Tips för dina sociala medier 2019
Vi läste en bra artikel för ett tag sedan och tänkte dela med oss av insikterna den bjöd på, vad gäller i sociala medier år 2019. Som du vet förändras det sociala medielandskapet väldigt snabbt. Det gäller att hänga med i svängarna för att få fungerande och inspirerande kanaler. Dessa tips kan hjälpa dig på vägen.
Sociala medier 2019 – gör mera av detta
Tänk först – posta sedan
Ett bra mantra för alla som jobbar med sociala medier, men som en lätt glömmer när det är bråttom. Det finns mycket bra, men även en hel del du kan göra som kan skada ditt varumärke. Därför är det viktigt att du tänker genom allt som du delar. Vad är syftet med innehållet? Ger det mervärde till ditt varumärke? Var försiktig innan du tar ställning i t.ex. politiska frågor. Dina inlägg kan påverka förhållandet med kunder, leverantörer och andra i ditt nätverk. Satsa istället på roliga nyheter, spännande saker ni har på gång, inlägg om kundnytta och tips som dina följare kan ta till sig.
Låt kunden höra din röst
Skriv inläggen så att man kan lära känna avsändaren. Låt din och företagets personlighet lysa genom texterna. Människor följer inte alla gånger bloggar pga vad som de facto sägs i bloggarna, utan även för hur de skrivs. Ditt sätt att skriva och engagera kunderna i innehållet kan vara det som gör att någon börjar följa just dig! Testa och se hur det känns att skriva mer personligt.
Var mer än bara en logga
Det är viktigt att visa människorna i organisationen. Lyft fram personerna och hur de jobbar, berätta om de anställda på engagerande sätt. Det kan även vara kul att lyfta fram ägaren eller en hög chef för att ge ett ansikte åt organisationen. Det kan vara ett bra sätt att förbättra lojalitet både för övrig personal, för kunder och för leverantörer. Var transparent, helt enkelt.
Sätt realistiska mål
Du kommer inte nå alla dina försäljningsmål enbart via sociala medier – du behöver även satsa på webb, se till att fortsätta leverera kvalitet i tjänster och produkter, utveckla kundservicen och utbilda säljteamet. Sociala medier hjälper dig i första hand att öka varumärkeskännedomen för ditt varumärke, att få räckvidd i ert innehåll och att hitta nya potentiella kunder.
Personalisera mera
Skriv innehåll som engagerar dina läsare. Skriv om saker som de kan förstå och ta till sig. Undvik krångliga formuleringar och fackbegrepp och skriv för din publik, helt enkelt. Det ska vara lätt och roligt att läsa dina texter. Och sist, men inte minst, gör personliga erbjudanden. Ta hjälp av retargeting för att låta kunden få information om det hen är intresserad av.
Saker du kan skippa i dina sociala medier 2019
Debatter med haters och nättroll
Att diskutera med nättroll är inget du vill ge dig in på. Det är väldigt sällan en bra idé och leder heller inte till något gott. Fokusera istället på bra innehåll och att bygga varumärke, utveckla dina produkter och tjänster och på att bygga kundrelationer. Tänk dock på att det är en stor skillnad på troll och personer som uttrycker feedback eller kritik. Saklig kritik bör hanteras, medan uppenbart nättrolleri är något du kan lägga locket på direkt.
Fokus – var inte överallt hela tiden
Resurser och tid är ofta begränsade. Därför är det bra att se vilka kanaler som genererar resultat och sätta kraft på dessa, istället för att försöka ha sjutton bollar i luften samtidigt. Om du satsar på fler kanaler än vad du kan hantera, kommer du rätt fort stöta på problem vad gäller hanteringen av dessa. Välj ut vilka kanaler du presterar bäst på och sköt dessa väl istället. Det kommer löna sig i längden.
Korrekturläs inläggen innan du lägger upp dem
Detta är alltid lika viktigt och något som de flesta (även vi) gör missar med ibland. Be gärna någon annan kolla genom så att du säkert inte lägger ut texter med en massa onödiga småfel.
Läs våra andra inlägg för mer inspiration!
Hur skriver du copy som engagerar?