI:er) för att få en helhetsbild av kampanjens effektivitet. Det kanske låter svårt, men det lovar vi(!) att det inte är. Det handlar främst om att sätta ett mål för kampanjen och följa upp hur kampanjen levererar på just det önskade målet. Här kan du läsa mer om hur du kan mäta dina framgångar i kampanjer på sociala medier.