Digitooper logo
Analys & Strategi

Visa vad ditt företag står för – 4 sätt att nå ut

Visa vad ditt företag står för i dina sociala kanaler

Hur kan du visa vad ditt företag står för på sociala medier? Sociala medier är ett effektivt verktyg för att förmedla företagsvärderingar. Vilka är dina värderingar och hur jobbar ni egentligen? De sakerna är inte alltid lätta att få fram på en företagswebb, men på sociala medier är landskapet mer fritt och det finns utrymme att berätta om vad ni egentligen brinner för. 

Att finnas och vara aktiv i sociala medier hjälper skapa en öppen, kommunikativ atmosfär utanför och innanför företagets dörrar. Det gör det lättare för folk att förstå er kultur snabbt och enkelt, och på plattformar dina kunder och intressenter ändå scrollar runt på dagligen. För att lyckas med sociala medier gäller det att inte vara för rädd för att nudda gränsen mellan privat och arbetsrelaterat. Närma dig istället sociala medier med ett öppet förhållningssätt, så kan du nå hur långt som helst. Genom att vara privat, men inte personlig.

Det finns några olika sätt att få fram vad du står för i det sociala landskapet. Här kommer några exempel.

Låt dina följare ta del av era goda gärningar 

Du vet hur folk tweetar eller postar på Facebook då de upplevt dålig service eller blivit serverade en undermålig måltid? Tänk tvärtom. Tänk en eller två meningar och en bild, upplagd med kärlek och omtanke. Gissa hur mycket positivt som kan komma ur detta?

Det kan handla om att märka och lyfta fram små individuella prestationer och berätta om dessa i era sociala kanaler. Personer som exemplifierar era värderingar och som visar ett av era kärnvärden genom någon form av handling. Det kan handla om att starta en bokklubb, en som hjälpte kundens dotter få tillbaka sin försvunna nallebjörn eller vad. Alla vinner på att odla positiva känslor och genom att du lyfter fram och berättar vad som händer. Och resten av världen förstår att ditt företag är en arbetsplats som värderar, märker och belönar positiva gärningar.

Visa vad ni står för genom att låta energin flöda

Det behövs massor av energi för att få ett företag att bli framgångsrikt. Därför är det viktigt att visa att ni brinner för det ni gör. Din energi spiller över till andra människor och kommer att generera ännu mer energi. Emojis och GIFer är inte barnsliga, använda på rätt sätt är de ett utmärkt sätt att kommunicera via sociala medier.

Det finns en massa exempel på företag som berättar fantastiska historier om sina anställda på ett proffsigt sätt, som gynnar deras affärsmodell. EXEMPEL. Vad gör du på jobbet som du är ivrig över?

Var social media-modig

När du jobbar med sociala medier är du inte begränsad på samma sätt som i mail. Du kan ta ut svängarna mer, tänja på gränser och spelregler och aktivt använda dig av mediebudskap och sådant som redan finns online för att förmedla dina budskap, gör du det rätt kan du lyckas rätt så väl. Det kan bli din grej, helt enkelt.

Bevisa att värderingarna är sanna

När du når ett mål, berätta det på Facebook eller tweeta ut det. Sätt det som en prestation på din LinkedIn-sida. Tagga människor så de ser det och delar nyheten. Det du berättar är vad ni egentligen gör och vad ni värderar.

Om ni råkar göra bort er då? Bevisa att ni märkte, att ni bryr er och att ni kommer göra bättre ifrån er. Du behöver inte söka länge för att hitta företag som kryper bort och försöker att slippa ta ansvar. Visa att du är seriös när du lyckas jättebra, när du når små milstolpar och speciellt när du inte når målen. Människor förlåter misstag, och de kommer gilla dig mer då du rättar till dem.

Du ska alltså sträva efter ett positivt förhållande, inte bara med sociala medier, utan även med dina människor och din publik. Det behövs mer positivitet i världen. Så ut på nätet och visa vad ditt företag står för!