Vad är partnership marketing?
De flesta företag är intresserade av att utöka sin egen räckvidd och av att maxa sina egna resurser. Det blir allt vanligare att göra detta genom partnersamarbeten. Partnership Marketing eller Varumärkessamarbeten innebär att två eller flera företag samarbetar för att nå gemensamma marknadsföringsmål. Genom att slå samman sina resurser och expertis kan företag skapa synergier som leder till ökad räckvidd, förbättrad varumärkesimage och större kundlojalitet.
I detta blogginlägg ska vi titta lite djupare på fördelar med parnership marketing och hur man rent praktiskt kan ha nytta av att samarbeta på detta sätt.
Fördelar med varumärkessamarbeten
Ökad räckvidd och exponering
Den tydligaste fördelen är givetvis att du genom samarbeten kan nå nya kundsegment som du annars inte har tillgång till. Partnerskap ger dig möjlighet att nyttja och exponeras för din samarbetspartners kundbas och i deras marknadsföringskanaler. Med en bra strategi för varumärkessamarbete kan både ditt och samarbetspartners varumärken vinna mark.
Kostnadsfördelning
Partnerskapsmarknadsföring innebär ofta att kostnaderna för marknadsföringskampanjer delas mellan partnerföretagen. Detta gör det möjligt för dig att genomföra större och mer ambitiösa kampanjer än vad du kan göra på egen hand.
Ökad trovärdighet
Ett samarbete med ett etablerat och respekterat varumärke kan höja din trovärdighet och förtroendet hos dina kunder. Samarbeten kan fungera som en kvalitetsstämpel och även visa dina kunder att du ligger i framkant. Kanske kan den samarbetspartnern du väljer erbjuda dina kunder något som gör att de stannar längre hos dig. Med rätt samarbete kan det finnas fantastiska synergier som höjer kundlojaliteten på sikt.
Skifta din position på marknaden
Genom varumärkessamarbeten är det möjligt att göra en skiftning i position dvs att strategiskt samarbeta med andra företag för att ompositionera hur kunder uppfattar ditt varumärke. Genom att ingå partnerskap kan du snabbare och mer effektivt förändra din image och uppfattning på marknaden. Till exempel kan ett budget-märke och ett mer exklusivt brand samarbeta för att få tillgång till varandras målgrupper och marknader. På samma sätt som företag som historiskt inte uppfattats som miljömedvetna genom samarbeten med miljöorganisationer kan skifta sin position och uppfattas som mer miljömedvetna.
Innovation och nya lärdomar
Det mest fantastiska med ett riktigt bra partnersamarbete är att du kan dra nytta av partnerns erfarenheter och expertis. Du kan få fantastiskt matnyttig information som du sedan kan tillämpa på ditt eget företag. Samarbetet kommer troligtvis leda till många givande diskussioner där du kan bidra till partners verksamhet och vice versa.
Exempel på framgångsrika varumärkessamarbeten
LEGO och Star Wars, Harry Potter, Marvel, Disney, Adidas, Ikea och många fler
LEGO har genom åren haft många mycket framgångsrika varumärkessamarbeten som verkligen påverkat uppfattningen om varumärket och dessutom i allra högsta grad påverkat bolagets omsättning. Star Wars samarbetet inleddes redan 1999 och har sedan dess haft betydande inverkan på LEGOs framtid och utveckling.
IKEA och Sonos
Detta samarbete gav både IKEA och Sonos ett lyft genom innovativa lösningar för integrerade högtalarsystem som smälter in i inredningen. IKEA fick synlighet för Sonos mer high-end kunder medan Sonos högtalarsystem fick exponering hos IKEAs enorma kundbas.
Marimekko och Uniqlo
Detta samarbete blev en guldgruva för Marimekko som fick fantastisk synlighet hos Uniqlos kunder runtom i världen. Samtidigt fick Uniqlo höja sitt varumärke genom att använda sig att Marimekkos distinkta och renommerade prints.
Hur startar jag ett varumärkessamarbete?
För att du verkligen ska få effekt av ett varumärkessamarbete gäller det att noggrant tänka över vilken typ av partnersamarbete som är rätt för dig och din verksamhet. Ett varumärkessamarbete kräver noggrann planering och bör ha tydliga mål för att verkligen generera framgång.
Hitta rätt företag att samarbeta med
Du vill samarbeta med ett bolag som delar dina värderingar, men som även kompletterar ditt företag och ert erbjudande på något sätt. Det är viktigt att både du och din samarbetspartner har något att vinna av samarbetet. För ett framgångsrikt samarbete måste båda parter vilja engagera sig och vara delaktiga i att skapa ett vinnande koncept.
Sätt upp tydliga mål
Definiera vad ni vill få ut av samarbetet. Både i ditt bolag internt men även vilka gemensamma mål ni har med din nya samarbetspartner. Tydliga, mätbara mål gör det lättare att hålla fokus på uppdraget och upprätthålla motivationen som krävs för att lyckas.
Utforma en samarbetsstrategi
Det är viktigt att ni bestämmer hur samarbetet ska se ut i praktiken. För ett välfungerande samarbete måste ni fastställa allt från arbetsroller, ansvarsfördelning till kommunikationskanaler. Ju tydligare desto bättre. Missförstånd leder ofta till onödig frustration.
Glöm inte att skriva ett avtal
Ett formellt avtal hjälper till att undvika missförstånd och konflikter och gör det lättare att samarbeta hela vägen från idé till genomförande och utvärdering. Avtalet bör inkludera mål, ansvar, kostnadsfördelning och alla andra viktiga detaljer.
Varumärkessamarbeten för mindre företag
När man pratar om varumärkessamarbete är det ofta de stora globala samarbetena man minns. Men det finns även mycket att vinna i strategiska partnersamarbeten för småföretag. Dels kan man dela på marknadsföringskostnader och nå ut till bredare och nya målgrupper via ett partnerskap.
Rätt samarbete kan öka ditt bolags trovärdighet hos den egna, men även hos andra målgrupper och marknader som du tidigare inte haft tillgång till. Samarbeten med andra branscher kan även leda till innovationer och nya produktidéer som annars inte hade varit aktuella eller möjliga på grund av resursbrist.
En oerhört viktig aspekt med varumärkessamarbeten är nätverksmöjligheterna och nya kontakter som du kan möta genom att röra dig i nya kretsar. Dessa möten kan vara oerhört viktiga för bolagets framtida utveckling.
Hur kan ni dra nytta av varandra?
Ett framgångsrikt samarbete kan öppna dörren till flera olika utvecklingsmöjligheter för ditt företag. Den du samarbetar med kanske kan göra kundresan smidigare eller bättre. Eventuellt kan partnerskapet ge dig tillgång till ett verktyg som du har nytta av för dina kunder eller internt. Kanske ger partnerskapet dig möjlighet att modernisera eller utveckla verksamheten som helhet? Det kan också handla om att hitta en partner som hjälper dig att jobba mer effektivt med kundvård på längre sikt.
Givetvis kan det även handla om mjukare värden som att göra ditt företag mer miljövänligt eller arbeta smartare. Att förflytta positionen på marknaden kan i vissa fall gå snabbare tillsammans med en partner än helt på egen hand.
Fundera även noggrant över hur din verksamhet kan gynna din samarbetspartner. På så sätt kan ni skapa ett fruktsamt och långsiktigt partnerskap som ger er båda verklig nytta över tid.
Behöver du hjälp för att hitta rätt strategi för just ditt företag och dina kommande varumärkessamarbeten? Vi kan hjälpa dig på vägen.