Anpassa ditt content efter kundresan för långsiktig affärsnytta

Content marketing har kommit att bli, näst intill ett måste, för att stärka sin digitala närvaro, för att bygga upp relationer med sin målgrupp och inte minst för att på lång sikt bygga sitt varumärke.

Bra content marketing ska skapa engagemang hos din målgrupp, utan att vara säljigt. Genom att kommunicera värdefull information sätter du förutsättningarna för att skapa långsiktiga och trogna relationer med dina kunder. Vilket i längden skapar affärsnytta.

 

Anpassa ditt content utifrån vart i köpresan din kund befinner sig

För att kunna få ut mest effekt av din content marketing krävs att du har en välplanerad strategi som faktiskt täcker varje steg i den kompletta kundresan. Hela vägen från första ögonkastet till känsla i efterköpsupplevelsen. För att täcka alla stegen i resan kan du planera ditt content efter stegen See, Think, Do och Care. Jag berättar mer!

Steg 1. See

Bli sedd genom kännedomscontent

Det första steget och avstampet för den kommande relationen mellan dig och kund. Den här typen av content ska skapas med fokus på att öka kännedomen om ditt varumärke. Det innebär att du vill nå ut till så många som omöjligt, för att kunna presentera dina produkter eller tjänster brett. Budskapet i kännedomscontent ska vara inspirerande och informerande snarare än ”Köp nu!”

Så skapar du kännedomscontent

Kännedomscontent gör sig bäst som blogginlägg, kommunikation i sociala medier och som SEO-optimerade artiklar. Samtliga hjälper dig att nå ut till en bred publik. Ett exempel kan vara att skapa guidande eller hjälpande innehåll som besvarar vanliga problem eller frågor inom din bransch.

Steg 2. Think

Ta position på marknad och i kunders medvetna med positionscontent

Stark varumärkesposition övertygar köpare. När målgruppen är bekant med dig och ditt varumärke kliver de in i steg två på köpresan. Vid det här laget vill de hitta det företag som på bästa sätt kan lösa hens behov eller problem och börjar överväga alternativ. Genom informativt och utbildande content positionerar du dig på marknaden och hjälper kunden att fatta sitt beslut.

Skapa positionerande content

Exempel på positionerande content kan vara case, studier och jämförelser som påvisar din positionering på marknaden och varför ditt varumärke är det bästa valet. I det här steget gör sig ofta videor och infografik bra, för att skapa lättsmält information i stället för en tung textvägg.

Steg 3. Do

Guida kunden till konvertering med taktiskt content

I nästa steg är det dags att guida kunden till action. Taktiskt content ska driva till handling vare sig det handlar om ett köp, att registrera sig för ett nyhetsbrev eller att ladda ner en guide på din webb. Viktigt i detta steg är att handlingen ska kännas så enkel som det bara går.

Skapa taktiskt content

Här krävs att vi använder tydliga call to actions, alltså uppmaningar som vi önskar att kunden gör. Det kan vara tex. en knapp med Lägg i varukorg eller ett tydligt och användarvänligt formulär som vi önskar att kunden fyller i. 

Steg 4. Care

Skapa långsiktiga kundrelationer med lojalitetsbyggande innehåll

Efter köpet, prenumerationen eller det inskickade formuläret är ditt jobb långt ifrån över. Det är snarare bara starten på resan mot en hållbar, långsiktig kundrelation. I detta stadie är kunden mest mottaglig för innehåll som förstärker lojaliteten och som uppmuntrar till återkommande köp.

Så skapar du lojalitetsbyggande content

Skapa innehåll som bygger på sådant som är användbart för mottagare som redan är dina kunder. Det kan vara tips, guider och om hur kunden kan få ut mest av sin produkt. Få kunden att känna sig som en del av ditt community med exklusiva rabatter för nuvarande kunder eller bjud in till ett lojalitetsprogram. Vi kan sammanfatta det som att lojalitetsbyggande content ska vara uppföljande innehåll som ger ett värde för kund.

Nyckeln till content som skapar affärsnytta

Genom att skapa värdefullt och relevant innehåll som möter dina kunders där de är, samtidigt som du stärker ditt varumärkes trovärdighet, bygger du effektskapande content. När du hittar ditt unika sätt att göra detta på kommer affärsnyttan att följa naturligt. 

Att arbeta strategiskt med content i varje steg av kundresan är avgörande för att skapa en sammanhängande upplevelse som både engagerar och konverterar. På så vis bygger du starka kundrelationer, ökar varumärkeskännedomen och främjar lojalitet. I det långa loppet positionerar du ditt varumärke som en pålitlig och relevant aktör, vilket banar väg för tillväxt och framgång.