Slut på fluffiga miljölöften – EU sätter stopp för greenwashing

Har du någon gång köpt en ”grön” produkt och tänkt: Men vad betyder det ens? Du är inte ensam. Termer som ”miljövänlig”, ”klimatsmart” och ”hållbar” har slängts runt i marknadsföring utan att någon riktigt vet vad som ligger bakom dem. Men nu är det slut på det.

EU har tröttnat på luddiga miljölöften och inför nya regler som kräver att företag faktiskt kan bevisa sina påståenden. Inga fler lösa formuleringar – nu gäller hårda fakta.

Miljöpåståenden utan bevis? Glöm det!

Det nya EU-direktivet sätter ner foten: Om du säger att din produkt är bra för miljön måste du kunna bevisa det. Vaga ord som ”grön” eller ”naturlig” räcker inte längre. Från och med nu måste företag ha konkreta data och transparent information som backar upp alla miljörelaterade påståenden.

Och hållbarhetsmärkningar? De får inte längre vara hittepå. Bara märkningar som är baserade på officiella certifieringssystem eller godkända av myndigheter kommer att vara tillåtna.

Visste du att? 

Enligt de nya EU-reglerna måste alla miljöpåståenden i marknadsföring vara beräknade och kunna bevisas med fakta. Direktivet träder i kraft under början av 2026 – så inga fler vaga löften, nu krävs riktiga bevis bakom orden!

Mer än bara marknadsföringssnack

EU vill också göra det enklare för konsumenter att förstå hur hållbara produkter faktiskt är. Det innebär:

  • Tydligare information om livslängd och reparation Ingen mer ”designed to break” bara för att du ska köpa nytt.
  • Förbud mot vilseledande löften Att påstå att en produkt är ”100% återvinningsbar” utan att förklara vad det innebär blir no-go.

Greenwashing – ett verkligt problem

Det här är ingen teoretisk fråga. Flera företag har nyligen hamnat i blåsväder för vilseledande miljöpåståenden.

Ett exempel är Gina Tricot, som 2022 lanserade kampanjen ”Gina Tricot Forest” tillsammans med influencern Bianca Ingrosso. Företaget lovade att plantera en skog fylld med bikupor – men när det granskades och det visade sig att ”skogen” i själva verket bestod av 503 trädplantor på en åker i Danmark, anmäldes både företaget och influencern under 2024 till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring.

Även Coca-Cola har anklagats för greenwashing nyligen efter att ha hävdat att deras plastflaskor är 100 % återvinningsbara eller gjorda av 100 % återvunnet material. Enligt miljöorganisationer som ClientEarth och The European Consumer Organisation är det missvisande, eftersom flaskorna fortfarande kan skada miljön – och en fullständig återvinningsgrad inte är tekniskt möjlig ens.

Sådana exempel ligger bakom varför EU nu sätter ner foten – och kräver att gröna löften faktiskt kan bevisas. Ingen konsument ska behöva bli förd bakom ljuset genom att företag framhåller tjänster och produkter som mer “miljövänliga”, “gröna” eller “hållbara” än vad de egentligen är.

Så får du (inte) prata miljö framöver

Med de nya EU-reglerna är det inte längre tillåtet att använda vaga uttryck som ”miljövänlig”, ”klimatsmart” eller ”bra för planeten” – om du inte kan bevisa vad det innebär. Det räcker inte med en grön symbol eller ett allmänt hållbart intryck.

Från och med nu måste alla miljöpåståenden bygga på fakta. Det kan handla om livscykelanalyser, oberoende granskningar eller certifieringar från godkända miljömärkningar. Påståendet ska vara tydligt, mätbart och verifierbart.

Istället för att säga ”100 % återvinningsbar”, måste man förklara att produkten är ”återvinningsbar i svenska återvinningssystem enligt [källa]” eller liknande. Och istället för ”hållbart material”, krävs formuleringar som förslagsvis ”tillverkad av 80 % återvunnet aluminium, certifierat enligt ISO 14021”.

Budskapet måste gå att bevisa – annars får det inte användas.

Vad betyder det här för företag?​

Det betyder att det är dags att sluta med svepande miljöbudskap och börja prata på riktigt. Företag måste:

  • Granska sina miljöpåståenden Håller de verkligen? Finns det bevis?
  • Se över sina hållbarhetsmärkningar Är de officiellt erkända eller egenpåhittade?
  • Utbilda sin personal Alla som jobbar med marknadsföring behöver ha koll på de nya reglerna.

En win-win för alla

Ja, det här innebär att vissa marknadsföringskampanjer kanske behöver skrivas om. Men det är faktiskt en bra grej. När företag blir mer transparenta vinner alla – både konsumenter och miljön.

Så från och med 2026 – Om du ser en produkt som påstår sig vara ”grön”, kan du känna dig tryggare i att det faktiskt betyder något. Och det, om något, är ett riktigt hållbart steg framåt!

Behöver du hjälp att navigera i de nya reglerna?

Det är hög tid att se över hur ditt företag använder “gröna ord” i sin marknadsföring. Är era miljöpåståenden vattentäta, eller riskerar ni att hamna på fel sida av de nya reglerna?

På Digitrooper hjälper vi företag att kommunicera hållbarhet på ett trovärdigt, lagligt och engagerande sätt. Vi ser över era budskap, säkerställer att de håller måttet och hjälper er att bygga en kommunikationsstrategi som fungerar – på riktigt.

Vill du veta mer? Hör av dig till oss, så ser vi till att din marknadsföring står stadigt även när reglerna förändras!