Facebook och Instagrams annonsfria prenumeration

Ett Facebookflöde utan annonser - yay eller kusligt tomt?

Det kommer vi snart kunna ta reda på! Meta som är moderbolaget till Facebook, meddelade nämligen igår att de kommer att erbjuda annonsfria prenumerationer på Facebook och Instagram redan från och med november. BOOM!? Vi anade att det var på gång men nu är det klart. Vi delar med oss av tankar och reflektioner, dela gärna med dig av dina egna tankar kring det på våra sociala medier!

Så först och främst – något som man som privatperson kanske först undrar – vad kommer det att kosta? Det kommer bli en månatlig prenumerationsavgift på 9,99 euro för webbanvändare och 12,99 euro för att slippa se annonser i mobilen. Alltså ungefär summan vi är vana att betala för Spotify om vi inte önskar reklam där. Uppgifterna kom i ett pressmeddelande som Meta själva publicerade under gårdagen, läs hela pressmeddelandet här. Det märks tydligt att det här inte är ett beslut som Meta vill stoltsera med då nyheten redan ligger långt ned i flödet. Och konstig vore det annars! De kommer ju att tappa intäkter från annonserande företag. Så varför inför de egentligen prenumerationer? Jo, för att möta den aktuella EU-lagstiftningen.  

"Som byrå tänker vi förstås i första hand på vad detta kan komma att innebära för alla våra kunder som annonserar på plattformarna. Troligtvis kommer vi behöva vikta om fördelningen mellan betald annonsering och organiska inlägg, vilket kan vara positivt i många lägen!"

Prenumeration utan annonser - hur ska företag som vill annonsera tänka då?

Spelplanen lär förändras en aning men vi vet också att i Sverige brukar förändringar generellt ske relativt långsamt. Vi bevakar därför vad som sker framåt och vi kommer hålla extra koll på annonskostnaderna i relation till det eventuellt minskade antalet användare som kommer att se annonserna. Samtidigt ser vi det som en möjlighet att skapa mer relevant och engagerande reklam för dem som fortsatt väljer att se den.

Så summa summarum om vi förutsätter att en större mängd människor väljer att betala abonnemangskostnaden för att slippa annonserna är dessa:

  • Minskade målgrupper som i sin tur kan ge högre annonseringskostnader
  • Men eftersom användare som väljer att se annonser gör det medvetet, kan vi också ha möjlighet att nå en mer engagerad publik som faktiskt är intresserad av våra produkter/tjänster

Vi kommer så småningom behöva anpassa våra annonseringsstrategier och experimentera med olika tillvägagångssätt för att nå användare som valt att prenumerera för att inte se annonser. Som byrå tänker vi förstås i första hand på vad detta kan komma att innebära för alla våra kunder som annonserar på plattformarna. Troligtvis kommer vi behöva vikta om fördelningen mellan betald annonsering och organiska inlägg, vilket kan vara positivt i många lägen! Länge leve bra, givande, roande och härligt innehåll från företag vi gillar.

Hur påverkar det oss som privatpersoner?

Vi får helt enkelt valfriheten att slippa annonser. Samtidigt som vår information skyddas från användning för reklamändamål, om vi väljer att betala.

Det blir en månadskostnad för den som vill slippa annonser, likt många andra plattformar.

Vi kan fortfarande välja att fortsätta använda Facebook och Instagram gratis med annonser. Många av oss är vana vid detta och det händer ju faktiskt att man hittar den där perfekta presenten, resan eller tjänsten som man letat efter eller som man inte visste fanns!

Sammanfattningsvis kommer förändringen att ge användare i de berörda regionerna en valmöjlighet när det gäller att se annonser. Och i det stora hela tror vi att det gynnar både privatpersoner och företag.

Annonsering
Behöver du hjälp att hålla koll
på förändringar gällande din betalda
annonsering på sociala medier?