Tommy ute i naturen

Marknadsstrategier för småföretag

Så vinner du i en konkurrensutsatt marknad

Många småföretagare brottas med samma utmaning: du vet att marknadsföring är avgörande – men när ska du hinna tänka strategiskt, mellan möten, leveranser och säljmöten? 

Lugn. Här kommer våra bästa råd för hur du som småföretagare bygger en marknadsstrategi som faktiskt fungerar, utan att du behöver tre marknadsavdelningar och en miljonbudget. 

1. Börja med verkligheten – inte visionen

Många strategidokument fastnar i fluff. “Vi ska vara top-of-mind och skapa starka kundrelationer genom värdeskapande kommunikation” låter fint, men säger ingenting om vad du ska göra på måndag. 

Börja istället med: 

  • Vad säljer du mest av? 
  • Vem är den typiske kunden? 
  • Hur ser ett bra kundmöte ut – och hur hittade de dig? 

Där har du ditt nuläge. Därifrån bygger du strategi. 

2. Välj bort – och våga nischa dig

Det är frestande att vilja “nå alla”. Men ju smalare du riktar dig, desto större chans har du att bli vald. 

Fråga dig: 

  • Vilken typ av kund tjänar du mest på? 
  • Vad säger de du redan jobbar med att du gör bäst? 

Det är bättre att vara självklar för några få än okej för alla. 

3. Jobba med både jakt och skörd

Bra marknadsstrategi innehåller både: 

  • Jakt (t.ex. Google Ads, kampanjer, direktbearbetning) (Brukar kallas Hunt) 
  • Skörd (t.ex. nyhetsbrev, sökbarhet, sociala medier, referenser) (Brukar kallas Harvest) 

Jakt kan ge snabba leads. Skörd ger lojalitet, varumärkeskännedom och långsiktig tillväxt. 

Det är kombon som gör att du både hittas och väljs. 

4. Gör en plan som faktiskt går att följa

Du behöver inte 47 KPI:er. Du behöver: 

  • 1 tydlig målsättning (t.ex. fler offertförfrågningar) 
  • 3–5 saker du gör varje månad (t.ex. skicka nyhetsbrev, lägga upp inlägg, köra annonser) 
  • Ett sätt att följa upp  

Det ska gå att skriva ner på en A4. Annars blir det inte gjort. 

5. Marknadsföring är ett maraton – men någon måste springa

Ingen strategi i världen hjälper om du inte har någon som driver arbetet. 

Det är här vi ofta kommer in. Som extern marknadsavdelning hjälper vi företag som ditt att få fart på marknadsföringen – och hålla i den över tid. 

För det är inte de som har flest idéer som vinner. 

Det är de som får saker att hända. 

Vill du ha hjälp att hitta din väg framåt?

📬 Hör av dig så bokar vi ett kostnadsfritt möte. Det tar 30 minuter, men kan spara dig månader av huvudbry.