fbpx
linkedin

Maxa din företagssida på LinkedIn

Så här gör du får att lyckas med din företagssida på LinkedIn

LinkedIn publicerar nu och då listor på vilka företag som klarar sig bäst på deras plattform. Listan är kanske inte helt överraskande. I topp 10 finns företag som TED Conferences, Google, Amazon, LinkedIn, Microsoft, IBM, Unilever, Nestlé, Accenture och Facebook. En kan ju verkligen tänka sig att dessa jättar klarar sig rätt bra på plattformen. Men det intressanta är egentligen inte vem som finns där, utan snarare vad dessa företag gör som gör att deras kanaler fungerar så bra. Här kan du se

Vad funkar på Linkan?

Rörligt material, film & video

En har ju nästan tröttnat på tjatandet om levande bilder och filmer. Rörligt, rörligt, rörligt. Men det stämmer fortfarande. Alla företag som är duktiga på LinkedIn har en stor andel rörligt material i sitt flöde, och det är just detta material som oftast klarar sig bäst. Det som funkar bäst är korta filmer, som snabbt fångar vår uppmärksamhet och med text för dem som ser utan ljud. Nu erbjuder även LinkedIn möjlighet till att live streama, vilket vissa av dessa företag redan gör. Funktionen är inte tillgänglig för alla än, men mer info finns här. 

Socialt ansvarstagande

Företag som lyfter fram hur de arbetar med socialt ansvar, som berättar om sitt hållbarhetsarbete lyckas skapa en bättre relation med sina användare.

Mångfald och inkludering

Företag som ligger i framkant vad gäller mångfald, integration och inkludering tenderar lyckas på LinkedIn. Alla de stora företag på topp 10 listan är väldigt framstående vad gäller dessa frågeställningar.

LinkedIn-tips
Visa vem som ligger bakom företag. Lyft fram er personal!

Lyft fram era egna experter

Dessa framgångsrika företag är noga med att lyfta fram all den fantastiska kunskap som finns inom organisationen. Att lyfta fram människorna bakom organisationen ger en möjlighet att bygga en relation till användarna och ge varumärket ett ansikte. Det är dessutom ett utmärkt sätt för att attrahera ny kompetens till ditt bolag.

Presentera era innovationer

De företag som klarar sig bäst på LinkedIn är noga med att visa sin innovationsrikedom och hittar fantastiska sätt att presentera sina framsteg och planer. Detta hjälper dem att befästa sin position som ledare i sina branscher.

Nu är det dock så att alla dessa företag har extremt stora resurser för att arbeta med innehållet i sitt LinkedIn-flöde (och alla sina andra kanaler). Men trots det kan själva typen av innehåll fungera som inspiration för alla mindre företag som vill börja jobba mer på LinkedIn och som är intresserade att lyfta fram och presentera sig bättre.

Läs originalartikeln från LinkedIn här.

Här kan du läsa mer om hur du ska jobba i Sociala Medier år 2019