Har du någon gång köpt en ”grön” produkt och tänkt: Men vad betyder det ens? Du är inte ensam. Termer som ”miljövänlig”, ”klimatsmart” och ”hållbar” slängs runt i marknadsföring utan att någon riktigt vet vad som ligger bakom dem. Det är det som kallas för greenwashing. Men nu är det slut på det.
EU har tröttnat på luddiga miljölöften och inför därför nya regler som kräver att företag faktiskt kan bevisa sina påståenden. Inga fler lösa formuleringar – nu gäller hårda fakta.
Miljöpåståenden utan bevis? Glöm det! Då gör du dig skyldig till greenwashing
Det nya EU-direktivet sätter ner foten: Om du säger att din produkt är bra för miljön måste du kunna bevisa det. Vaga ord som ”grön” eller ”naturlig” räcker inte längre. Från och med nu måste företag alltså ha konkreta data och transparent information som backar upp alla miljörelaterade påståenden.
Och hållbarhetsmärkningar? De får inte längre vara hittepå. Bara märkningar som är baserade på officiella certifieringssystem eller godkända av myndigheter är tillåtna.
Visste du att?
Enligt de nya EU-reglerna måste alla miljöpåståenden i marknadsföring vara beräknade och kunna bevisas med fakta. Annars räknas det som greenwashing och är därmed inte okej. Direktivet träder i kraft under början av 2026 – så inga fler vaga löften, nu krävs riktiga bevis bakom orden!
Mer än bara marknadsföringssnack
EU vill också göra det enklare för konsumenter att förstå hur hållbara produkter faktiskt är. Det innebär:
- Tydligare information om livslängd och reparation – Ingen mer ”designed to break” bara för att du ska köpa nytt.
- Förbud mot vilseledande löften – Att påstå att en produkt är ”100% återvinningsbar” utan att förklara vad det innebär blir no-go.
Greenwashing – ett verkligt problem
Det här är ingen teoretisk fråga. Flera företag har nyligen hamnat i blåsväder för vilseledande miljöpåståenden.
Ett exempel är Gina Tricot, som 2022 lanserade kampanjen ”Gina Tricot Forest” tillsammans med influencern Bianca Ingrosso. Företaget lovade att plantera en skog fylld med bikupor – men när granskare undersökte saken visade det sig att ’skogen’ i själva verket bara innehöll 503 trädplantor på en åker i Danmark, anmäldes både företaget och influencern under 2024 till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring.
Även Coca-Cola har nyligen fått kritik för greenwashing efter att de hävdat att deras plastflaskor är 100 % återvinningsbara eller gjorda av 100 % återvunnet material. Enligt miljöorganisationer som ClientEarth och The European Consumer Organisation är det missvisande, eftersom flaskorna fortfarande kan skada miljön – och en fullständig återvinningsgrad inte är tekniskt möjlig ens.
Sådana exempel har fått EU att sätta ner foten och kräva att gröna löften faktiskt måste gå att bevisa. Ingen konsument ska behöva bli förd bakom ljuset genom att företag framhåller tjänster och produkter som mer “miljövänliga”, “gröna” eller “hållbara” än vad de egentligen är.
Så får du (inte) prata miljö framöver
Med de nya EU-reglerna är det inte längre tillåtet att använda vaga uttryck som ”miljövänlig”, ”klimatsmart” eller ”bra för planeten” – om du inte kan bevisa vad det innebär. Det räcker inte med en grön symbol eller ett allmänt hållbart intryck.
Från och med nu måste du se till att alla dina miljöpåståenden bygger på fakta. Det handlar om livscykelanalyser, oberoende granskningar eller certifieringar från godkända miljömärkningar. Det är viktigt att påståendet är tydligt, mätbart och verifierbart.
I stället för att säga ”100 % återvinningsbar”, måste man förklara att produkten är ”återvinningsbar i svenska återvinningssystem enligt [källa]” eller liknande. Och i stället för ”hållbart material”, krävs formuleringar som förslagsvis ”tillverkad av 80 % återvunnet aluminium, certifierat enligt ISO 14021”.
Du måste kunna bevisa budskapet – annars får du inte använda det.
Vad betyder det här för företag?
Det betyder att det därmed är dags att sluta med svepande miljöbudskap och börja prata på riktigt. Företag måste:
- Granska sina miljöpåståenden – Håller de verkligen? Finns det bevis?
- Se över sina hållbarhetsmärkningar – Är de officiellt erkända eller egenpåhittade?
- Utbilda sin personal – Alla som jobbar med marknadsföring behöver följaktligen ha koll på de nya reglerna.
En win-win för alla
Ja, det här innebär att vissa marknadsföringskampanjer kanske behöver skrivas om. Men det är faktiskt en bra grej. När företag är mer transparenta vinner alla – både konsumenter och miljön.
Så från och med 2026 – Om du ser en produkt som påstår sig vara ”grön”, kan du känna dig tryggare i att det faktiskt betyder något. Greenwashing kommer vara ett minne blott! Och det, om något, är ett riktigt hållbart steg framåt!
Behöver du hjälp att navigera i de nya reglerna kring greenwashing?
Det är hög tid att se över hur ditt företag använder “gröna ord” i er marknadsföring. Är era miljöpåståenden vattentäta, eller riskerar ni att hamna på fel sida av de nya reglerna?
På Digitrooper hjälper vi företag att kommunicera hållbarhet på ett trovärdigt, lagligt och engagerande sätt. Vi kan således se över era budskap, säkerställa att de håller måttet och hjälpa er att bygga en kommunikationsstrategi som fungerar – på riktigt.
Vill du veta mer? Läs mer om oss eller hör av dig till oss direkt! Så ser vi tillsammans till att din marknadsföring står stadigt även när reglerna förändras!