Jo, snart är det faktiskt jul. Idag såg jag att Juleskummet hade plockats fram på den lokala ICA-affären och börjar man räkna så är det faktiskt 99 dagar kvar till julafton när den här artikeln skrivs. Med det sagt, är det alltså hög tid att börja planera för din marknadsföring inför högtiden.
Om du går omkring i din vinterparkas när höstvindarna viner och hummar åt dig själv i tron att julen ändå fortfarande handlar om tradition. Då är det dags att sluta humma åt dig själv. Du har fel. Människor tenderar nämligen att utveckla även detta koncept; ’julafton’.
Det innebär att ditt företag måste utvecklas och ta risker för att matcha nya beteenden. Om du inte gör det så finns det en hel drös av kollegor till dig som är villiga att göra just det. Vilket kommer innebära att du hamnar på företagskyrkogården snabbare än Skatteverket hinner debitera försenad momsdeklaration i augusti!
För att undvika det, behöver du förstå hur dina kunder kommer bete sig. Facebook IQ har därför genomfört tre rejäla undersökningar. Detaljerna hittar du här om du inte litar på att de är väldigt rejäla.
Utifrån undersökningar har Facebook kommit fram till 5 steg som kan maxa din försäljning inför julen.
1. Större, tidigare!
Folk genomföra julshoppingen allt tidigare (trots att kanske du genomför all din julhandling på julafton). Köpresan har komplicerats och innefattar bland annat globaliseringen av Black Friday och Singles’ day.
För några år sedan började Facebook kunna urskilja tecken på ”mobile-first shoppers”. Dvs personer som gör majoriteten av sina julklappsköp via mobilen. Av dessa uppger en fjärdedel att de påbörjar sina julinköp innan november.
Rådet är därför: fundera över hur du kan skapa en brådskande känsla inför julklappsinköpen och försök på det sättet generera intäkter tidigt.
Personligen skulle jag uppskatta om den ”brådskande känslan” avhjälptes med dina intelligenta lösningar på mina julklappsproblem.
Har du inte några lösningar att erbjuda mig, när du börjar gapa om julklappar i oktober, kommer åtminstone jag bara bli irriterad. Nog om mina preferenser och tillbaks till ämnet.
Fundera på vad du kan göra redan under tidiga höstmånader, och testa din kampanjstrategi. Identifiera målgrupper och de bästa uppläggen. Sen är det bara att ösa på fram till jul!
2. Missa inte fönstershopparna i mobilen!
Fönstershoppande var, och är förmodligen, en vital del av julklappshandlingen. Därför är det vettigt att försöka förlänga den upplevelsen in i mobilen. Det är inte ovanligt att hitta det en vill köpa via mobilen. Idag uppger konsumenter Facebooks appar och tjänster som topp 3 kanaler för att hitta nya produkter och varumärken.
3. Automatisera peak-perioden!
När Facebook har tittat på sin konverteringsdata kan de konstatera att Black Friday har vuxit från en dag till en tvåveckorsperiod. Samtidigt tycks populariten växa (i Stor Britannien).
Black Friday tycks också vara mer populärt hos Facebook-användare, som är 1,5X mer köpbenägna på Black Friday.
Det är högst troligt att Black Friday kommer vara än mer populärt i år, då den landar på den sista lönehelgen innan julafton. Inte sedan 2013 har Black Friday legat så nära julafton som i år. Sex dagar färre shoppingdagar mellan Black Friday och julafton jämfört med 2018.
För att inte missa något, av vad vi kan förmoda blir en galen köpfest även i år (det finns dock tecken på att människor inte tycker att erbjudanden är tillräckligt bra), kan det vara en smart att använda Facebooks Automatiska Placeringar av annonser.
4. Tänk bredare målgrupper!
Enkelt uttryckt: 75% av året kommer inte din svärmor i närheten av att köpa en musmatta för gaming. Men under den här perioden finns det en överhängande chans att hon plötsligt finns i din målgrupp.
Facebook och Instagram är mycket kraftfulla verktyg, för både den som ska få och den som ska ge presenter. Hela 71% av användarna uppger att de tar intryck från plattformarna för sitt julklappsinköp.
5. Ta bort gnissel och friktion!
36 miljarder pund räknar Facebook med att det kommer kosta handlare i form av uteblivna inkomster. Bakgrunden är just gnissel och friktion i köpresan. Kunden ser en annons men hittar in produkten på hemsidan. Betalväxeln är knepig. Får få eller för dåliga bilder på produkten. Som du förstår är det extremt viktigt att få bort dylika problem för att kundens köpupplevelse ska bli just en köpupplevelse och inte sluta med en lämnad varukorg.
Att skapa succé för ditt företag handlar, till skillnad från julmagi, om långsiktig planering, om att hjälpa kunden, förstå kunden och ge denne en förstklassig upplevelse. Precis som alltid alltså, men digitalt och socialt.