Digitooper logo
Facebook döljer likes

Facebook döljer likes i nytt test

Vad kommer det innebära att Facebook döljer likes?

Det slamrar rejält i det aldrig stillastående Facebook-tåget. Man kan säga att dess grundvalar skakar. Facebook har gått ut med att man just nu håller på att testa att dölja likes. Med andra ord experimenterar man med fundamenten.

Frågan nu är: Kommer ingenting någonsin bli sig likt igen?

Jo, förmodligen.

Efter att chocken lagt sig en aning började det dyka upp skärmdumpar som visar exakt hur det hela kommer se ut i verkligheten. Testen sker som sagt i verklig miljö (bland annat i Kanada och Brasilien). På bilderna ser man att även om antalet likes döljs så ser allt annat ut precis som vanligt. Skillnaden blir alltså att du i princip får sätta dig och räkna hur många som har klickat på like om du prompt måste veta det. Naturligtvis något som få eller ingen kommer ägna sig åt.

Det är precis det som Facebook påstår sig vilja uppnå.

Like-stress

I dagsläget har antalet likes (på Instagram, Facebook osv) blivit en så pass tung social markör att båda vuxna och ungdomar upplever en stress över att uppnå tillräckligt många likes på sina inlägg. Att båda vuxna och ungdomar tar bort inlägg som inte når upp till en acceptabel nivå likes hör inte till ovanligheten. Det här skulle alltså vara bakgrunden till att Facebook döljer likes.

På lång sikt eller snart i sopkorgen?

Det här är naturligtvis ett grepp som Facebook (inkl. Instagram) måste göra med försiktighet. Börjar användandet att minska eller annonseringsintäkter att minska kommer förmodligen experimentet att bli kortsiktigt och snabbt förpassas till sopkorgen.

Vi följer detta med spänning för att se vad som kommer hända. Släpper pressen på att få många likes och antalet inlägg börjar bli fler (Facebook skulle må bra av fler vardagliga inlägg där Instagram är väldigt starka just nu)? Eller minskar antalet inlägg på grund av incitamentet att göra de minskar?

Mer om Facebooks Like-knapp

Numera är Facebooks knapp för att gilla nästa mer av en ikon än Facebook som sådant. Men knappen var faktiskt inte med från starten. Den dök upp först 9 februari 2009 (Facebook startades 4 februari 2004).

I juni 2010 byggdes funktionen ut med en kommentarsfunktion.

Facebook själva beskriver like-knappen som ”ett enkelt sätt att låta människor veta om att du uppskattar det [inlägget] utan att lämna en kommentar”. (Min översättning)

Efter ett utförligt testande i Irland och Spaninen släppte Facebook de numera etablerade reaktionerna. Funktionen ger möjligheter till ett mer nyanserat interagerande med inlägg. Reaktioner ges också något mer organisk spridning en den vanliga tummen upp. Framför allt hjärtat.

Såväl tumme upp, eller like, ses dock av Facebook som en så kallad passiv interaktion och ger inte lika mycket spridning till ditt inlägg som kommentarer och svar.

Här kan du för övrigt få några tips om hur du får fler följare till din Instagram-kanal!