Digitooper logo
Hur väljer man byrå?

Hur väljer man reklambyrå? 

Hitta rätt reklambyrå för dig

Att välja rätt reklambyrå kan vara avgörande för att lyfta ditt företags kännedom och nå framgång i en konkurrensutsatt marknad. Men att hitta rätt byrå kan vara en utmaning eftersom det finns ett helt gäng grymma och mindre grymma byråer där ute. Hur sållar du fram den bästa partnern för just dina behov 

Vikten av transparens och effektiv kommunikation

Rapporteringsverktyget Agency Analytics utför årligen en Benchmark Report som granskar byråers utmaningar och möjligheter.  I denna rapport presenterar de bland annat vilka som är de viktigaste faktorerna för långvariga byråsamarbeten. Här skulle de flesta kanske anta att kampanjresultat är den viktigaste faktorn för att stanna hos sin nuvarande byrå.  Men så är det inte. Den absolut viktigaste faktorn för kund hos en reklambyrå är effektiv kommunikation och transparens.  

För att samarbetet mellan byrå och kund ska vara så bra som möjligt måste man förstå varandra. Din byrå måste förstå din verksamhet och dina utmaningar. När du står inför att välja samarbetspartner är det därför viktigt att känna att personerna ska samarbeta med förstår dig och är intresserade av din verksamhet. Nyfikenhet, engagemang och lyhördhet är därför egenskaper att eftersöka för ett gott samarbete. Det är även viktigt att det är enkelt att kontakta dem och samarbeta.  

För att etablera ett samarbete som fungerar bra över tid är det även viktigt att ni har samma målbild och följer samma nyckeltal. Det låter som en självklarhet, men är inte alltid det. Se till att ni har samma förväntningar på arbetet och vad som ska uppnås. Om du inte själv har målen och nyckeltalen kan ni ta fram dessa tillsammans.

Har ni behov av marknadsföringshjälp – kolla här.

Vad ska du leta efter när du väljer byrå?

6 saker att tänka på

1. Förståelse för din verksamhet

Var noggrann med att reklambyrån verkligen förstår din verksamhet, dina utmaningar och framför allt dina affärsmål så att marknadsstrategin och -planen följer dina tillväxtmål. Det är viktigt att du som kund känner att byrån du inleder ett samarbete med är engagerade och vill veta mer om dig och din verksamhet.  

2. Tydlig kommunikation

Effektiv kommunikation är nyckeln till ett framgångsrikt samarbete. Se till att byrån är lyhörd för dina behov och att det finns tydliga kommunikationskanaler etablerade för att säkerställa att alla frågor och förfrågningar hanteras på ett snabbt och effektivt sätt. Det gäller både den löpande dialogen per e-post eller telefon, men även rapporteringen månad för månad för att visa hur arbetet framskrider och vilka resultat era gemensamma insatser uppnår. Det ska vara enkelt och smidigt att starta upp, att prata med varandra och även att komma med konstruktiv feedback. 

Det är viktigt att byrån har täta avstämningar med kund, speciellt i uppstarten av ett projekt, för att hela tiden försäkra sig om att man är på samma linje och att målbilden är densamma. Ställ gärna krav på detta redan då ni inleder diskussioner, så att du kan försäkra dig om att de är tillräckligt engagerade.    

3. Flexiblibtet och anpassningsförmåga

En bra reklambyrå bör kunna anpassa sig efter dina specifika behov och mål. De bör vara flexibla nog att justera strategier och taktiker när det behövs för att möta förändrade omständigheter och utmaningar. De senaste åren har visat för oss att yttre faktorer och saker som sker i världen kan påverka verksamheten enormt. Därför är det även viktigt att din byrå förstår att omständigheter kan förändras. Om ni har ett ömsesidigt förtroende och byrån förstår dig kommer de hjälpa dig navigera nya omständigheter och föreslå rätt insatser för den verklighet du befinner dig i just nu.  

Läs gärna mer om hur vi resonerar kring kundrelationer här.

4. Proaktivitet och kreativitet

Som sagt bygger de bästa kund-byrå-relationerna på ömsesidigt förtroende och en god och öppen dialog. Oavsett vilket uppdrag en byrå har vill du arbeta med en som är intresserad av att hjälpa dig driva din verksamhet framåt. Och det innebär att de måste bidra med sin kompetens, kreativitet och arbeta proaktivt för att utveckla, förbättra och hitta nya sätt och vägar för er att få mer effekt av era reklaminsatser.  

Hitta en byrå som är initiativtagande, nyfikna och framåtlutade. Du märker ofta redan efter era första möten om du får snabb respons och på förslagen om byrån känns drivande och insatt i din bransch. Du som kund ska känna dig prioriterad. Om det känns som att din byrå inte har tid för dig eller aldrig hör av sig kanske det är läge att byta till någon som är mer engagerad i uppdraget. 

5. Rapportering och mätning

Även om kampanjresultat inte är högst upp på listan gällande vad som avgör hur nöjd en kund är, är det viktigt att hela tiden ha med resultat och mäta effekt av era insatser. Nöj dig inte med en byrå som aldrig berättar hur det går eller vad de gör för er. Det är viktigt att redan vid det första mötet vara tydlig med hur rapporteringen ska gå till och vilka parametrar som ska mätas. Dels för att du ska få inblick i arbetet, men även för att detta säkerställer att ni arbetar mot samma mål. 

Vissa långsiktiga effekter går inte att mäta direkt, men det kan vara bra att ha med parametrar för långsiktiga effekter i rapporteringen för att inte glömma bort dessa senare. 

6. Kundnöjdhet och rekommendationer

Givetvis ska du kolla vad kunden har gjort förut och vad deras nuvarandeunder säger om dem. Innan du fattar beslut, ta dig tid att kontrollera referenser och undersöka byråns tidigare arbete och kundrelationer. Detta ger dig en bättre förståelse för deras erfarenhet och förmåga att leverera resultat. 

Det finns även fördelar med att inte använda en byrå som är insnöad på just din bransch för att få lite nya perspektiv. Det kan ge en kommunikativ konkurrensfördel att använda en byrå som kan komma med nya infallsvinklar och tankar. 

Ta gärna en titt på vad våra kunder säger om oss.

Med rätt byrå för dig når du ett framgångsrikt samarbete

Mycket i relationen till din byrå handlar om personkemi. Klickar ni inte så kanske ni inte är rätt för varandra. Kombinationen av byråns engagemang och nyfikenhet för er och er kunskap om branschen kan tillsammans bli magisk. Ett gott samarbete kännetecknas av enkelhet – både när det kommer till uppdraget i sig men även gällande kommunikation och rapportering.  

Säkerställ att din marknadsstrategi är i trygga händer genom att välja en byrå som kan hjälpa dig nå och överträffa dina mål och förväntningar – både på kort och lång sikt.  

Nyfiken på att ta ett samtal för att höra mer?